יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    שיקום פציאליס פריפרי על ידי קלינאי/ת תקשורת

    שיתוק פנים פריפרי נגרם בעקבות פגיעה בעצב הפציאליס כתוצאה מטראומת פנים, מזיהום או מגורם לא ידוע

    עודכן לאחרונה:15/05/23

    שיתוק פנים פריפרי מאופיין בירידה בתפקוד או בהפרעה זמנית של עצב הפנים, בעקבות פגיעה בעצב השביעי (פציאליס). עצב הפנים אחראי הן על תפקוד סנסורי (תחושתי) והן על תפקוד מוטורי (תנועתי). במסגרת התפקוד המוטורי הוא אחראי על שרירי הבעות הפנים, האפרכסת ושריר הלחי המהווה בין השאר חלק משרירי הלעיסה.

    הפגיעה היא בדרך כלל חד-צדדית אך עלולה להיות גם דו-צדדית. בין הגורמים לפגיעה מסוג זה ניתן למצוא טראומת פנים, זיהום ויראלי, זיהום חיידקי, ובמקרים רבים מקור אידיופתי (לא ידוע) – שיתוק על שם בל.

    השלכות אפשריות של פציאליס חד צדדי

    • אסימטריה בפנים (החומרה בהתאם לחומרת הפגיעה) עם סטיית הפה לצד הבריא.
    • שיתוק או החלקה של קמטי הפנים בצד הפגוע.
    • חוסר יכולת לעצום את העין באופן מלא או חלקי.
    • חוסר יכולת לנפח לחיים ולשמור על האוויר בתוך הפה עקב שיתוק או חולשה בלחי ובשפתיים.
    • שינויים בתחושה (כגון נימול).
    • הפרעה בהפרשת רוק ודמעות.
    • הפרעות בדיבור ובבליעה (כפי שיפורט בהמשך).

    ההשפעה של פציאליס על דיבור

    שיתוק עצב הפנים עלול לגרום לשיבושי היגוי בהפקת חלק מצלילי הדיבור המערבים את השפתיים (B,P,M) (F,V), בשל קושי בשמירה על שפתיים סגורות ובניפוח לחיים.

    ההשפעה של פציאליס על הבליעה

    שיתוק עצב הפנים עלול להתבטא גם בהפרעות בליעה. הקושי העיקרי הינו בשלב האוראלי (שלב הלעיסה והכנת המזון בפה) והוא יתבטא בדליפת מזון מזווית הפה ובשאריות מזון בחלל הפה בצד החלש.

    שיקום פציאליס פריפרי

    הטיפול בפציאליס פריפרי נעשה על ידי קלינאיות תקשורת המתמחות בשיקום מבוגרים.

    מטרת הטיפול היא לשפר את הטונוס של השרירים החלשים ואת אספקת הדם אל האזור הפגוע, בכדי לשפר עד כמה שניתן את תפקודי השרירים המעוצבבים על ידי הפציאליס.

    בטיפול נעשה שימוש בתרגילי חיזוק אקטיביים ובעיסוי פאסיבי בצד המשותק; בגירוי נקודות מוטוריות על הפנים שמשפר את זרימת הדם; בגירוי אורומיופציאלי (של הפנים) הכרוך במתיחות אקטיביות ופאסיביות המגבירות את הרגישות של כל השרירים, משנה את טונוס השרירים ומשפר את תפקודי הפנים; ובשימוש בקרח המכוון לשיפור התחושה וכיווץ השריר המשותק.

    כאשר יש חזרה של תנועות מסוימות, ניתן להתחיל לדרוש מהמטופל לבצע באופן אקטיבי תרגילי חיזוק לשיפור טווח התנועות של השרירים בלי עזרת עיסוי פאסיבי. לשם כך יש צורך בשיתוף פעולה ומוטיבציה של המטופל. בפעילות זו מומלץ להשתמש  במראה אשר מאפשרת משוב ויזואלי.

    מבחינת יכולת האכילה והבליעה הטיפול נועד לשפר את הלעיסה, את סגירת השפתיים ואיטום חלל הפה ואת ניקוי חלל הפה, תוך שימוש בלשון.

    מבחינת פרוגנוזה יש חשיבות למשך הזמן שעובר מרגע הפגיעה ועד לתחילת הטיפול. ככל שמתחילים לטפל קרוב יותר לזמן הפגיעה יש סיכוי טוב יותר להגיע לתוצאות טובות יותר. ללא טיפול של קלינאית תקשורת, ייתכן כי השינויים בתפקוד השרירים, כמו התכווצות או נוקשות, ותנועות לא רצוניות, הופכים לקבועים. ניתן לטפל גם בשלבים כרוניים בהתכווצות השריר ובתנועות לא רצוניות באמצעות תרגילי חיזוק, הרפיה וטיפול באמצעות קומפרסים של מים פושרים.

    לסיכום, שיתוק פריפרי של עצב הפנים הגורם לליקויים מוטוריים ותחושתיים בצד הפגוע, עלול לגרום להפרעות בדיבור ובבליעה וכן לפגיעה אסתטית משמעותית. מעקב וטיפול של קלינאית תקשורת תורם לשיקום ולשיפור כל התפקודים הנ"ל.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן