יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    פציעות ספורט שכיחות

    בענפי ספורט שונים נגרמות פציעות בחלקי גוף שונים, אך סוגי הנזקים חוזרים על עצמם

    עודכן לאחרונה:01/08/22

    ספורטאים חובבים העוסקים בפעילות גופנית סדירה (ריצה, כדורגל) למטרת בריאות הפכו למראה שכיח בעשורים האחרונים. בשנים האחרונות, הופיעו 'ספורטאי הביניים', שמגיעים לרמות הגבוהות מבלי להפוך את הספורט למקצוע. ריצות מרתון, אולטרא-מרתון, טריאתלונים, 'איש ברזל' ודומיהם דורשים אימונים עצימים מספר פעמים בשבוע למשך חודשים רבים, יוצרים עומסים רבים על השלד והשרירים ועלולים לגרום לנזקים ולפציעות ברקמות.

    פציעות ספורט נחלקות לפתאומיות (אקוטיות) הנגרמות מכוח החזק מיכולת התמודדות הרקמה, ולהדרגתיות הנגרמות מעומס ממושך (overuse) ומנזקים מיקרוסקופיים שמצטברים, מחמירים ופוגעים בתפקוד הספורטאי.

    תגובת הגוף לפציעת הרקמות ('דלקת') נועדה למנוע את התקדמות הנזק ולתקנו. ביטוייה השכיחים הם כאבים, הגברת זרימת הדם לאזור, נפיחות, קושי בהפעלה וחום מקומי.

    כתלות בענף הספורט נגרמות פציעות בחלקי גוף שונים, אולם סוגי הנזקים חוזרים על עצמם.

    1. גידים ושרירים – כוח מופעל על ידי השריר בכיווץ וכוח מתיחה מופעל עליו (ועל הגידים שבקצותיו) על ידי כוחות חיצונים (כוח הכבידה, משקל הגוף, גוף חיצוני). הפעלת השריר לאורך זמן בעוצמה או הפעלת כוחות חיצוניים החזקים יותר מכוח השריר והגיד, גורמות לקרעים ולדלקת. אם הכוח פתאומי וחזק מספיק, השריר או הגיד יקרעו לחלוטין.
    • גידי השרוול המסובב – גידים בקדמת הכתף, שתפקידם ייצוב המפרק וביצוע תנועות חלקות ומדויקות.
    • 'מרפק טניס' (בצד החיצוני) ו'מרפק גולף' (בצד הפנימי) הנגרמים מנזק ודלקת גידים באזורי חיבור שרירי האמה אל עצמות המרפק וגורמים לכאב גם בתפקוד יום-יומי (לחיצת יד, שימוש במקלדת).
    • 'אצבע הדק'– גידי השרירים המניעים את האצבעות מחליקים בתוך 'שרוולים' מיוחדים. כשהם פועלים בעומס ממושך או תחת לחץ חיצוני רב, מתפתחת בשרוול דלקת הגורמת ל'תקיעה' של הגיד והאצבע 'נתפסת' באמצע התנועה.
    • 'מתיחת' השרירים מכופפי הירך שמצדי המפשעה או מכופפי הברך שבאחורי הירך. שרירים אלו פועלים בעוצמה במשך שעות בריצות, קפיצות, נחיתות, בעיטות ועוד.
    • כאבי ברך – 'ברך רצים' היא דלקת בצד החיצוני של הברך ממתיחה וחיכוך בין גיד לעצם. 'ברך קופצים'  היא דלקת בגיד הפיקה המתחבר לשוק.
    • גיד 'אכילס' – החזק ביותר בגוף מתפקד כנגד כוחות משקל הגוף. עומס אימונים ממושך עלול לגרום לדלקת מתמשכת והפעלה פתאומית עלולה לגרום לקריעה.
    • 'דורבן' – דלקת ב'יריעה' חזקה המחברת בין עצם העקב לעצמות הקדמיות בכף הרגל ובולמת זעזועים בריצה וקפיצה.
    1. רצועות, פריקות ונקעים – רצועות (רקמות אורכיות חזקות וקשיחות המחוברות לעצמות משני צדי מפרק) מגבילות את תנועת העצמות זו ביחס לזו. כוח חיצוני חזק הפועל על המפרק עלול לגרום להסטת העצמות, ל'פתיחת' המפרק, למתיחת/ קריעת הרצועות ולפגיעה ארוכת טווח ביציבות המפרק.
    • פריקת כתף – תנועת עצם הזרוע אל מעבר לשולי שטח המגע עם השכמה. פריקה לפנים נגרמת מחבלה ישירה או מבלימת נפילה עם היד כשהמרפק ישר והיד מסובבת החוצה.
    • פריקת מפרקי אצבעות – חבלה ישירה בקצה אצבע (נפילה, פגיעה ביריב, חבלה מכדורסל), 'אגודל סקי' (פריקה בגלל חבלה חזקה בעת אחיזת מוט הסקי).
    • רצועות הברך – 4 הרצועות (קדמית, אחורית, צדית, מרכזית) מייצבות ומכוונות את תנועות הברך. בהפעלת כוח רב (בעיקר כשהברך במנח זוויתי) בנחיתה או חבלה ישירה, הרצועות עלולות להיקרע ולגרום לכאבים, נפיחות, דימום פנימי וחוסר יציבות ממושך של המפרק.
    • נקע קרסול – תזוזת העצם העליונה בכף הרגל אל מחוץ למקומה שבין עצמות השוק נגרם בעיקר בריצה/ בנחיתה על קדמת כף הרגל (כשכף הרגל מכופפת למטה ומסובבת פנימה).
    1. מבנים משטחיים תוך מפרקיים – סהרוני הברך (מיניסקוסים) ו'לברום' הירך והכתף סופגים את הכוחות העוברים דרך המפרק ומייצבים את העצמות זו מול זו. פריקה, תנועה סיבובית חזקה או עומס ממושך עלולים לגרום להם לקיפול, לצביטה, לפציעה או לקריעה. הכאב יופיע בתנועה חזקה ופתאומית ויפגע בתנועת המפרק או יתגבר הדרגתית ובזוויות מסוימות.
    1. עצמות – מבנה קשיח שנועד להתמודד עם כוחות חזקים (בעיקר לאורך העצם) אך כשהעלייה בעומס (סרגל מאמצים) מהירה, הכוח הפתאומי חזק או מגיע מהצד (חבלה), עלולים להיווצר שבר ממשי או 'שברי מאמץ' קטנים הכואבים בעיקר במאמץ ועלולים להפוך לשברים מלאים.
    • שברי כף יד – בעיקר באצבעות או ב'עצם הסירה' בכף היד כתוצאה מחבלה ישירה לקצה האצבע או מנפילה על כף היד.
    • שברי צוואר ירך ושוק – ברצים למרחקים ארוכים תקופות ממושכות. עמידות העצם בעומסים מושפעת מ'סרגל המאמצים', מתזונה, ממנוחה, ממבנה מולד, מסגנון ריצה, מנעליים, מאופי הקרקע ועוד.
    • Shin splint– כאב המדמה שברי מאמץ בחלק הפנימי של השוק לאחר ריצות ארוכות ובשל דלקת באזור חיבור השרירים לעטיפת העצם. הכאב נפוץ בתקופות העלאת עומס אימונים, החלפת נעליים או שינוי שטחי האימונים.

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פרסום ראשון: 22.8.2019

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן