יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    שיקום לאחר פגיעה נוירולוגית בזקנה

    מה כולל שיקום נוירולוגי ולמי הוא מיועד?

    עודכן לאחרונה:03/08/23

    באיזה סוג של פגיעות יש צורך בשיקום נוירולוגי?

    שיקום נוירולוגי לקשישים, ניתן לחולים אשר נמצאים לאחר פגיעות ומחלות כגון שבץ או התקף לב בגיל זקנה . השיקום הנוירולוגי נדרש להקלה בבעיות אורתופדיות שונות, לאחר פגיעה טראומטית בראש, עקב תפקוד לקוי או נזק בעמוד השדרה, או כטיפול במחלות הפוגעות בתפקוד מערכת העצבים. שיקום נוירולוגי ניתן גם במצבים של מחלות כרוניות שמקשות על התפקוד השגרתי כמו פרקינסון ואלצהיימר, או טרשת נפוצה, וכן לאחר כריתת גפיים, תאונות טראומטיות, וזאת לאחר ניתוח ואשפוז. מחלות ופגיעות אלו גורמות לשינויים קליניים במוח, ולכן השיקום הנוירולוגי מקיף מספר היבטים מרכזיים (שיקום גופני, שיקום ואיזון גורמי סיכון בעזרת מתן  תרופות, שיקום נפשי וסוציאלי) במטרה להחזיר את החולה לשגרה אופטימאלית.

    תהליך השיקום לחולים הסובלים מפגיעות נוירולוגיות

    תהליך שיקום מפגיעות נוירולוגיות כולל מגוון רחב של טיפולים. ביניהם ריפוי בעיסוק המקנה לחולה כלים ועזרים חדשים להתמודד עם תפקודו השגרתי. ייחודו של תהליך זה הוא בהיקף שלו. ריפוי בעיסוק מתייחס לכל תחומי התפקוד של הקשיש במגמה למצוא פתרונות לקשיים גופניים, קוגניטיביים ונפשיים. תהליך שיקום נוירולוגי כולל במצבים ספציפיים גם טיפול פיזיותרפיה בזיקנה או אורתופדי המסייע לפעילות הגוף לאחר הפגיעה או המחלה, או טיפול באמצעות קלינאי או קלינאית תקשורת התומך בבעיות דיבור, שפה, ובליעה. במקרים רבים החולה זקוק לטיפול צמוד של אחות סיעודית העוזרת לו בכל שלבי השיקום. מטרתו של השיקום היא לשפר פעולות בסיסיות, להפחית את דרגת הכאב, ולשפר את טווח התנועה של הגוף במקרים של פגיעות ראש. שיקום נוירולוגי נועד לשפר את מצב רוחו של החולה.

    המסגרות הקיימות לשיקום במקרים של פגיעה נוירולוגית

    במקרה של פגיעה נוירולוגית, רופא מומחה בנושא השיקום הנוירולוגי מפנה את המטופל לשיקום במסגרת השיקומית המתאימה. מסגרת זו קיימת במוסד או בבית חולים שיקומי מתאים. במקרים אחרים מומלץ כי השיקום יתבצע במסגרת הקהילה. בכל בתי החולים ובכל קופות החולים ברחבי הארץ פועלים מרכזי שיקום נוירולוגי ייחודיים לקשישים. מרכזים אלו מספקים את השירותים השיקומיים אליהם הופנה המטופל ומספקים לצוות מטפלים ורופאים אשר ילוו את הקשיש בשיקומו ויקיימו מעקב לאורך זמן. בנוסף, לצד מרפאות מוסדרות אלו, קיימות מרפאות נוירולוגיות פרטיות הפועלות למען שיקום קשישים ומעניקות שירותי שיקום בסיסיים ומתקדמים תמורת תשלום פרטי. כדאי לדעת כי קשיש הסובל מפגיעה נוירולוגית זכאי לשירותים ללא תשלום באמצעות ביטוח לאומי, כמו גמלת חוק סיעוד וקצבאות שונות על פי מצבו, ועל פי הקריטריונים שקובעת ועדה מיוחדת. את טפסי הבקשות לסיוע יש להגיש דרך אתר האינטרנט של המוסד לביטוח לאומי, או בעזרת העובד הסוציאלי במחלקת השיקום בבית החולים או במרפאה.

     

    פורסם: 12.8.2015

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן