יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    סוכרת וראייה

    חולי הסוכרת שילקו בראייתם יאבדו ראייה באופן מתמשך והדרגתי

    עודכן לאחרונה:23/08/23

    סוכרת היא מחלה המשפיעה על מערכות רבות בגוף האדם. בין יתר סיבוכיה של המחלה נמנים גם שינויים בראייה. שינויים אלה מתרחשים בעקבות דליפת כלי דם ברשתית העין, שבמקרים חמורים מובילים לאובדן ראייה מוחלט.

    סימנים לליקוי ראייה כתוצאה מסוכרת

    חולי הסוכרת שילקו בראייתם יאבדו ראייה באופן מתמשך והדרגתי. במקרים מסוימים, שטפי הדם ברשתית נשטפים והראייה חוזרת לקדמותה, אך לעתים השינוי יהיה קיצוני ביותר ויוביל לאובדן ראייה. התדרדרות בראייה כתוצאה מסיבוכי סוכרת תתבטא גם ברגישות גבוהה לאור השמש. שטפי הדם והבצקות הנוצרים בעין בעקבות הסוכרת יוצרים מקטעים חשוכים בתמונה הנראית. יצוין כי לעתים הפגיעה בראייה מופיעה בשלבי המחלה המוקדמים ובעקבותיה מאובחנת הסוכרת.

    מי נמצא בסיכון גבוה?

    בני אדם הסובלים מסוכרת זמן ממושך נמצאים בקבוצת סיכון לשינויים קיצוניים בראייה. אצל מעל 40 אחוזים מהסובלים מסוכרת מעל 15 שנים מופיעים פגמים בכלי הדם ברשתית, אולם, רק אחוז קטן מהם יפתח אובדן ראייה חמור או מוחלט.

    טיפול ומניעה

    חולים בסוכרת שטרם הופיע אצלם ליקוי חמור בראייה, יוכלו לנקוט במספר דרכים כדי למנוע או לעכב את הופעתו, או למנוע פגיעה נוספת בראייה. ראשית, חשוב מאוד להקפיד על מעקב רפואי שיטתי וקבוע. בנוסף, יש לעסוק בפעילות גופנית ובדיאטה מתאימה וליטול בקביעות את התרופות.

    לחולים שכבר סובלים מבעיות ראייה, מומלצות דרכי הטיפול הבאות:

    א. נטילת תרופות והזרקת אינסולין.

    ב. שימוש בקרני לייזר לחסימת כלי דם דולפים ולחיסול כלי דם חדשים שצמחו במקומם ומכסים את רשתית העין.

    השלכות תפקודיות

    הפגיעה בראייה תשפיע על יכולתו התפקודית של חולה הסוכרת מכמה בחינות. מבחינת תפקודו בבית יסבול החולה מקשיי קריאה, מבעיה בזיהוי צבעים ומקשיים בביצוע משימות יום-יומיות. בנוסף, חולי סוכרת הנזקקים לאינסולין יתקשו למלא את המנה הרצויה במזרק. גם תפקוד החולה מחוץ לבית עלול להיפגע משמעותית. התמונה המעוותת שהוא יראה והרגישות לאור הבוהק ממנה הוא יסבול יקשו עליו לתפקד בחוץ ויורגשו קשיים בניידותו.

    המלצות שימושיות

    מעבר לתמיכה ולסיוע של בני המשפחה והידידים להם יזדקק החולה הסובל מאובדן ראייה, ניתן לסייע לו בכמה דרכים נוספות.

    ראשית, בבית כדאי ליצור ניגודים צבעוניים (חפצים הנמצאים בסמיכות זה לזה, כדאי שיהיו בצבעים מנוגדים) להתמודדות עם קשייו של החולה בזיהוי צבעים. בנוסף, כדאי לווסת את התאורה כך שלא תכאיב לעיניו.
    מחוץ לבית, הרגישות לאור תהיה חזקה אף יותר. לכן מומלץ לחולה לחבוש כובעים רחבי שוליים ולהרכיב משקפי שמש בעלי מסנני קרינה.

    לאתר האגודה הישראלית לסוכרת.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן