יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    סרטן השד לעת זיקנה – טיפול והתמודדות

    הסיכון לחלות בסרטן השד עולה עם הגיל ללא תלות בהיסטוריה משפחתית

    עודכן לאחרונה:18/05/23

    הסיכון לסרטן השד

    הסיכון לחלות בסרטן השד עולה עם הגיל ללא תלות בהיסטוריה המשפחתית של החולות במחלה. בקרב נשים מגיל 50 ומעלה הסיכון לחלות גבוה באופן משמעותי מאשר בקרב נשים צעירות. העלייה בסיכון לחלות אצל נשים מבוגרות רק מעלה את הצורך בהגברת המודעות מצדן, שתתבטא במעקב סדיר, הכולל סריקות ובדיקות רפואיות שונות.

    חשיבות האיתור המוקדם של סרטן השד

    היכולת לטפל במחלה בהצלחה תלויה במידה רבה באיתור מוקדם שנעשה באמצעות סריקת השד (ממוגרפיה או צילום חזה). כל אישה בישראל בין הגילאים 74-50 זכאית לבצע בדיקה כזו פעם בשנתיים (הבדיקה כלולה בסל הבריאות).

    בנוסף, צריך להקפיד על בדיקה קלינית אצל רופא, עדיף כירורג המתמחה בתחום השד, בכל שנה.

    ראי זכויות והחזרים בקופות החולים באתר "אחת מתשע".

    להיות מודעת

    כאמור, האבחון המוקדם הוא קריטי לטיפול היעיל במחלה. כדי להעלות את הסיכוי לאבחון, מומלץ שכל אישה בגילאים אלו תבצע גם בדיקה עצמית.
    הבדיקה כוללת ממדים של ראייה ושל מישוש. הסתכלי על השדיים שלך בקפידה ומדי פעם בדקי אם חל שינוי כלשהו במראה שלהם. הכירי את גופך בצורה יסודית. כמו כן, חושי את שדייך מדי פעם ונסי להבחין בתחושה שונה או ב"גוש" מצדם הפנימי. עם העלייה בגיל שדייך יהיו בד"כ רכים יותר וצפופים פחות. מצב זה מקל על איתור הגושים. הסימנים הרווחים ביותר של סרטן השד אצל נשים מבוגרות הם גושים חדשים, בכל גודל שהוא, הפרשה מהפטמה, או שינויי צורה של השד ובליטות חריגות.
    הפכי את הבדיקה העצמית להרגל חיים. במידה והתגלה שינוי כלשהו, ואפילו אם אינך בטוחה שאכן ישנו שינוי, גשי לבדיקה רפואית מסודרת. למרות תחושת החשש הנלווית לגילוי של שינוי אפשרי זכרי שלא כדאי להתעלם ולהמשיך בחיי השגרה מכיוון שאם אכן מדובר בגידול, העיכוב רק יחמיר את המצב ואת ההתמודדות עמו בעתיד.

    סרטן השד לעת זיקנה – טיפולים אפשריים

    קיימות שיטות טיפול שונות בסרטן השד, והתאמת הטיפול לחולה מותנית בגורמים שונים, דוגמת, סוג הסרטן, גודלו, ומידת התפשטותו. הטיפול הראשוני שיוצע לך ככל הנראה יהיה ניתוח. בעקבותיו ייתכנו צירופים שונים של הקרנות (רדיותרפיה) וטיפול הורמונאלי ולעתים גם כימותרפיה. במהלך הניתוח ייתכן ויוסר האזור הנגוע בלבד (lumpectomy) ובעקבותיו יבואו הקרנות, או שתבוצע כריתה מלאה של השד (mastectomy). כריתה מלאה מתבצעת בדרך כלל אם הגוש גדול.

    זכרי שזכותך כאישה מבוגרת לקבל את אותו מבחר טיפולים כמו נשים צעירות יותר, תוך התחשבות במצב בריאותך הכללי. שמרי על התנהגות פעילה בהתמודדות עם המחלה. זכותך לקבל את כל המידע שתרצי ולהיות שותפה להחלטה לגבי הטיפולים שיינתנו לך. הטיפול הנכון מורכב משיקוליו של הרופא לגבי מצבך אך גם מהנסיבות המייחדות אותך כאדם פרטי.

    כיצד להתמודד עם המחלה?

    עצם האבחנה של אדם כחולה בסרטן, מעוררת בד"כ תחושות קשות של פחד, אי אמון והלם. חלק מתחושות אלו קשורות לתפיסה התרבותית הרווחת לגבי מחלת הסרטן. בהמשך לדברים שנכתבו לעיל זכרי: יש מה לעשות נגד המחלה. יכולת ההתמודדות לא קשורה רק להצלחת הטיפולים הרפואיים אלא לכוחות הנפשיים שלך. אל תהיי לבד בהתמודדותך עם המחלה. התקרבי ליקיריך ומכריך שיוכלו לתמוך בך ולעזור לך בהתמודדות היום-יומית עם הרגשות וגם עם הטיפולים עצמם.

    המודעות היום למחלה הולכת ועולה. שיתוף אחרים יקל עלייך להמשיך הלאה לקראת קבלת הטיפול האפשרי היעיל ביותר. במקרה של קשיים בתפקוד היעזרי גם במטפלת מטעם הביטוח הלאומי "חוק סיעוד" המגיעה לך כאישה בגיל הזיקנה המתקשה בתפקוד.

    את גם יכולה תמיד לפנות לשירותי התמיכה של אחת מתשע– הקו החם, קבוצות התמיכה לגילים שונים, יעוץ אישי ועוד. אחת מתשע לתמיכה בנפגעות סרטן השד הקו החם:  1-800-363-400

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 27.10.2014

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן