יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    סידור מוסדי- אפשרויות המגורים השונות לאוכלוסייה המבוגרת

    עבור כל מצב תפקודי בו נמצא האדם המבוגר קיים מוסד שמתאים לצרכיו וליכולותיו

    עודכן לאחרונה:01/08/23

    בישראל קיימות כיום אפשרויות רבות למגורים המותאמים לאוכלוסייה המבוגרת. הבחירה נעשית על ידי הזקן והמשפחה בהתאם להתרשמותם מהתאמת המקום לצרכיו ובהתאם למצבו התפקודי.

    מהם סוגי המוסדות השונים?

    הקריטריון העיקרי לבחירת סוג המסגרת המוסדית הוא המצב התפקודי של הזקן. עבור כל מצב תפקודי קיים מוסד שמתאים לצרכיו של הזקן וליכולותיו, כאשר ניתן לחלק את סוגי המוסדות לשתי קבוצות עיקריות – דיור מוגן ובתי אבות.

    דיור מוגן

    בתי הדיור המוגן מציעים שירותים לאוכלוסייה מבוגרת ועצמאית שאינה זקוקה לטיפול רפואי צמוד. בתי הדיור המוגן מציעים דירות מאובזרות, שירותי תחזוקה, פעילויות פנאי ושירותים רפואיים בסיסיים. בתי הדיור המוגן מתחלקים לדיור מוגן ציבורי ודיור מוגן פרטי, כאשר הדיור המוגן הציבורי מתאים לאוכלוסיות נטולות יכולת כלכלית (בד"כ עולים חדשים ואזרחים ללא דירת קבע) ואילו אל הדיור המוגן הפרטי מגיעים בד"כ אנשים מבוססים יותר כלכלית, שמממנים את השהות מכיסם הפרטי ללא סיוע ממשרדי הממשלה. הדיור המוגן נחשב כמגורים בקהילה ועל כן הדרים בו זכאים להטבות שניתנות בקהילה לזקנים המתקשים בתפקוד כגון: מטפלת מטעם "חוק הסיעוד", העסקת מטפל זר.

    בתי אבות

    בתי האבות בארץ מחולקים לפי מצבם התפקודי של הזקנים הגרים בהם. ניתן למצוא בכל אחד מהם פעילויות שונות וסוגי טיפול שמתאימים לדרים בהם.

    • עצמאיים- זקנים שמסוגלים לבצע את הפעולות היום-יומיות לבדם.
    • תשושים- זקנים הזקוקים לעזרה חלקית במשימות תפקוד יום-יומיות.
    • תשושי נפש- זקנים שסובלים מירידה ביכולתם הקוגניטיבית.
    • סיעודיים- זקנים בעלי ירידה ניכרת בתפקודיהם היום-יומיים, בד"כ מרותקים למיטה או לכסא גלגלים, שזקוקים לסיוע מלא בפעולות היומיום.
    • סיעודי מורכב– זקן במצב סיעודי שזקוק גם לאחת או יותר מהפרוצדרות הרפואיות הבאות: עירוי תוך ורידי ממושך, פצעי לחץ, דיאליזה, טיפולים כימותרפיים, ומכשירי הנשמה.

    כיצד לבחור את בית האבות המתאים ביותר לצרכי הזקן?

    על מנת לבחור את המוסד המתאים לזקן יש להתחשב קודם כל ברצונו ובמצבו התפקודי. מומלץ לערוך סקר שוק ולברר על איכות המוסדות, הטיפול הרפואי ותנאי האשפוז שהם מציעים- מהן שעות הפעילות של הרופאים, מהן פעילויות הפנאי המוצעות, מה נכלל בתחום האחריות של הצוות המטפל וכד'. יש לעיין היטב בחוזים השונים של המוסדות על מנת להימנע ממצבים בהם פספסתם את "האותיות הקטנות" וגיליתם שטיפול מסוים לא נכלל בשירות שמציע המוסד. מומלץ להיעזר בחוות דעת ובהמלצות של חברים ובני משפחה נוספים וכן ניתן להיעזר בשירותיה של חברת ייעוץ מקצועית לבחירת בית אבות, בה נמצאים עובדים סוציאליים שמכירים את המוסדות ויכולים למצוא לזקן את המוסד הנכון עבורו. דבר נוסף שחשוב לבדוק הוא את תנאי האשפוז והטיפול בזקן אשר מצבו התפקודי משתנה. דבר זה עשוי לחייב מעבר למחלקה אחרת (במידה ויש באותה מסגרת)/ העסקת מטפל/ת דרך "חוק סיעוד" או עובד זר צמוד, דבר שלא מקובל בכל מוסד. חשוב לוודא כי בבית האבות יש מספר מחלקות לפי מצבי התפקוד השונים, וזקן שמצבו התדרדר יכול בד"כ לעבור למחלקה מתאימה ולהישאר באותו בית אבות.

    שאלון לבחירת סידור מוסדי.

    כיצד ניתן לממן את השהייה בבתי האבות?

    זקנים עצמאיים שבוחרים לגור בדיור מוגן פרטי לא זוכים למימון ממשלתי ויצטרכו לממן בעצמם את מגוריהם והחזקתם במקום בעזרת הכנסותיהם בהווה (פנסיה, קצבאות, רנטות וכד'), חסכונות עבר או משכנתא הפוכה, שהיא למעשה הלוואה כנגד שעבוד דירת המגורים (בד"כ מול חברת הלוואות). זקנים שבוחרים בדיור מוגן ציבורי ייאלצו גם הם לממן מכספם את מגוריהם, אך במקרים אלה מדובר בסכום נמוך בהרבה, שבוודאי יהווה אחוז נמוך יותר מהכנסתם החודשית.

    עצמאיים ותשושים זכאים לבקש סיוע במימון בית האבות ממשרד הרווחה ברשות המקומית. חשוב לציין שהזכאות למימון נקבעת בהתאם למצבו הכלכלי, התפקודי, הסוציאלי של הזקן. נלקחות בחשבון גם הכנסות בן/ בת הזוג והילדים.

    זקנים סיעודיים ותשושי נפש עשויים להיות זכאים לסיוע במימון מטעם משרד הבריאות, שיכול להעניק להם "קוד"- עזרה במימון אשפוז במוסד לחולים סיעודיים או תשושי נפש. גם במקרה זה, גובה הסיוע תלוי במצבם הכלכלי של הזקן וילדיו.

    זקנים במצב סיעודי מורכב או זקנים שיקומיים זכאים למימון האשפוז ע"י קופת החולים בה הם חברים. הזקן ו/ או משפחתו נדרשים להשתתפות עצמית. במידה ויש קושי לעמוד בתשלום ההשתתפות העצמית ניתן לפנות לקופת חולים בבקשה לסיוע.

    מה עושים במידה ונוצרת בעיה עם בית האבות?

    במהלך השהות בבית האבות עלולות לצוץ בעיות שונות- החל מקשיי התאקלמות וכלה בהזנחה מצד הצוות המטפל. בשל כך על המשפחה המטפלת לעקוב אחר הנעשה בבית האבות ולשים לב לשינוים בהתנהגותו של הזקן ומצבו הבריאותי- האם הוא פעיל פחות, מתנהג שלא על פי אופיו, דכאוני יותר, סובל מפצעים לא מוסברים וכד'. במידה ואנו חושדים בבעיה מסוימת יש לפנות קודם כל לגורמים הרלוונטים בתוך בית האבות- מנהל בית האבות, רופא או העובד הסוציאלי של המקום – ואם הבעיה לא נפתרת ניתן לפנות לגורמים חיצוניים במשרד הבריאות והרווחה, המפקחים על המוסדות.

    פורסם: 3.12.2014

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן