יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    שומרים על הבטיחות בסביבת חולה אלצהיימר

    כיצד יוצרים בבית אווירה נעימה שתשרה על החולה ביטחון, ועל מה חשוב להקפיד כדי לשמור על בטיחותו

    עודכן לאחרונה:18/05/23

    מחלת האלצהיימר מאופיינת בפגיעה קוגניטיבית, שהולכת ומחמירה עם הזמן. התופעות שמאפיינות את המחלה, בהן- ירידה בזיכרון, קשיים בדיבור וקשיים בהתמצאות בזמן ובמקום, עשויים לגרום לחולה פחד ובלבול. במקרים קיצוניים התגובה עלולה להיות גם אלימות פיזית. דאגה לסביבה רגועה ונוחה עבור החולה עשויה להקל מאוד ולגרום לו להרגיש רגוע ובטוח יותר.

    יוצרים סביבה רגועה עבור החולה

     ניתן ליצור סביבה רגועה באמצעות שימוש בצבעי פסטל רכים, כאשר חשוב להשתמש בצבע מט ולא מבריק על מנת למנוע ברק. כמו כן, רצוי שיהיה ניגוד בין צבע הקיר לצבע הדלת או המעקה, כדי שלחולה יהיה קל להבדיל ביניהם. מבחינת הריצוף, רצוי שהרצפה תהיה נקייה מדוגמאות וציורים, לא חלקה ולא מבריקה. הברק עלול לגרום לחולה שלא להבחין במכשולים בדרכו.
    לגבי התאורה, יש להימנע מתאורה המטילה צלליות שעלולות לגרום לחולה לאי שקט ומומלץ להשתמש באור טבעי.

    בכדי לעמעם רעשים, אליהם רגיש החולה, אפשר להשתמש בשטיחים. גם שימוש במוזיקת רקע מרגיעה ושירים שהחולה אוהב, יוסיפו לתחושת הרוגע.

    למעט עיצוב הבית בצורה שתיצור אווירה נעימה, העיקרון המוביל בבניית סביבה המותאמת מבחינה בטיחותית לחולה, הוא מתן דגש על מניעה ולא על למידה. במסגרת עיקרון זה חשוב להקפיד על מספר כללים:

    1)  חשוב לנהוג בגישה בוגרת ומכבדת כלפי החולה ולהסביר לו בסבלנות על סיכונים בטיחותיים שהוא עלול להיות חשוף אליהם. במקביל יש לזכור כי בעיית הזיכרון של חולי אלצהיימר גורמת להם לשיכחה. לכן אסור לקחת סיכונים וחשוב לדאוג להרחיק מהם סכנות.

    2) אל תזרזו את החולה. ככל שהמחלה מתקדמת, הזמן שנדרש לביצוע משימה פשוטה, ככל שתהיה, יהיה ארוך יותר, בשל הקשיים של החולה להבין אותה. תאונות רבות קורות כשמזרזים את החולה.

    3) אמצעי זהירות בחדר האמבטיה. על מנת למנוע החלקה או מעידה חשוב להתקין מוטות ידיות אחיזה ומושב באמבטיה.

    4) פשטו תהליכים. תאונות רבות מתרחשות במקלחת, בשירותים, בזמן ההלבשה או האכילה. ניתן למנוע תאונות אלה על ידי הדרכת החולה שלב אחר שלב במשימה, ומתן מספיק זמן להשלמתה.

    5) שאפו לקביעות בחייו של החולה. עזרו לו לשמור על קשר עם העבר שלו באמצעות פריטים מוכרים, כמו בגד שהוא אוהב, כיסא מוכר וכדומה.

    6) מנעו מהחולה רעלת תרופות. חולה אלצהיימר עלול לשכוח שנטל את התרופה ולבלוע כמות כפולה או להפך. על מנת למנוע זאת, קחו אתם אחריות על מתן התרופות.

    7) הסתירו חומרים רעילים– החולה אינו מבחין בין מותר לאסור ועלול לשתות חומרים רעילים כמו חומרי ניקוי. לכן מומלץ להתקין מנעולים בארונות בהם מאוחסנים חומרים רעילים.

    8) זרקו אוכל מקולקל. החולה לא תמיד יודע להבחין בין אוכל מקולקל לטרי. מעבר לכך, כבר היו מקרים של חולים שניסו לאכול חול, עלים של פרחים ואפילו נרות. דאגו להרחיק מהם צמחים רעילים והקפידו לזרוק אוכל ישן או מקולקל.

    9) הימנעו משימוש בסדינים חשמליים. אם החולה סובל מאי שליטה בסוגרים, שימוש בסדין או בשמיכה חשמליים עלול להיות מסוכן.

    10) יש לפקח על כמות האלכוהול שהחולה שותה. אסור לשתות אלכוהול בעת נטילת תרופות. במידה והחולה מתעקש להמשיך לשתות, היוועצו עם הרופא בכמות המומלצת.

    11) מנעו שוטטות. דאגו לנעול דלתות. מעבר לכך, אפשר להציב בכניסה לבית שטיחון שחור אשר עשוי להיראות בעיני החולה כ"בור שחור" ולמנוע ממנו לצאת מהבית. על מנת למנוע שוטטות מחוץ לבית בשעות הלילה, מומלץ להתקין אזעקה.

    יש לזכור כי חולה אלצהיימר הוא בדרך כלל אדם מבוגר ולמרות הקשיים הרבים, יש להתייחס אליו קודם כל כאל אדם. בנוסף, במסגרת התאמת הבית לצרכיו של החולה תוך דאגה לבטיחותו, חשוב גם לתת דגש על מה שטוב ליתר בני הבית. ניתן לעשות זאת בדרך שתיטיב עם שני הצדדים ותמנע מהחולה חשיפה מיותרת לסכנות ממשיות.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 18.3.2014

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן