יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    הטיפול בהורים מזדקנים בצל כאב העבר

    קבוצת תמיכה לנשים המטפלות בהורים שפגעו בהן בילדותן

    עודכן לאחרונה:27/08/23

    לטפל בהורים המזדקנים זו משימה לא פשוטה. אך עם כל הקושי רובנו מתגייסים בצורה זו או אחרת ומשתדלים לעשות כמיטב יכולתנו, תוך אמונה שכעת תורנו לתת להורים שגידלו אותנו וחינכו אותנו וטיפחו אותנו לאורך חיינו. עם כל הקושי והמורכבויות, זוהי משימה הנחשבת למשימה "טבעית" שכולנו נצטרך לעבור.

    אך לא בכל המקרים זה נכון. מה קורה כאשר מדובר בהורה שהזניח, פגע או התעלל בילדיו בצעירותם וכעת אותם הילדים נאלצים לטפל בהורה הפוגע? כיצד אותה ילדה מתגברת על הטראומה שחוותה בילדותה, שליוותה אותה כל חייה, ומתגייסת לטפל בהורה שהכאיב לה כל כך?

    נשמע כי זוהי משימה בלתי אפשרית ובהחלט בלתי הוגנת. אך, לעתים, מצבים כאלו קיימים אם זה מתוך חוסר ברירה או מתוך בחירה שקולה של אותו הילד או הילדה. אנו מאמינים כי במקרים מורכבים מסוג זה יש לוודא שאותה ילדה בוגרת מוקפת בסביבה תומכת ושהיא מקבלת מספיק סיוע על מנת להתמודד עם הסיטואציה הקשה. לשם כך נפתחה קבוצת תמיכה ייחודית המיועדת לנשים המטפלות בהורים שפגעו בהן בילדותן.

    רקע על התעללות

    מחקרים רבים מראים כבר שנים כי אחוז גבוה של האוכלוסייה סבל בילדותו מהתעללות פיזית, מינית, נפשית והזנחה בילדות. ברוב המקרים ההתעללות מתחילה בגילים מאוד צעירים (עד גיל 12) ובד"כ נמשכת שנים רבות, היות והדמויות הפוגעות הן לרוב אנשים בסביבה של הילד. בלא מעט מקרים מדובר באבא או אמא או שני ההורים גם יחד.

    נתונים שעולים כבר כמה שנים בדוחות השנתיים של "איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית בישראל" מראים כי בין 17% ל-25% מכלל הפונות למרכזים דיווחו על גילוי עריות. הרוב המוחלט מספרות כי הפגיעה התחילה לפני גיל 12.

    הנתון מצביע כי התופעה של התעללות בילדים היא תופעה שכיחה ונפוצה. בוודאי יותר ממה שהיינו רוצים לחשוב ולהאמין.

    הכאבים וההתמודדות עם הפגיעה ועם השלכותיה ממשיכים מגיל הילדות אל החיים הבוגרים. במקרים רבים ממשיך הקשר עם ההורה הפוגע/ ת ולרוב יש קושי לשתף את הסביבה בשל תחושות של בושה ומחשש מתגובות מאשימות ומכחישות. בנוסף, קיימת ציפייה חברתית מבנים ובעיקר מבנות בוגרות, כי יטפלו בהורים שלהם כאשר אלו חולים, מזדקנים ונזקקים לטיפול צמוד ואינטנסיבי יותר ויותר. ידוע כי רוב המטפלים העיקרים באנשים מבוגרים וחולים הן מטפלות- נשים.

    מתוך כל האמור עולה מציאות, בה בנות רבות מטפלות בהורה שפגע בהן לפני שנים רבות והדבר כמובן מעלה קשיים לא פשוטים וקונפליקט פנימי בין הדאגה להורה לבין הקושי לטפל במי שפגע, ניצל והכאיב. בלא מעט מקרים, חלק מהטיפול בהורה מבוגר הוא טיפול פיזי הכולל מגע מסוגים שונים, מה שמוסיף על הקושי. אישה שצריכה לגעת באותו אבא/ אמא שהתעלל בה פיזית ומינית מוצאת את עצמה צריכה להתמודד עם כל משקעי הילדות ועם מה שהמגע הזה יכול להציף עמו.

    נשים רבות נושאות את הסוד וסיפור הפגיעה. הרצון הטבעי הוא לשמור על מראית עיניים של משפחה חמה ומסורה ולא לגעת בפצעים כואבים. מצב זה מונע וחוסם אפשרות לשתף אחרים בסביבה ואף מייצר משא רגשי נוסף.

    נשים וגברים רבים נאלצים להתמודד עם מצב זה ויש חשיבות לאפשר מרחב בטוח, מוגן, מקבל ולא שיפוטי שיכול לאפשר לנשים רבות במצב זה לשתף, לדבר, לקבל תחושת שייכות, תמיכה ועידוד ולמצוא את הדרך המתאימה לכל אחת להתמודד עם המצב הקיים. כל אחת לפי מה שמתאים לה. זו מטרת קבוצת תמיכה חשובה וייחודית זו.

    קבוצת תמיכה לנשים המטפלות בהורים שפגעו בהן בילדותן

    הקבוצה תעסוק ותיתן מקום לקשיים ולמורכבות הייחודית שמצב זה מעלה. לא תמיד קל לשתף בכך את הסביבה והקבוצה תאפשר מרחב של השתייכות והזדהות, וכן מקום מוגן, בטוח ודיסקרטי שבו אפשר יהיה לשתף נשים אחרות שנמצאות במצב דומה.

    הקבוצה הינה פרי עבודתם המשותפת של מספר ארגונים וביניהם יד לתומך -יד שרה, המרכז למשפחה-יד שרה, אגף הרווחה- עיריית ירושלים והמרכז לנפגעות תקיפה מינית- ירושלים.

    אנו מזמינים נשים שחשות עצמן מתאימות לקבוצה ומעוניינות לקחת בה חלק להרשם במספר טלפון  02-6444676 (הפנייה דיסקרטית)

    פורסם: 26.2.2012

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן