יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    קרן הסיוע של ועידת התביעות

    מהי קרן הסיוע של ועידת התביעות? מהם התנאים שמזכים ניצולי שואה בסיוע מטעם הקרן?

    עודכן לאחרונה:30/07/23

    כל ניצולי השואה סבלו כתוצאה מרדיפות הנאצים. עם זאת לא כל הניצולים עומדים בקריטריונים המזכים אותם בפיצויים קבועים ("רנטה"). על כן נוצר מצב שישנם ניצולים שעד היום לא קיבלו כל פיצוי בעבור סבלם במהלך השואה. לניצולי שואה אלו נועדה קרן הסיוע של ועידת התביעות שבתנאים מסוימים מאפשרת לניצול השואה שלא זכאי לפיצויים קבועים, לקבל תשלום חד-פעמי (העומד כיום על  2556 אירו) שיעזור לו בהתמודדותו היום-יומית עם הזיקנה בצל זיכרונות השואה, וישפר במעט את איכות חייו.

    תנאי הזכאות לקרן הסיוע מוועידת התביעות

    תנאי הסף לזכאות לקבלת מענק מקרן הסיוע הם שניצול השואה המדובר לא מקבל תגמולים קבועים היום ולא קיבל תשלום חד-פעמי בעבר. חלק מניצולי השואה קיבלו כבר בשנות ה- 50 או ה-60 סיוע חד פעמי. זאת לאחר שהתברר כי מאורעותיהם בזמן השואה אינם מאפשרים קבלת תגמולים קבועים בעבורם. עם זאת, באופן טבעי ובעקבות הזמן הרב שחלף מאז, חלק מהניצולים לא זוכרים אם קיבלו סכום כספי חד פעמי כסיוע. במקרה כזה יש לברר אם אכן התקבל סיוע חד פעמי בעבר דרך ועידת התביעות.

    קרן הסיוע של ועידת התביעות- בקשה מחדש בעקבות סירוב

    רבים מניצולי השואה שהגישו בעבר בקשה למענק מקרן הסיוע נדחו. זאת מכיוון שהגישו את הבקשה לפני הגיעם לגיל זיקנה. החוק בעניין "קרן הסיוע" קובע כי ניצול שואה שמגיש בקשה לסיוע חד פעמי לפני הגיעו לגיל זיקנה (65 לגבר ו-60 לאשה), נדרש להוכיח כי יכולת ההשתכרות שלו ירדה באופן כללי ב-80% או ב-50% כתוצאה ישירה מהרדיפות. מכיוון שרבים מניצולי השואה לא יכלו להוכיח זאת, הם קיבלו תשובה שלילית. בעבר, לא הייתה אפשרות למי שקיבל תשובה שלילית בעבר לבקש פעם נוספת. במרץ 2009 התקבלה החלטה לפיה, מי שבקשתו לקרן סיוע נדחתה בעבר מאחר ולא עמד בדרישות הגיל של קרן הסיוע יכול להגיש בקשה מחודשת עם הגיעו לגיל הנדרש ובקשתו תידון מחדש. מכיוון שכיום כל ניצולי השואה כבר עברו את גיל הזיקנה, הרי שאין להם צורך להוכיח את הירידה בכושר ההשתכרות (כפי שהוסבר לעיל) ולכן נוצר מצב שהסיכוי לקבלת התגמול עלו.

    קרן הסיוע של ועידת התביעות- יוצאים מן הכלל

    למרות שכעקרון מי שמקבל כבר פיצויים קבועים ("רנטה") לא זכאי להגיש בקשה לקרן הסיוע, יש בעניין זה יוצאים מן הכלל. המדובר על מי שמקבל פיצויים דרך משרד האוצר על פי חוק "יוצאי מחנות וגטאות" וכן מי שמקבל רנטה על פי חוק ההסדרים (שמיועד למי שהיה על אדמת גרמניה ב- 1/1/47 ) רק לגבי ניצולי שואה אלו, קבלת תגמולים קבועים אינם מונעות קבלת קרן סיוע מוועידת התביעות, ולכן, מי שמקבל אחד מן הנ"ל, ועומד בקריטריונים של קרן סיוע יוכל להגיש בקשה לקבלת התשלום החד פעמי מקרן הסיוע של ועידת התביעות.

    לפרטים נוספים ולמילוי טפסים ראה טבלת מיצוי זכויות של ניצולי השואה

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי.

    פורסם: 26.4.2010.

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן