יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    שירות חובה – השירותים שבית האבות חייב לספק

    משרד הבריאות קבע סל שירותים בסיסי שעל בתי האבות לספק. מה כלול בסל?

    עודכן לאחרונה:31/07/23

    המעבר למגורים בבית אבות או במעון לאוכלוסייה מבוגרת גורם לשינוי בשגרת חייהם של הדיירים. על מנת שאיכות החיים לא תפגע, מחויבים המעונות השונים לעמוד במספר קריטריונים שנוגעים לאופן השירות ולתנאי המחיה והמגורים. לשם כך נקבעו בחוק מספר תקנות שמחייבות את כל המעונות לפעול לפיהן.

    מהם השירותים שחייב לספק בית האבות?

    השירותים שחייב לספק המקום מתרכזים במספר תחומים, אותם נסקור כאן בקצרה.

    • תזונה– המעון מחויב לספק שלוש ארוחות עיקריות ביום ושלוש ארוחות ביניים. יש להקפיד על תזונה מתאימה לכל דייר, בהתאם למה שנקבע עם תזונאי המקום. בנוסף, לאורך כל היום חייבים להיות במקום מיחם ומצרכים להכנת משקה חם באופן עצמאי.
    • בריאות– המקום מחויב לדאוג שבמהלך כל היום ימצא עובד שעבר קורס עזרה ראשונה. חובה על המעון לנהל תיק רפואי מעודכן לכל דייר ולספק לו טיפולים בהתאם לצרכיו הרפואיים ולפי הפניות רופא המעון. טיפולים אלה יכולים להיות פיזיותרפיה, שירותי סיעוד, שירותי היגיינה ועוד. כמו כן, זכותו של הדייר לבקש בדיקה רפואית נוספת לזו שמספק המעון וחובת המעון לאפשר לו טיפול זה, אם כי בדיקה זו תהיה על חשבון הדייר. במידה והדייר יצטרך לצאת לאשפוז יהיה אתו מלווה מטעם המעון. במקרים אלה חייב המעון לעמוד בקשר עם הדייר דרך אחות המעון ויש לדאוג כי חדרו יישמר לו עד שיחזור.
    • חדרי המגורים– בחדר עצמו ישהו לא יותר משני דיירים בשטח של לא פחות מ-12 מ"ר. בחדר חייבים להיות מיטה, ארון, כסאות, חייבת להיות מקלחת וחשוב במיוחד– לחצן מצוקה ליד המיטה. את כלי המיטה חייב לספק המקום שאחראי גם לניקיונם.
    • חיי חברה– אף מקום לא יהיה מעניין בלי חיי חברה מספקים. לכן כל מעון חייב להקים פינת ישיבה או מועדון בו יהיו מקלט טלוויזיה ומקומות ישיבה לשיחה, למשחק וכן לאירוח קרובי משפחה. בנוסף, מחויב המקום לספק פעילויות תרבות שונות לפי רצון הדיירים וספרייה להחלפת ספרים וכתבי עת.
    • שירות סוציאלי– המעון מחויב לספק שירות סוציאלי שיינתן לפחות אחת לשבוע ומטרתו לעזור לדייר להסתגל למעונו החדש או לסייע לו לקיים קשר עם משפחתו או עם מוסדות שונים מולם הוא מתנהל (ביטוח לאומי, שירותי בריאות וכד').
    • שירותי דת– ההקפדה על כבוד הדת ומנהגיה היא תנאי הכרחי למעון בישראל. המעון חייב לספק מזון כשר ולהקפיד על שמירת שבת בהתאם לרצון רוב הדיירים. גם לאלו שאינם מהדת היהודית חייב המקום לספק אפשרות לשמור את מנהגיהם.

    שירותים נוספים

    בנוסף לשירותים הנ"ל מחויב המעון לספק שירותים שקשורים למתקן עצמו:

    • חדר האוכל– חייב להכיל כסאות וכלים בהתאם למספר הדיירים.
    • אחזקה וניקיון– באחריות המעון לדאוג לאחזקה וניקיון של החדרים, המטבח, המסדרון וכד' וכן לדאוג לתיקונים הנדרשים.
    • טלפון– שני מתקני טלפון ציבורי חייבים להיות במקום על מנת לאפשר לדיירים ליצור קשר זול עם הזולת.
    • בטיחות– המעון חייב לדאוג לסידורי בטחון למקרים של שריפה, פריצות או חלילה התקפה. יש לוודא שבכל מעון קיימים אנשי אבטחה וכן מקלט מצויד לשעת חירום.
    • חשמל– חייבת להיות אספקת חשמל קבועה במשך כל היום וכן אספקת חשמל לשעת חירום. דבר זה חשוב מאוד במיוחד למקרים של לחצני מצוקה ומערכות חימום או קירור, שתפקודם התקין עשוי להיות קריטי לחיי הדיירים.
    • חלון– חובה להתקין חלונות מהם ניתן לצפות לא רק בעמידה, אלא בעיקר בישיבה ובכך לאפשר גם למרותקים לכיסאות גלגלים ליהנות ממבט אל העיר ולא רק אל הקיר.

    אלו שירותים נוספים חייב לספק מעון לחולים סיעודיים ולתשושי הנפש?

    בנוסף לכל השירותים הנ"ל, מעונות לחולים סיעודיים ותשושי נפש מחויבים לספק שירותים נוספים, בשל האופן המיוחד של הטיפול והמגורים בהם.

    • שירותים רפואיים– בנוסף לכל השירותים הרגילים, מחויב המעון לבצע בדיקה תקופתית וכל חצי שנה לבצע בדיקות מעבדה לכל החולים.
    • הבטחת סביבה בטוחה– המעון חייב להבטיח לקשישים סביבת חיים בטוחה ובטיחותית, להתאים ולספק לכל דייר אמצעים שיסייעו לו בהתאם לצרכיו– לחצני מצוקה, מעקות במסדרונות, אביזרי עזר וכד'.
    • ביקורי משפחות– בניגוד לבתי האבות האחרים, במעונות אלה הביקורים צריכים להיות מתואמים יותר ועל הצוות להכין מקום בו יוכל הדייר לשבת ביחידות עם מבקריו וכן להכין להם כיבוד קל.
    • פעילות חברתית– גם כאן יש שוני בין מעון סיעודי לשאר בתי האבות, שכן שירותי המעון הסיעודי שמים יותר דגש על פעילות מול גורמים חיצונים כמו בני נוער ומתנדבים שבאים בחגים או בימי חול לצורכי פעילויות שונות.

    יש לשים לב ולוודא כי המעון בו בחרתם, בית אבות או מעון סיעודי, מקפיד לספק שירותים אלה כחלק מהתשלום החודשי. בכך תמנעו מעימותים עתידים על נושאים כלכליים ותבטיחו את איכות חייהם של קרוביכם או שלכם, כדיירים.

    למידע נוסף על זכויות הדייר בבית אבות או בדיור מוגן

     

    פורסם: 8.5.2014

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן