יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    היערכות לחירום במשפחות של חולי אלצהיימר ודמנציה

    כיצד לנהוג עם חולה אלצהיימר ודמנציה בעתות חירום ולחץ?

    עודכן לאחרונה:18/05/23

    בתקופת ההיערכות לשעת חירום מתעוררות שאלות והתלבטויות לגבי הטיפול בחולי אלצהיימר ודמנציה בעת פעילות עוינת. להלן מספר עצות וכללים שכדאי להיעזר בהם לגבי התנהגויות בעת לחץ וחירום:

    • כדאי לבצע חשיבה מראש, ביחד ובשיתוף עם כל בני המשפחה, לגבי ההיערכות וההתארגנות למצב הלא שגרתי. חשיבה מראש מאפשרת שיקול דעת ומונעת כניסה למצבי חרדה עקב הצורך לקבל החלטה (היכן להתגורר, נגישות קלה למקום מוגן, או מקלט וכד') ברגע אמת ללא מוכנות מוקדמת .
    • כדאי לבחון אפשרות לידע את השכנים לגבי המחלה ולמנוע מבוכה והתמודדות עם סיטואציות מביכות בעת שהייה משותפת במקלט. כדאי לבחון אפשרות לענידת תג זיהוי למקרה של הליכה לאיבוד במהלך פינוי.
    • כדאי לבחון עם מרכזי המידע של הרשויות המקומיות אפשרויות לגבי פתרונות מגורים– אפשרויות לשהיית החולה במרכזי יום או בבתי אבות אשר יועדו לכך מראש ע"י היערכות חירום מיוחדת של אגפי רווחה ומחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות. כדאי לבדוק לאילו שירותים נוספים נערכת הרשות לקראת מצב החירום.
    • כדאי לקבל החלטה מראש האם נשארים בחדר מוגן ונערכים בו לשהייה הולמת לחולה, או יורדים למקלט: בדיקת יתרונות וחסרונות של כל אפשרות מבחינת האופציה הטובה ביותר לחולה ולמטפל.
    • כדאי להתייעץ מראש עם רופא המשפחה לגבי הכנה של תרופות הרגעה לחולה.
    • כדאי להכין "ערכה" של דברים נצרכים ולהעמידם מראש במקום המיגון המתוכנן. הערכה תכלול, בין השאר, את תרופותיו של החולה, מכנסונים חד פעמיים, טיטולים (במידת הצורך), טלפון נייד+ מטען, וכן עזרים להפעלת החולה לבילוי הזמן המשותף בעת שהייה ממושכת במרחב המוגן. זאת, בנוסף להמלצות של פיקוד העורף, כגון מים, מזון, וכד'. הכן רשימה זמינה של מספרי טלפון נדרשים של מערכת הבריאות: קופת חולים, חדר מיון וכד'.
    • אם החולה מטופל ע"י עובד זר מומלץ שיציאה לטיול תהיה קרובה לבית, על מנת להקל על הנגישות המהירה למרחב מוגן בעת צורך.
    • במידה ומלווה את החולה מטפל זר, כדאי לבדוק איתו מראש מהן תכניותיו במידה ויקרה אירוע אמת.
    • מומלץ לשכב לישון בטרנינג, ובכך לחסוך זמן התארגנות בזמן אמת למעבר למרחב מוגן.
    • כדאי להכין בחדר המוגן ו/ או במקלט דלי עם מכסה- לשירותים וצרכים.
    • לאנשים בודדים או ערירים מומלץ לתאם איש קשר שיוודא את מצבו של הבודד בעת אירוע אמת, ישגיח,  יעודד, וישרה  ביטחון  בעצם התעניינותו.

    תכנון מראש של דרכי הפעולה בעת מצב החירום יפחית חרדות, ימנע בלבול מיותר ויקל על החולה ובני המשפחה להתמודד עם המצב הלא שגרתי אשר נכפה עליהם.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 30.12.2015.

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן