יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    על חשיבות המשך הפעילות לאחר הפרישה

    ישנם אנשים המתקשים להתמודד עם הפרישה, המותירה פתאום זמן פנוי רב שצריך למלא בתוכן

    עודכן לאחרונה:03/08/23

    רבים מהעובדים בעבודה קבועה רואים את גיל הפרישה כתקופה בה יוכלו להקדיש זמן לעיסוקים ולתחביבים שהם לא התפנו אליהם בתקופת עבודתם, ולפיכך מצפים במידה רבה ליציאה לפנסיה. אולם, ישנם אנשים המתקשים להתמודד עם הפרישה, המותירה פתאום זמן פנוי רב שצריך למלאו בתוכן.

    אין הכוונה לכפות על האדם שלל פעילויות ותחביבים עם פרישתו. ישנם אנשים רבים שהמנוחה והרוגע שלאחר הפרישה מיטיבים עמם. אולם, אנשים שהיו פעילים מאוד במהלך חייהם, ייתכן שלאחר הפרישה יזדקקו לפעילות למלא בה את זמנם, לתעל כלפיה את האנרגיה שלהם ולשפר את דימוים העצמי.

    הפרכת המיתוסים על זיקנה

    רבים מניחים בטעות כי בגיל הזיקנה המוח אינו מסוגל להתפתח עוד, ולפיכך הזקן לא מסוגל לפתח תחביבים, כישורים או אף תחומי עניין חדשים. מחקרים שונים, וביניהם מחקרה של הפסיכולוגית ד"ר ניצה אייל, מוכיחים את ההפך. אמנם, היבטים מסוימים של תפקודי המוח אכן יורדים עם הגיל, אולם, האדם שומר על יכולת הלמידה לאורך כל חייו, ולעתים מסוגל ללמידה טובה יותר בזיקנתו מאשר בצעירותו.

    התיאוריה הגורסת כי תאי עצב לא מתחדשים ולפיכך תפקודי המוח רק הולכים ומתדרדרים עם הגיל, התבררה אף היא כמיתוס. נראה כי המוח האנושי מסוגל ליצור קשרים חדשים בין תאי המוח ואף להצמיח תאי עצב חדשים גם בזיקנה.

    על היתרונות שבתחביב

    על פי מחקרים שונים שמביאה ד"ר אייל, בכוחם של פעילויות ותחביבים שונים לפתח את המוח הזקן ולהוות עבורו גירוי מתאים כתחליף לעבודה הקבועה. כך, פעילות מחשבתית כגון: קורסים קהילתיים, מועדוני דיונים (אודות ספרים, לדוגמה), חוגי כתיבה או אמנות ועוד, מתפקדים כגירוי מנטאלי. תחביבים הכוללים פעילות גופנית, כגון: חוגי שחייה, ריקוד וכדומה, מעצימים את היכולת המוחית והם בעלי השפעות נפשיות וחברתיות חשובות עבור הזקן. בנוסף, פעילויות פנאי כגון: משחקי שולחן, נגינה, פתרון תשבצים וקריאה, מצמצמות את הסיכון לירידה קוגניטיבית.

    פיתוח תחביב מתאים עבור הזקן לא זו בלבד שיסייע לו בשמירה על חשיבה צלולה, הוא אף ימלא את הזמן הפנוי הרב שנפל לפתע בחלקו, וכך ימנע ממנו לאבד אחיזה במציאות ולשקוע במצבי רוח דיכאוניים או בייאוש. בבחירת התחביב (אם לא קיים כזה מלכתחילה) חשוב כמובן לוודא שמדובר בפעילות שהזקן מגלה בה עניין, שתעודד אותו להשקיע בה את זמנו ומרצו.

    פעילויות חברתיות

    לאחר הפרישה, מומלץ לבחור בפעילות או בתחביב הכוללים אינטראקציה חברתית. פעילות וקשרים חברתיים מסייעים להשיב לאדם את תחושת המעמד החברתי שייתכן שאבדה לו עם הפרישה ממקום עבודתו. הדבר מעניק לאדם אפשרות לעיסוק קבוע שבו מצפים לו, ולכן הוא לא יוכל לעשות לעצמו "הנחות" והסיכוי שיתמיד בו גדול יותר. פעילויות חברתיות מומלצות יכולות להיות ארוחות ערב שבועיות עם חברים ותיקים וחדשים, משחקי קלפים, שירה במקהלה, הצטרפות למועדונים חברתיים שונים ועוד.

    מעגל חברתי ניתן גם לפתח באמצעות ביקור במועדונים ובמרכזי יום לקשיש, שם יכול הזקן לעסוק בפעילות תרבותית וחברתית יחד עם בני גילו, להכיר ידידים חדשים ולהיחשף לתחומי עניין נוספים.

    חידוש קשרים עם בני משפחה קרובים ורחוקים עבור זקנים שעבודתם מנעה מהם להשקיע זמן בקשרים אלה יכולה להיות פעילות בריאה ומאזנת ביותר.

    להלן מספר דוגמאות נוספות לפעילויות ותחביבים חדשים שניתן לפתח לאחר היציאה לפנסיה:

    • יצירת אוסף חדש עשויה להיות פעילות שיש עמה עניין וסיפוק, בייחוד אם מדובר באיסוף פריטים נדירים ומיוחדים, דבר הדורש זמן, מאמץ ומקוריות מחשבה.
    • גינון טיפולי-זקן שיש לו גינה עשוי למצוא כי לאחר הפרישה הוא נהנה מאוד מטיפוחה. שתילת פרחים ועצים חדשים והדאגה לפנים האסתטיים והבוטניים של הגינה הן פעילויות נעימות ומשרות שלווה, וגינה מטופחת ומעניינת יכולה להיות תמריץ להזמנת חברים לביתו של הזקן.
    • עיסוק באמנות כגון- פיסול, ציור, רקמה ועוד, לא רק שיפתח את יכולותיו המנטאליות של הזקן, הוא אף יעניק לו עיסוק מהנה ומספק ביותר.

    מובן שאלו דוגמאות ספורות בלבד, ומומלץ ביותר שהאדם יבחר את הפעילויות שיעסוק בהן בעצמו, בהתאם לתחומי העניין שלו ויכולותיו.

    לחיפוש שירותים לזקנים באזור המגורים לחץ כאן

    פורסם: 22.7.2015

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן