יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    מה צריך לכלול בהסכם קבלה לבית אבות?

    התנאים שחייבים להיות בחוזי קבלה למוסדות לאוכלוסייה מבוגרת

    עודכן לאחרונה:23/08/23

    בישראל קיים מגוון אפשרויות לדיור עבור האוכלוסייה המבוגרת. בתי אבות פרטיים, בתי דיור מוגן, בתי אבות לסיעודיים. כל אחד מהם מציע אפשרות מגורים שונה. מול כל אחד מהם ייאלץ הדייר החדש לחתום חוזה בו יכללו זכויותיו וחובותיו. לכן חשוב לדעת מה יש לכלול בהסכמים מול המוסדות.

    מהי חשיבות החוזה בין הדייר למוסד?

    החוזה מהווה את הסכמתו של הדייר להיכנס למוסד ואת הסכמת המוסד לטפל בו. כמו כל חוזה שאנו חותמים בחיינו, גם במקרה זה המטרה היא להסדיר זכויות, חובות ונושאי תשלום. בניגוד לחוזה רגיל, החוזה מול המוסד הוא חוזה שעוסק בחייו של הדייר בשנים הקרובות ואמור להסדיר את:

    1.  אופן הטיפול בו.

    2.  מגוריו.

    3. השירות שהוא זכאי לקבל.

    חשוב לציין שהחתימה על החוזה היא חובה חוקית.

    מהו חוזה אחיד?

    חוזה אחיד, כשמו כן הוא, הוא חוזה אשר נכרת עם כל דייר במוסד באופן זהה. במרבית המקומות פועלים באופן זה ויש לקרוא חוזים אלה בעיון, מכיוון שהם מנוסחים על ידי היועצים המשפטיים של המוסד ויגנו על האינטרסים שלו ולאו דווקא על אלו של הדיירים. בית המשפט יכול להתערב לטובת הלקוח במידה והוא חולק על אחד הסעיפים, אך, לשם כך יש לקרוא בעיון את החוזה ולשים לב שכל התנאים הרצויים יופיעו בו.

    מהם התנאים שצריכים להיות כלולים בחוזה קבלה למוסד?

    • פירוט סוג השירותים– שירותי המוסד נעים מתפריטי הארוחות ועד שירותי הבריאות והסיעוד, שירותי הכביסה ושירותי הדת. בכל חוזה יש לכתוב בדיוק מהן הזכויות של הדייר ובנוסף להדגיש אלו מהשירותים ניתנים כחלק מהתשלום הכללי ללא תשלום נוסף, ואלו דורשים תוספת תשלום. במידה שיש צורך בתוספת תשלום, יש צורך לציין את הסכום.
    • תנאי הדיור בחדר– יש להגדיר את חדרו של הדייר מבחינת גודלו וכן מבחינת כלל הריהוט הנמצא בו והאופן בו הדייר יכול להשתמש בו (מקרר, תנור וכד'. לרוב רשימת הציוד מצורפת כנספח לחוזה). בנוסף, יש להגדיר מהו הציוד שרשאי הדייר להכניס לחדר ולדאוג לציין מה לעשות עם ציוד זה במקרה של עזיבה.
    • תשלום– יש להגדיר את גובה התשלום, אמצעי התשלום, תאריכי התשלום וכן מי משלם (הדייר, בן משפחתו, הממשלה וכד'). כמו כן יש להגדיר תנאים בהם יקבלו הדייר או משפחתו החזרים במקרה של עזיבה, ולקבוע את אופן התשלום בעתיד, במקרים של מיתון, הצמדות למדד, הצמדות למטבע זר וכד'.
    • אחריות המעון– חובה להגדיר את אחריות המעון הן על הדייר עצמו והן על רכושו. יש לבדוק את הסדרי הביטחון של המוסד וכן את מדיניותו לגבי מקרים של אובדן/ פגיעה ברכוש או חלילה מקרים של תאונה או פציעה של הדייר ובמקרים של רשלנות רפואית.
    • עזיבה/ אשפוז– ייתכנו מקרים בהם ייאלץ הדייר לעזוב את המוסד לצורכי בדיקות או אשפוזים ממושכים. יש להסדיר את תנאי החזר התשלום וכן את תנאי שמירת החדר. יש לדאוג גם למקרים של עזיבה קבועה ולבדוק את ההחזרים המגיעים לדייר ולהכין סעיף "סיום חוזה".
    • מעבר בין מחלקות– השהייה במוסד נמשכת שנים רבות, במהלכן ייתכנו שינוים במצבו של הדייר והוא ייאלץ לעבור למחלקה אחרת או לקבל טיפול שונה. חשוב מאוד להגדיר את תנאי המעבר– מי מקבל את ההחלטה, כמה זה צפוי לעלות ואיזה טיפול יקבל הדייר, כדי למנוע אי נעימויות שעלולות לעכב טיפולים קריטיים. ברוב המקרים ההחלטה על מעבר בין מחלקות חייבת את אישור הדייר והאפוטרופוס שלו וביכולתם לערער על החלטות המוסד.
    • בטחונות כספיים– גם למוסד וגם לדייר זכות לוודא את הביטחונות הכלכליים של הצד השני כדי למנוע מקרים של אי עמידה בתשלום מצד הדייר או אי עמידה בתנאים של המוסד עקב קשיים כלכליים.
    • תקופת ניסיון– לפני כל מעבר למוסד קיימת אופציה לתקופת ניסיון של 3 חודשים לאחריה יחליטו הדייר ונציגי המוסד, ביחד ולחוד, על המשך השהייה והטיפול של הדייר במקום.

    מה לעשות לפני החתימה על החוזה?

    הדבר הראשון שיש לעשות הוא לבקש עותק של החוזה לפני החתימה על מנת שתוכלו לעבור עליו בבית, עם בני משפחה ולחשוב יחד האם החוזה עונה על כל הצרכים שלכם. אם חותמים על חוזה אחיד ומגלים בהמשך שאחד הסעיפים בו פוגע בכם, ניתן לפנות לבתי המשפט שבד"כ מסייעים לבטל סעיפים שפוגעים בדיירים. עם זאת, במידה ואתם מוצאים סעיפים בעיתיים, זכותכם לדרוש שינויים, אך במקרה זה החוזה כבר לא יהיה "חוזה אחיד". חשוב לזכור- במידה ואינכם מרוצים מהחוזה ולא מצליחים לשנותו, אל תתפשרו וחפשו מוסד אחד שיענה לצרכיכם.

    חיפוש מוסד מתאים הוא תהליך ארוך ולא פשוט שמחייב אתכם ואת בני המשפחה לבדוק כל דבר בעיון. אך "קשה באימונים, קל בקרב", מכיוון שכל מכשלה שתטופל כעת, תמנע סיבוכים מיותרים בעתיד ותסייע לדייר לחיות בשלווה ובביטחון בביתו החדש.

    שאלון לבחירת סידור מוסדי

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי.

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן