יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    מה זה ריפוי בעיסוק?

    מה עושים בריפוי בעיסוק, למי מיועד הטיפול, ואיך פונים לקבלת טיפול?

    עודכן לאחרונה:24/08/23

    ריפוי בעיסוק הוא טיפול שיקומי פרה-רפואי המסייע לשפר תפקוד גופני ונפשי שנפגע עקב מחלות וליקויים שונים. מטרת הריפוי בעיסוק היא להעניק כלים ועזרים שיסייעו לאדם להגיע או לשוב לתפקוד תקין ועצמאי ולתחושת שייכות חברתית. במסגרת הטיפול נכללים פיתוח ושחזור מיומנויות מוטוריות, קוגניטיביות, חברתיות והתנהגותיות.

    מה עושים בריפוי בעיסוק?

    ככלל, הטיפול בריפוי בעיסוק מתייחס לפעולות היום-יומיות המשותפות לכל בני האדם כגון- רחצה ואכילה, ובשלבים המתקדמים יותר מותאם לסגנון החיים ולמטרותיו ולצרכיו המשתנים של האדם. חשיבות ניכרת יש לשיתופו של המטופל בתהליך הטיפולי, להאזנה למטרותיו והתאמה אליהן ולשיתוף פעולה עם משפחתו וחבריו.

    ישנן כמה קטגוריות אליהן פונה הריפוי בעיסוק:

    תרגול תפקוד יום-יומי– תרגול תפקודים פשוטים ויום-יומיים כגון רחצה, לבוש, אכילה וכו'. תרגול כזה הינו יעיל ביותר, כיוון שהוא מעניק תגמול באופן מיידי (הפעולה שבוצעה) ומסייע גם לטווח הארוך (כל תרגול כזה יקל על ביצוע אותה הפעולה בעתיד).

    תרגול קוגניטיבי– תרגול כזה יכול להיעשות גם מחוץ למרפאה בעיסוק, ולמעשה חלק גדול מן התרגול אכן נעשה מחוצה לה. פעילויות קוגניטיביות כגון- קריאה, נגינה, משחקי קלפים, שחמט, פתרון תשבצים ומשחקי מחשב הן פעילויות מהנות ומאתגרות לשעות הפנאי, שהוכחו כמקטינות את הסיכון לחלות באלצהיימר בעשרות אחוזים.

    המעבר לאורח חיים נורמטיבי– חשוב לעבור בהדרגה מפעילות במסגרת מוגנת של מרפאה בעיסוק למסגרת פתוחה של חיי היום-יום ומגורים בבית. ההתעקשות על ביצוע עצמאי (או עצמאי למחצה, עם הסיוע הנדרש אך לא מעבר לו) של פעולות יום-יומיות, ויציאה מהבית חשובה מאוד לתהליך השיקומי.

    הכלים של הריפוי בעיסוק:

    • לימוד המטופל דרכים חדשות לביצוע פעולות (כגון בישול ביד אחת, טכניקות לזיכרון).
    • פעילויות שישפרו את היכולות והמיומנויות הפיזיות והמנטאליות (כגון תרגילים לחיזוק השרירים).
    • הנחיות לשימוש בכלים ומכשירי עזר- כיסא גלגלים, אביזרי עזר להתלבשות וכיו"ב. (לאביזרי עזר ראה אתר עזרים של עמותת מ.י.ל.ב.ת).
    • התאמת הבית ומקום העבודה לצורכי המטופל והדרכת קרובי משפחה וחברים לסייע לו על פי צרכיו. חשוב לציין שניתן להיעזר בהדרכה של מרפא בעיסוק לפני שיפוץ והתאמת הבית לצורכי המטופל ולהיעזר בו לצורך בקשה לשינויי דיור המוגשת למשרד הבריאות לצורך שינוי בדירה.

    במי מטפלים בריפוי בעיסוק?

    ריפוי בעיסוק פונה לחתכי אוכלוסייה רבים ולכל שכבות הגיל, אם כי ניתן למצוא בעיקר מטופלים ילדים או זקנים (במקרה שלא מדובר בתאונה). מטופלים רבים בריפוי בעיסוק הם כאלה הסובלים מהפרעות בראייה ובתפיסה המרחבית, מהפרעות מוטוריות, מבעיות בזכרון, מפגיעות בתפקודי השפה, ומקושי ביצירת רצף חשיבה לוגית. פגיעות כאלה יכולות להופיע אצל אנשים שסבלו מאירוע מוחי (בפרט בפגיעה במוח הימני), שנפגעו בתאונה או בטראומה, או סובלים מהפרעות מולדות.

    ריפוי בעיסוק וזיקנה

    האוכלוסייה הזקנה מהווה את אחת מאוכלוסיות היעד העיקריות של הטיפול בריפוי בעיסוק. באמצעות ריפוי בעיסוק ניתן להתמודד עם פגיעות וירידה קוגניטיבית ופיזית ועם מחלות שונות בזיקנה. כך, לדוגמה, ירידה בזיכרון ובראייה, תפקוד לאחר אירוע מוחי, דמנציה, פרקינסון, תפקוד לאחר החלפת מפרק הירך ועוד. הריפוי בעיסוק עבור האוכלוסייה הזקנה לרוב אינו מטפל בבעיה נקודתית, אלא מתייחס באופן כללי לכל מרכיבי תפקודו של הזקן על מנת להעלות את תפקודו ואיכות חייו. בין היתר, מרכיבים אלה כוללים:

    • תרגולים פיזיים המסייעים לביצוע פעולות יום-יומיות ביתר קלות או למציאת חלופות לביצוען.
    • שיפור הזיכרון.
    • התאמת הסביבה לצרכי הזקן באמצעות ריהוט, תאורה ומכשירי עזר.
    • התאמת פעילויות פנאי מעניינות ומשמעותיות.

    ניתן לפנות לטיפול בריפוי בעיסוק בכמה אופנים. תוכלו להיעזר בקופת החולים שלכם או בגורמים המתאימים בבית האבות, על מנת לקבל הפניה.

    (תמונה להמחשה צילום גיל דור)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן