ייעוץ חינם וקביעת תור

    1-700-700-204







    *מידע מפורט בטופס יקל עלינו לסייע לך

    התנדבות

    לעדכן את הקבלות בטרמינל שלהם. מספר התחלה, מספר ע"ר וכו'.na

    קפאין טוב לבריאות?

    לצד החשש שצריכת קפאין עלולה לגרום לסוגים שונים של סרטן ומחלות קרדיווסקולריות ישנם מחקרים שמציגים דווקא את יתרונותיו הבריאותיים

    עודכן לאחרונה:04/01/21

    קפה ותה הם משקאות פופולאריים ביותר ולוקחים חלק חשוב מאוד בתרבות של עמים רבים ובחיי החברה שלנו. מכנה משותף נוסף שלהם הוא ששניהם מכילים קפאין, שנחשב כ"סם הפסיכו-אקטיבי" הנצרך ביותר בעולם כולו.

    הקפאין נפוץ גם במשקאות קלים, בקקאו, במשקאות אנרגיה, ומוסף למזונות שונים.

    ברפואה המערבית משתמשים רבות בקפאין לטיפול בקשיי נשימה בפגים ובטיפול בכאבים.

    בארה"ב, כ-85% מהאוכלוסייה הבוגרת צורכת קפאין בצורה יום-יומית וכמות הצריכה הממוצעת היא 135 מ"ג קפאין ליום (שווה ל-1.5 כוסות קפה).

    זה מכבר קיימים חששות שצריכת קפאין עלולה לגרום לסוגים שונים של סרטן ומחלות קרדיווסקולריות, אבל מחקרים מהזמן האחרון דווקא מראים את היתרונות הבריאותיים בקפאין. למשל, קפאין מכיל מאות תרכובות חיוניות שמקורן בצומח (כגון פוליפנולים, אלקלואידים, מלנואידים וכו'), וכמויות מזעריות של מגנזיום, אשלגן וניאצין. תרכובות הקפה יכולות לתרום בהורדת נזק חמצוני לתאים ובשיפור הרכב חיידקי מערכת העיכול, ומשפרות מטבוליזם של סוכר ושומן. מצד שני, תרכובות המצויות בקפה שאינו מסונן (כמו קפה שחור/ טורקי) עלולות לגרום לעלייה ברמות השומנים בדם, בעיקר LDL וטריגליצרידים.

    השפעת הקפאין על איברי הגוף

    בזמן צריכת קפאין יש לקחת בחשבון שספיגתו לוקחת כ-45 דקות. רמתו בדם מגיעה לפיק אחרי 15 עד 120 דקות, וזמן הפינוי החציוני שלו הוא בין 2.5 ל-4.5 שעות. לאחר שנספג הוא מתפשט לכל חלקי הגוף ואף חוצה את מחסום דם-מוח ומגיע ישירות למוח. לכן חשוב שנכיר את השפעתו על האיברים השונים והסקירה העדכנית שיצאה בנושא.

    במוח ההשפעה המיידית והעיקרית היא על ידי שיפור ביצועים והגברת ערנות. הקפאין עושה זאת תודות לדמיון מבני לחומר המשרה תחושת עייפות בגופנו, כך שהוא מתחרה איתו על קשירה לקולטנים ובולם את אפקט העייפות.

    קשר הפוך בין צריכת קפאין וסיכון למחלת הפרקינסון – במודלים על חיות נמצא כי הקפאין מעכב את אחד מהמסלולים במוח הקשורים בהתפתחות המחלה.

    בנוסף, נמצא קשר בין צריכת קפה בכמות סטנדרטית לירידה בסיכון לדיכאון. השפעה זו לא נכונה לצריכה מוגזמת של קפה (בצריכה יומית של 8 כוסות ומעלה).

    המערכת האנדוקרינית: קפאין מפחית את הרגישות לאינסולין בשרירי השלד בטווח הקצר, אך עם הזמן הרקמה מסתגלת כך שבטווח הארוך אין אפקט דומה.

    עם זאת, מחקרים מראים באופן עקבי שצריכה ממוצעת של קפה מקושרת לירידה בסיכון לפתח סוכרת סוג 2, שנחשבת כמגפה של אורח החיים המודרני.

    מחקרים מטאבוליים הראו כי קפאין מביא לשיפור במאזן האנרגטי- הוא מעלה את צריכת האנרגיה הבסיסית של הגוף ויצירת חום בגוף על ידי זה שהוא מעורר את מערכת העצבים. מחקרים הראו כי צריכה עקבית של קפאין במהלך היום (6 מנות של 100 מ"ג) הובילה לעלייה של כ-5% בהוצאה האנרגטית ב-24 שעות.

    הריון: במהלך הריון, בעיקר סביב השליש השלישי, יש האטה במטבוליזם של קפאין וזמן מחצית החיים שלו עלול להגיע ל-15 שעות (פי 7-3 מהזמן הרגיל) ולכן השפעתו גדולה יותר בנשים בזמן הריון. קיים גם סיכון בצריכת קפאין בזמן הריון כיוון שהוא עלול להוביל לבעיות בגדילת העובר ולמשקל לידה נמוך ומעלה את הסיכון להפלות.

    בסקירות אחרונות הגיעו למסקנות מנוגדות. בסקירה חדשה שהתפרסמה ב-BMJ  (שבועון רפואי British Medical Journal) ממליצים על הימנעות מוחלטת מקפאין בנשים בהריון ונשים המתכננות להיכנס להריון כיוון שאין סף שמתחתיו הסיכון קטן יותר. מנגד, סקירה נוספת קבעה רף של צריכת 200 מ"ג קפאין ביום (כ-2 כוסות קפה קטנות).

    לסיכום אם אתם שותים קפה באופן קבוע – תמשיכו כך, רק תשימו לב שאתם לא מגזימים ואם אתם גם ככה נמנעים, אולי אין סיבה להתחיל עכשיו. בכל מקרה כדאי להתייעץ עם דיאטנית להתאמה.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    (תמונה להמחשה unsplash)

    דילוג לתוכן