יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    עצות לשיפור התקשורת- דובר ומאזין

    כיצד להשיג תקשורת טובה יותר עם אנשים בעלי ירידה בשמיעה?

    עודכן לאחרונה:02/08/23

    הירידה בשמיעה גורמת לקשיים במצבים תקשורתיים שונים במהלך חיי היום-יום. התנאים שבהם מתנהלת השיחה משפיעים באופן ניכר על היכולת להבין את הנאמר. כדי שהתקשורת עם אדם לקוי שמיעה תהיה יעילה חשוב ליצור את התנאים שיאפשרו לו לנצל כל מידע העשוי לסייע– מידע שמיעתי, מידע חזותי (הכולל את תנועות השפתיים ושפת הגוף של הדובר), וכל מידע אחר, כמו המקום שבו נערכת השיחה, נושא השיחה, המטענים הרגשיים המתלווים לנושא מסוים וכדומה.

    באחריות המאזין…

    • במהלך שיחה הפחת ככל האפשר את רעשי הרקע בסביבתך, המקשים מאוד על תפיסת הדיבור. כבה טלוויזיה/ רדיו וסגור את הדלת בחדר שבו נערכת השיחה.
    • במקומות ציבוריים, כמו מסעדות ובמפגשים חברתיים, בחר מקום ישיבה רחוק ככל האפשר מאזורים צפופים והומי אדם.
    • בקש מבן שיחך לא להסתיר את פיו ופניו במהלך השיחה. שיחה מאחורי דפי העיתון או תוך כדי לעיסת מסטיק תפגע ביכולת לקרוא את תנועות שפתיו ופניו של הדובר ותגרום לאיבוד מידע חיוני להבנת השיחה.
    • נסה לנהל שיחה באזור מואר, כדי שתוכל לקרוא את שפתיו של הדובר ולקבל רמזים משלימים כמו הבעות פנים, ג'סטות, תנועות גוף ועוד.
    • לא הבנת מה שנאמר? בקש מבן שיחך לחזור על דבריו שנית, לאט יותר, ברור יותר, במילים אחרות או בכתב. זכור! זוהי זכותך להבין את הנאמר.

    באחריות הדובר…

    כשאתה משוחח עם לקוי שמיעה, חשוב שתזכור:

    • לדבר לאט וברור. אין צורך להרים את הקול באופן מוגזם. צליל חזק גורם לתחושה לא נעימה ומעוות את הצלילים.
    • חשוב להסב את תשומת לבו של המאזין לתחילת השיחה. מלה מקדימה, כמו קריאה בשמו של המאזין או נגיעה בכתפו, תסייע לו להיות קשוב ומרוכז בשיחה ותקטין את הסיכוי לאבד את המלים הראשונות במשפט, החיוניות להבנת ההקשר.
    • הגדרת נושא השיחה עוזרת מאוד להשלים מידע שאבד, כמו מלים שלא הובנו במהלך השיחה. כשנושא השיחה ידוע, קל יותר להשלים את החסר.
    • שיחה מרחוק, כמו מחדר סמוך, וכן שיחה בתנאים של רעש סביבתי יקשו מאוד על המאזין לקוי השמיעה לשמוע ולהבין את הנאמר. חשוב לזכור לנהל שיחה כשהסביבה שקטה ובקרבת מקום למאזין.
    • אל תסתיר את פניך כשאתה מדבר ופנה לכיוון בן שיחך במהלך כל השיחה. קריאת שפתיים מספקת ללקוי השמיעה מידע משלים ויש לה חשיבות רבה להבנת הנאמר.
    • אם אתה מרגיש שבן שיחך לא הבין אותך, אל תחזור במדויק על המשפט שאמרת, אלא נסח אותו באופן שונה ובמלים אחרות. ייתכן שהבעיה נובעת מבחירת המלים– יש מלים שקשה יותר להבין בגלל הרכב התדרים שלהן ולכן ארגון המשפט מחדש תוך בחירת מלים חלופיות עשוי לסייע בהבנתו.

    חשוב לזכור: בדו-שיח מובן ותקשורת נעימה שותפים שני הצדדים. על שניהם מוטלת האחריות להצלחת השיחה.

    כדי להפוך את התקשורת נעימה וזורמת יותר ולצמצם את התסכול ואת חוסר האונים ההדדי, חשוב ליידע את כל בני המשפחה, החברים והסביבה הקרובה בעצות הללו לשיפור התקשורת עם לקויי שמיעה.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 12.5.2015.

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן