יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    פקידי סעד – עובדים סוציאליים שמונו על פי חוק

    תפקידו ודרכי עבודתו של עובד סוציאלי שמונה על פי חוק הסעד (פקיד סעד)

    עודכן לאחרונה:31/07/23

    בשנת 2010 נחקק "חוק החלפת המונח פקיד סעד". מעתה ייעשה שימוש בחוקים במונח: "עובד סוציאלי שמונה לפי חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות", או "עובד סוציאלי שמונה לפי חוק שירותי הסעד" וכיוצ"ב.

    מה סמכויותיו של עובד סוציאלי שמונה על פי חוק הסעד (פקיד סעד)?

    על פי חוק שירותי סעד, תשי"ח- 1958, פקיד סעד הוא: "מי שכשיר לעבודה סוציאלית ואשר שר הסעד מינה אותו לפקיד סעד לצורך ביצוע והפעלת חוק זה". בפועל, פקיד סעד הוא עובד סוציאלי כשיר שעבר השתלמות מיוחדת בתחום החוק ותקנותיו ומונה על ידי שר הרווחה לפעול על פי חוק הסעד. פעילות פקידי הסעד מתאפיינת בעיקר בקשר עם בתי המשפט ובתי הדין הרבניים.

    באלו מקרים יש לפנות לעובד סוציאלי שמונה על פי חוק (פקיד סעד)?

    ברוב המקרים, הפנייה לעובדים סוציאליים שמונו על פי חוק היא על ידי אנשי מקצוע. אולם, חשוב להדגיש כי החוק מחייב כל אדם, ובפרט אנשי מקצוע, לפנות למשטרה או לעובדים סוציאליים שמונו על פי חוק בכל מקרה של חשד להתעללות, להזנחה או לניצול כלכלי של זקנים וחסרי ישע.

    תפקידו ודרכי עבודתו של עובד סוציאלי שמונה על פי חוק- פקיד סעד

    דרכי ההתערבות ושיטות הפעולה הן שונות ומגוונות. חשוב להדגיש כי בשונה מהמשטרה, עובדים סוציאליים שמונו על פי חוק הם אנשי טיפול והחוק מורה להם למצות את כל דרכי הטיפול הסוציאלי עם החוסה ועם האחראי עליו לפני שיפנו לבית משפט. עליהם לקיים שיחות, פגישות משפחתיות, ביקורי בית בעת הצורך, שיחות עם הרופאים וכו' על מנת לנסות להשיג את שיתוף הפעולה של החוסה או של האחראי עליו לפני הפנייה לבית משפט. בנוסף, החוק מדגיש כי עובד סוציאלי שמונה על פי חוק חייב לחקור בעצמו את מצב החוסה ולא להסתמך על דיווחים של גורמים אחרים.

    מהי הסמכות החוקית של העובדים הסוציאליים שמונו על פי חוק (פקידי סעד)?

    לעובד סוציאלי שמונה על פי חוק יש סמכות לפנות לבית המשפט בכל מקרה שבו הוא סבור כי שלומו הגופני או הנפשי של הזקן החוסה עלול להיפגע פגיעה חמורה, וכי הדרך היחידה למנוע את הסכנה היא בפנייה לבית המשפט. החוק מסמיך אותו לתת "כל הוראה הנראית לו דרושה לשמירת שלומו הגופני והנפשי של החוסה". בית המשפט פועל על סמך תסקירים– חוות הדעת המקצועיות המוצגות לו על ידי עובדים סוציאליים אלו.

    מלשון החוק ברור כי הפנייה לבית המשפט על ידי עובדים סוציאליים שמונו על פי חוק צריכה להיעשות רק במקרים קיצוניים (פגיעה חמורה), לאחר שהדברים נבחנו לעומקם והניסיונות לפתור אותם בדרכים אלטרנטיביות נכשלו (הזקן אינו מסכים לטיפול הנדרש). מדובר בהתערבות מהירה ונקודתית, המאפשרת הפעלת סמכות חוקית לחילוץ זקנים ממצבים קשים של התעללות, שאין להם את הכוחות העצמיים להתמודד עמם. התערבות זו מאפשרת לאנשי המקצוע לפעול בפרק זמן זה להשגת פתרון ארוך טווח באופן מסודר, בין היתר על ידי בקשה למינוי אפוטרופוס. האפוטרופוס מסוגל לפעול, גם בצורה סמכותית, כדי לחלץ את הזקן ממצב הניצול וההתעללות ולקבל החלטות המאפשרות מתן טיפול מתאים לזקן במצבו.

    פורסם: 12.6.2013

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן