יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    שותפות בחשבון בנק עם בן משפחה מזדקן

    חשבון בנק משותף הוא חשבון שבו רשום יותר מבעל חשבון אחד. מידת השותפות נקבעת בהתאם לתנאים שהוסכמו בין שותפי החשבון

    עודכן לאחרונה:03/08/23

    החלטה על יצירת חשבון משותף עם הורה מזדקן חייבת להיות משותפת להורה המזדקן ולילדיו

    לשותפות בחשבון עם הורה מזדקן יש השלכות רבות ויש להתייחס לנושא בכובד ראש, בטרם ההחלטה על ניהול כספי משותף. השתתפות בחשבון ההורה יכולה לפגוע בתחושת העצמאות של ההורה. בנוסף, היא יכולה לערער יחסים בתוך המשפחה, ובמקרים קיצוניים היא עלולה גם להוביל לניצול או לבעיות אחרות של יחסי אמון. לכן, במידה והוחלט במשפחה ליצור שותפות בחשבון ההורים, חשוב להיות מודעים לבעייתיות זו ולנסות לשמור על שקיפות בניהול החשבון מול שאר בני המשפחה.

    מה אומרת השותפות?

    חשבון בנק משותף הוא חשבון שבו רשום יותר מבעל חשבון אחד. במידה ופתחתם חשבון עם הורה או הצטרפתם לחשבון עם ההורה אין זה אומר כי הבעלות על הכספים והנכסים הקיימים בחשבון היא שווה. מידת השותפות נקבעת בהתאם לתנאים שהוסכמו בין שותפי החשבון.

    בחשבון משותף שני השותפים רשאים לפעול בחשבון בנפרד. הם חותמים בטופס פתיחת החשבון על הרשאה הדדית שלפיה הזכות לתת הוראות בחשבון, כל עוד לא בוטלה בכתב, תהיה נתונה לכל אחד מהם לחוד. כל אחד מהשותפים רשאי לבטל את הרשאתו. במצב של ביטול הדדי רשאי הבנק לקבל הוראות בחשבון אך ורק משני השותפים ביחד.

    מהם ההבדלים בין ייפוי כוח לחשבון משותף?

    ישנה אפשרות להצטרף לחשבון ההורה כבעלים נוסף בחשבון או כבעל ייפוי כוח המורשה לפעול בחשבון.

    במידה ובחרתם להיות שותפים בחשבון ההורה, הבעלות על החשבון היא במשותף. שיתוף זה כולל אחריות משותפת לכל ההתחייבויות שנוצרו בחשבון. לעומת זאת, מיופה כוח אינו הבעלים של החשבון, הוא למעשה שלוח של ההורה שנשאר בעל החשבון, כאשר מיופה הכוח הוא עושה דברו של ההורה.

    להבדלים אלו יכולה להיות השפעה במקרה של עיקול או קיזוז בחשבון. לדוגמה: מחשבון שהוא משותף לעתים יהיה ניתן לעקל או לקזז במידה ויש חוב אישי של אחד השותפים בחשבון. לעומת זאת, במקרה שהילד הוא רק מיופה כוח, לא ניתן לעקל או לקזז מהחשבון במקרה של חוב של מיופה הכוח, כיוון שהוא אינו בעליו של החשבון. חשוב לזכור שלא ניתן להוציא שותף מהחשבון אלא בהסכמתו או על פי צו של בית המשפט. לעומת זאת, במקרה שבן המשפחה הוא רק מיופה כוח, ניתן לבטל את ייפוי הכוח, בכל עת.

    מי בעל הבית של החשבון?

    פתיחת חשבון משותף או איחוד חשבון עם הורה בגיל הזיקנה יכולים לגרום להפסדים של זכויות המגיעות להורה בשל גילו. לדוגמה: על פי חוקי המסוי בארץ, לאנשים מבוגרים ישנן הקלות בהכנסות הריבית משוק ההון ופטור ממס. בנוסף, במידה והכנסת הוריכם היא נמוכה הם נהנים מפטור נוסף ממסוי על הרווחים שהם מקבלים משוק ההון. כאשר מדובר בחשבון משותף, בדרך כלל המערכת הבנקאית אינה מתייחסת לחשבון כאל חשבון של קשיש וגובה ריביות בהתאם.

    שימוש לרעה בחשבון משותף עם הורה

    חשוב לדעת שלחשבון בנק יש שותף נוסף והוא הבנק עצמו. החוק בישראל מאפשר לבנק שבו מתנהל החשבון המשותף לקחת את כספי החשבון או לסלק את השותף הבעייתי בחשבון במידה והבנק חושד כי אחד השותפים חלה או עבר אירוע רפואי או תאונה או במידה והוא הזדקן ומצבו אינו מאפשר לו לדאוג לענייניו הכספיים. גם במקרה בו ההורה מגלה כי בן המשפחה ששותף בחשבונו עשה בכספי החשבון פעולות בניגוד להוראתו הוא יכול להתלונן על כך בפני המשטרה, כיוון שפעולות אלו הן עבירות פליליות. לדוגמה: שימוש לרעה בייפוי-הכוח שברשותו, או שימוש לרעה באפשרות לנגישות לחשבון המשותף עם ההורה. (ראה על הסימנים לזיהוי ניצול כלכלי).

    פורסם: 5.8.2015

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן