יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    שינויים גופניים בגיל הזיקנה

    שינויים בתפקוד המערכות הפנימיות בגוף והיחלשות המערכת החיסונית הם חלק מהסימנים הגופניים להזדקנות

    עודכן לאחרונה:30/07/23

    מעבר לגיל זיקנה אינו תלוי רק בהגעת האדם לגיל מסוים אלא בקיומם של שינויים פיזיולוגיים ואחרים באדם. הזיקנה אינה מתרחשת בין לילה אלא מהווה תהליך מתמשך של הזדקנות גופנית ומנטאלית. אחד השינויים המשמעותיים איתם אנו נאלצים להתמודד בתקופת הזיקנה הוא השתנותו של הגוף. קצב ההזדקנות שונה מאדם לאדם וכך גם קצב ההזדקנות של המערכות השונות בגוף משתנה.

    הסימנים הגופניים המעידים על זקנה

    • מראה חיצוני: שינויים גופניים כגון שיער לבן, קמטים רבים בעור, עלייה במשקל ואחריה ירידה משמעותית במשקל. אנשים זקנים מאבדים מגובהם עקב דחיסת חוליות השדרה הנגרמת מאיבוד הדרגתי של סידן מהעצמות. אובדן שיניים ו/ או מחלות חניכיים.
    • שינויים בתפקוד המערכות הפנימיות בגוף: מערכת העיכול נחלשת וחילוף החומרים נהיה אטי, מחזור הדם מושפע מתהליך ההזדקנות, יעילות פעולת השאיבה של הלב פוחתת ותגובת הלב לפעילות גופנית מוחרפת. העצמות נחלשות וכך גדל הסיכוי כי עצמותיהם של קשישים יישברו בנפילה או בתאונות אחרות.
    • המערכת החיסונית נחלשת ומקשה על הגוף את ההתאוששות ממחלות. הנטייה ללקות בזיהומים והסיכון לחלות בסרטן ובמחלות אחרות גדלים. הגוף נעשה רגיש לשינויים חדים בטמפרטורה. האדם הזקן מתקשה לשמור על חום גופו, חשוף לסכנת התייבשות בקיץ ולסכנות הקור בחורף.
    • ירידה בכושר האינטלקטואלי- קיימת שקיעה הדרגתית במצבו של המוח אשר עלולה להביא עמה ירידה בכושר האינטלקטואלי, ירידה בזיכרון, ירידה בריכוז, ירידה ביכולת התמודדות עם לחץ.
    • חושי הראייה השמיעה, המישוש והטעם נחלשים. חשוב לציין שירידה בחדות החושים חושפת את האדם הזקן לסכנת נפילות ותאונות ביתיות.
    • מערכת העצבים נהיית אטית ומשפיעה על מהירות התגובה של האדם. מודעות לירידה במהירות התגובה עלולה לגרום לזהירות יתר ולחוסר ביטחון. תופעה זו מסוכנת בעיקר על הכביש בעת נהיגה כאשר מהירות התגובה וקבלת החלטות מהירה הינן קריטיות לנהיגה בטוחה.
    • שינויים בתפקוד המיני (ראה מאמר על מיניות בגיל השלישי).
    • שינויים באיכות ובהרגלי השינה– בזיקנה נפגעת איכות השינה וכן משך השינה בלילה מתקצר. עייפות מתמדת ושעות ערות רבות בלילה, תורמות רבות לתחושת בדידות אצל הזקן ופוגעות באיכות החיים בזקנה.
    • סימנים אלו המעידים על קיומו של תהליך ההזדקנות אצל האדם הם נורמאליים ולא ניתן למנוע אותם. עם זאת, ניתן בעזרת אורח חיים בריא, הכולל תזונה נכונה, פעילות גופנית, ומעקב רפואי, להאט את תהליך ההזדקנות וכן חשוב לדעת כי התייחסות בריאה ואופטימית לתהליך ההזדקנות תקל משמעותית על ההתמודדות עם השינויים ולנהל אורח חיים בריא ומלא בגיל הזקנה.

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 25.4.2010

    (תמונה להמחשה Unsplash)
    זקנה

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן