יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    ריכוז חוקי המדינה הרלבנטים לטיפול בזקנים

    מספר חוקים שחוקקו לאורך השנים בישראל נועדו לסייע בשמירה על זכויות האוכלוסייה הזקנה

    עודכן לאחרונה:30/07/23

    לאורך השנים חוקקו בישראל מספר חוקים שמטרתם לסייע בטיפול ושמירה על זכויות הזקנים בבית, בבתי החולים ובמוסדות השונים לאוכלוסיה המבוגרת. במאמר זה רכזנו עבורכם את החוקים ואת יעודם באופן תמציתי. ניתן לקרוא על החוקים ביתר הרחבה במאמרים נוספים באתר.

    חוקי מדיניות בריאות

    • חוק בריאות ממלכתי – חוק שמסדיר מתן שירותי בריאות לתושבי המדינה באמצעות קופות החולים ונועד להבטיח למבוטחים, בכל גיל, שירות הולם ומתאים למצבם. העיקרון המנחה של החוק הוא "צדק, שיוויון ועזרה הדדית".עד לחקיקת החוק קופות החולים מימנו את הפעילות שלהן באמצעות דמי חבר ששולמו להן. החברות בקופה לא היתה מחויבת, ואזרח שלא שילם דמי חבר לא זכה לביטוח בריאות.בעקבות החוק מבוטחים כל אזרחי ישראל באחת הקופות לפי בחירתם, וזכאים לשירותים הרפואיים שמציעה להם הקופה אליה הם שייכים. למאמר המלא על חוק בריאות ממלכתי לחץ על הקישור.
    • חוק זכויות החולה – החוק נחקק לשם קביעת זכויות האדם המבקש או מקבל טיפול רפואי והגנה על כבודו ופרטיות. בין הזכויות הנזכרות בחוק: הזכות לטיפול רפואי וטיפול רפואי דחוף בשעת חירום, איסור אפליה בין חולים, מידע בדבר זהות המטפל, זכות לחוות דעת נוספת, זכות לשמירה על פרטיות ועוד. למאמר המלא על חוק זכויות החולה .

    חוקי ההטבות

    • חוק האזרחים הוותיקים – חוק שמטרתו להקל על אזרחים ותיקים (שהגיעו לגיל פרישה) בעיקר מהבחינה הכלכלית. החוק מקנה הנחות והטבות בתחבורה ציבורית, תשלומי ארנונה, אגרת טלוויזיה, גנים לאומיים, שמורות טבע, ומוסדות תרבות ופנאי שנתמכים ע"י הממשלה.ההטבות ינתנו עם הצגת תעודת אזרח ותיק אשר ניתנת לכל תושב ישראל בהגיעו לגיל הקובע.
    • חוק סיעוד – חוק שמטרתו להעניק סיוע טיפולי לזקנים שהגיעו לגיל הפרישה וזקוקים לעזרה בפעולות היומיום (רחיצה, ניידות,שליטה על סוגרים וכד') או שמצבם מחייב השגחה טיפולית (למשל חולי אלצהיימר). ברוב המקרים הגמלה ניתנת כשעות טיפול של מטפל/ת המועסק ע"י חברות סיעוד. בהווה נערך במספר מקומות בארץ נסוי מטעם הביטוח הלאומי להעברת הקצבה כקצבה כספית- גמלת סיעוד בכסף. קבלת שעות הטיפול תלויה במבחן הכנסות. הזכאות לשעות סיעוד מעל רמה מסוימת, מתורגמות בעת הצורך להשתתפות כספית במימון עובד קבוע (בד"כ עובד זר) בבית הזקן. למאמר המלא על חוק סיעוד לחץ כאן.

    חוקי הגנה

    • כשרות משפטית ואפוטרופסות – חוק המעניק הגנה משפטית במקרים בהם הזקן אינו מסוגל לדאוג לענייניו הכספיים או הרפואיים. מטרת החוק הינה להגן על זקן מפני ניצול כלכלי או התעללות בו. לאור מספר הבקשות לבתי משפט למינוי אפוטרופוס לזקנים,  הוחלט כי השירות לזקן ימנה עובדים סוציאליים שישמשו כפקידי סעד. תפקידם לדאוג למינוי אפוטרופוס מתאים ולעקוב אחר תפקודו. למאמר המלא על אפוטרופסות 
    • חוק למניעת אלימות במשפחה – חוק שמאפשר לקרבן למעשי פגיעה ואלימות במשפחה, לפנות לבית המשפט לענייני משפחה ובהליך מהיר לקבל צו הרחקה / הגנה, כנגד התוקף. הצו תקף לכשלושה חודשים וניתן להאריכו עד לשנה. את התלונה יכול להגיש המטופל עצמו או אחד המטפלים של הזקן (רופא, עו"ס) שחושד במקרה של אלימות במשפחה.
    • חוק הגנה על חוסים – חוק שמטרתו להגן על זקנים שאינם מסוגלים לדאוג לצורכיהם ומקנה לפקידי הסעד זכות להתערב, גם באופן כפוי, במקרה בו הם מבחינים בפגיעה בזקן ע"י בן משפחה או מטפל במוסד. לפקידי הסעד סמכות להרחיק את הזקן מביתו ומשפחתו ולהפנות אותו לטיפול רפואי או מוסד מתאים.  למאמר המלא על חוק הגנה על חוסים לחץ כאן.
    • חוק למניעת הטרדה מאיימת – הטרדה מאיימת היא הטרדה של אדם בידי אחר בנסיבות הנותנות בסיס להניח כי המטריד או המאיים עלול לשוב ולפגוע. ההטרדה מתבטאת בבילוש אחר הזקן, איומים על חייו, פגיעה ברכושו או בשמו הטוב וכד\'. את התלונה יכולים להגיש גם אנשים מטעמו של הנפגע, במידה והזקן אינו מסוגל להתלונן בעצמו והעונש המקובל הוא צו הרחקה של עד 6 חודשים למטריד.

    חוקי סוף החיים

    • חוק החולה הנוטה למות – חוק שמסדיר את הטיפול בחולה הנוטה למות ומטרתו לאזן בין ערך קדושת החיים לערך זכותו של אדם להחליט על גופו בעצמו. חולה הנוטה למות הוא חולה אשר סובל מבעיה חשוכת מרפא ותוחלת חייו לא תעלה על 6 חודשים. החוק מעמיד במרכז את רצונותיו של החולה וסבלו וקובע כי זכותו להימנע מטיפול רפואי. החוק מסדיר, למעשה, את פעולת "המתת החסד".  למאמר המלא על חוק החולה הנוטה למות לחץ כאן
    • חוק הירושהׁ – חוק שמטרתו להסדיר את נושאי הירושה וקובע מי הם הזכאים לירושה, מי פסולים לה ומה זכויותיהם של היורשים והמורישים.

    סידור מוסדי

    • חוק הפיקוח על המעונות – החוק נועד כדי לקבוע את התנאים הנאותים הנחוצים לטיפול ואשפוז בזקנים בבתי אבות ומוסדות לאוכלוסיה מבוגרת. תנאים אלה כוללים – מספר מיטות, ציוד חימום, פעילויות וכן טיב הכשרת הצוות הרפואי והטיפולי. החוק קובע מי היא הרשות הממונה על בית החולים, לפי אופי השוהים בו (משרד הרווחה על מוסדות לעצמאים ותשושים, משרד הבריאות על סיעודיים, תשושי נפש וסיעודי מורכב וכד') וכן קובע כי כל מוסד יהיה חייב ברישיון שינתן ע"י משרד הרווחה על מנת למנוע הקמתם של בתי אבות "פיראטיים" שמעניקים שירות זול ולא איכותי..
    (תמונה להמחשה unsplash)

    פורסם: 15.8.2011

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן