יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    פיברומיאלגיה – דאבת השרירים

    פיברומיאלגיה היא תסמונת המאופיינת בכאבי שלד ושרירים מפושטים. הרפואה המודרנית טרם גילתה את הגורם להופעת התסמונת

    עודכן לאחרונה:16/05/23

    פיברומיאלגיה (Fibromyalgia) או בשמה העברי דאבת השרירים הינה תסמונת המאופיינת בכאבי שלד ושרירים מפושטים המלווים בעייפות מתמשכת, בהפרעות שינה, בהפרעות זיכרון וריכוז, ובשינויים במצב הרוח. חוקרים מאמינים כי פיברומיאלגיה מגבירה תחושות כואבות בשל ההשפעה על האופן בו המוח מעבד אותות כאב.

    התסמינים מתחילים לעתים לאחר טראומה גופנית, ניתוח, זיהום או לחץ פסיכולוגי משמעותי. במקרים אחרים, הסימפטומים מצטברים בהדרגה לאורך זמן ללא כל אירוע או גורם יחיד ומסוים.

    פיברומיאלגיה היא מחלה שכיחה מאוד ועל פי הערכה כ–3-4% מכלל אוכלוסיית העולם סובלים מהתסמונת. השכיחות גבוהה יותר משמעותית בנשים מאשר גברים. שכיחותה של התסמונת בישראל עומדת על 2.5%.

    תסמיני פיברומיאלגיה

    התסמינים של פיברומיאלגיה כוללים כאב כל גופי מפושט, שמתואר כעמום ותמידי ונמשך לפחות שלושה חודשים. בכדי להיחשב מפושטים הכאבים חייבים להופיע בשני צדי הגוף ומעל למותניים; תחושת עייפות כרונית; "ערפל הפיברו" – פגיעה ביכולת להתמקד, לשים לב ולהתרכז במשימות מנטליות (קשיים קוגניטיביים). דכאון ומצב רוח ירוד.

    פיברומיאלגיה קיימת לעתים קרובות יחד עם מצבים כואבים אחרים, כמו תסמונת המעי הרגיז, מיגרנה וסוגים אחרים של כאבי ראש, דלקת/ תסמונת שלפוחית השתן הכואבת, והפרעות וכאב במפרקי הלסת.

     

    הגורמים לפיברומיאלגיה ואבחון התסמונת

    הרפואה המודרנית טרם גילתה את הגורם לפיברומיאלגיה, אך ככל הנראה מדובר במגוון גורמים העובדים יחדיו:

    • גנטיקה (ידוע שפיברומיאלגיה נוטה לרוץ במשפחות).
    • זיהומים ומחלות מסוימות כגון HIV או מחלת הנשיקה שיכולים לעורר או להחמיר את המחלה.
    • טראומה גופנית, כמו תאונת דרכים.
    • לחץ פסיכולוגי.

    ניתן לבצע אבחנה של התסמונת ע"י דיווח של האדם הסובל מכאבים מפושטים יותר משלושה חודשים, ללא שום מצב רפואי אחר שיכול לגרום או להסביר את הכאב.

    אמנם לא קיימת בדיקת מעבדה המאשרת אבחנה של פיברומיאלגיה, אך הרופא המטפל עשוי לרצות לשלול מצבים אחרים שעלולים להופיע בתסמינים דומים ולכן כחלק מהבירור יבוצעו בדיקות דם הכוללות ספירת דם מלאה, שקיעת דם, פקטור ראומטואידי (לשלול מחלת פרקים), ובדיקת תפקודי בלוטת התריס.

    טיפולים לפיברומיאלגיה

    טיפולים בפיברומיאלגיה כוללים:

    – תרופות וטיפול עצמי, כאשר הדגש הוא על צמצום הסימפטומים ושיפור המצב הבריאותי הכללי. אין טיפול אחד שפועל על כל התסמינים, תרופות יכולות לעזור להפחית את כאבי הפיברומיאלגיה ולשפר את איכות השינה.

    משככי כאבים ללא מרשם יכולים להועיל במידת מה. שימוש בנרקוטיקה ואופייטים אינו מומלץ מאחר והוא יכול לגרום לתלות ואף להחמיר את הכאב והמצב לאורך זמן. תרופות נוגדות דיכאון עשויות לסייע בהקלת הכאב והעייפות הקשורים בפיברומיאלגיה, תרופות נוספות (נוגדות כיפיון) מועילות בהפחתת הכאב ובתסמיני המחלה.

    • טיפול רב תחומי ורב מקצועי הכולל פיזיותרפיה עם פיזיותרפיסט שיכול ללמד תרגילים לשיפור החוזקה, הגמישות והסיבולת (הידרותרפיה ותרגילים במים עשויים לעזור במיוחד); ריפוי בעיסוק והתאמת אזור העבודה שלכם והאופן בו אתם מבצעים משימות מסוימות שיגרמו פחות לחץ על הגוף; שיחה עם פסיכולוג או יועץ שיכולה ללמד אסטרטגיות להתמודדות עם מצבים מלחיצים וכואבים.
    • טיפול עצמי ושינוי אורח החיים – הפחתת לחץ ופיתוח תכנית למניעה או הגבלה של מאמץ יתר ולחץ רגשי. הרשו לעצמכם בכל יום זמן להירגע/ נסו לא לשנות את השגרה שלכם לחלוטין, אנשים הפורשים מעבודה או מפסיקים כל פעילות נוטים להחמיר יותר מאשר אלה הנשארים פעילים. נסו טכניקות לניהול מתח, כמו תרגילי נשימה עמוקה או מדיטציה. הקצו זמן מספיק לשינה והקפידו על הרגלי שינה טובים.

    התאמנו באופן קבוע, בתחילה פעילות גופנית עשויה להגביר את הכאב, אולם ביצוע בהדרגה ובאופן קבוע יפחית את הסימפטומים, תרגילים מתאימים יכולים לכלול הליכה, שחייה, אופניים ואירובי במים. תרגילי מתיחה, תנוחה טובה ורגיעה גם הם מועילים.

    שמרו על אורח חיים בריא, אכלו אוכל בריא, והגבילו את צריכת הקפאין.

    • טיפולים משלימים ואלטרנטיביים לטיפול בכאב וטיפול במצבי לחץ אינם חדשים, חלקם, כמו מדיטציה ויוגה, נהוגים במשך אלפי שנים. אולם השימוש בהם הפך פופולארי יותר בשנים האחרונות, במיוחד בקרב אנשים הסובלים ממחלות כרוניות, כמו פיברומיאלגיה.

    יש לציין כי חלק מהטיפולים הללו מקלים בבטחה על לחץ ומפחיתים כאב, אולם שיטות רבות נותרו ללא הוכחה מכיוון שלא נחקרו כראוי. יוגה וטאי צ'י המשלבים מדיטציה, תנועות אטיות, נשימה עמוקה והרפיה, נמצאו כמועילים בשליטה בתסמיני הפיברומיאלגיה.

    בבית החולים השיקומי רעות מציעים שירות ייחודי של דיקור יבש אשר נמצא יעיל מאוד בחולי פיברומיאלגיה.

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן