יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    מתי נדרשת הערכה גריאטרית?

    הערכה גריאטרית מאפשרת להעניק פתרונות ולתכנן מערך טיפול בקשיש

    עודכן לאחרונה:03/08/23

    הגריאטריה היא ענף ברפואה המתמקד בטיפול ובקידום הבריאות בקרב האוכלוסייה הזקנה. הגריאטר הוא רופא מומחה למחלות ולתופעות בריאותיות שונות האופייניות לגילים אלה. תפקיד הגריאטר הוא לאבחן, לטפל ולמנוע/ לעכב, במידת האפשר, התדרדרות במצב הבריאותי ו/ או הקוגניטיבי של הזקן. ההערכה הגריאטרית מאפשרת להעניק פתרונות ולתכנן מערך טיפול שיאפשר לזקן, עד כמה שאפשר, עצמאות, בריאות ואיכות חיים מיטבית בהתאם למצבו.

    מהי הערכה גריאטרית ומה היא כוללת?

    הערכה גריאטרית מתייחסת באופן מעמיק למצבו הבריאותי והתפקודי של הזקן. מדובר על הערכה כוללנית הנערכת ולעתים מערבת בנוסף לרופא צוות רב מקצועי, כגון- אח/ ות, עו"ס, תזונאי/ ת, פיזיותרפיסט/ ית, מרפא/ ה בעיסוק, קלינאי/ ת תקשורת. בהערכה הגריאטרית ייבדק מצבו של הזקן מבחינת בריאות פיזית, קוגניטיבית (כגון- זיכרון וכד'), נפשית וחברתית. במסגרת זו נבדקים- היכולת התפקודית במשימות יום-יומיות (לבוש, רחצה, שליטה על סוגרים וכיו"ב), הרגלי התזונה של הזקן, והסיכון לנפילות. ממד נוסף שנבדק קשור לסביבה המקיפה את הזקן- הסדר מגוריו, רשת חברתית, קיומו של מטפל עיקרי וגישה לשירותי תמיכה שונים. על סמך ההערכה הגריאטרית, מתקבלת מסקנה לגבי בעיותיו הקיימות והצפויות של הזקן בתחומים השונים שנבדקו, ולאור מסקנות אלה נבנה עבור הזקן מערך טיפול. מערך הטיפול כולל הצעות לפעולה כלפי הבעיות שזוהו, דרכי מניעה והמלצות לגבי המשאבים הדרושים כדי לספק לזקן את שירותי התמיכה שיזדקק להם. במקרים בהם יש צורך בסיוע לזקן בתפקודי היום-יום, תינתן המלצה על הכנסת מטפל או הוספת שעות טיפול, זאת באמצעות חוק הסיעוד שמפעיל הביטוח הלאומי.

    הגריאטר הוא גורם אליו ניתן לפנות כאשר יש שינוי לרעה במצב ונדרשת חשיבה מחודשת על דרכי הטיפול.

    מתי נדרשת הערכה גריאטרית?

    כאשר מדובר באדם זקן אשר חלה אצלו ירידה בתפקודים הפיזיים (נפילות חוזרות, בעיות בניידות, בעיות בתזונה, קושי בשליטה על סוגרים) ו/ או הקוגניטיביים (כגון- בעיות בזיכרון, בלבול, ירידה ביכולת להתבטא במלים וסימנים נוספים של דמנציה), ו/ או נפשיות (כגון- דיכאון, חרדה, הפרעות שינה). גם במקרה של זקנים הסובלים ממספר מחלות בו זמנית, המובילות למידה רבה של חולשה ואי תפקוד, מומלץ שיפנו לאבחון גריאטרי. למרפאה גריאטרית ניתן לפנות גם במקרים בהם האדם הזקן נוטל תרופות רבות ויש צורך "לעשות סדר" בכל הטיפול התרופתי על מנת להגיע לטיפול מיטבי.

    בנוסף, במידה ובני המשפחה חשים כי הם זקוקים לייעוץ להתמודדות מיטבית עם הטיפול בבן המשפחה הזקן לאור ריבוי מחלות ו/ או ירידה בתפקוד של בן המשפחה, כדאי לפנות לגריאטר, כיוון שחלק מתפקידו הוא הדרכת בני המשפחה המטפלים למתן הטיפול הטוב והיעיל ביותר בזקן.

    כיצד ואיפה ניתן לקבל הערכה גריאטרית?

    במקרה שמתעורר צורך בהערכה גריאטרית עבור בן המשפחה הזקן, הדרך הפשוטה ביותר היא לבקש הפניה להערכה גריאטרית בקופת חולים מרופא המשפחה. יש גם מרפאות פרטיות המבצעות הערכה גריאטרית.

    הערכה גריאטרית- סיכום

    בגיל הזיקנה עלולות "להתעורר" בעיות בריאותיות שונות– פיזיות, נפשיות וקוגניטיביות. גם כשלא מדובר בטיפול נקודתי בבעיה מסוימת, אלא באבחון וטיפול כולל בליקויי התפקוד של הזקן ובמצבו הבריאותי, כדאי לפנות למומחה לגריאטריה. לגריאטר יש ראייה אינטגרטיבית והיכרות ספציפית עם עולם הזקנה והתופעות הייחודיות לגיל זה. ההערכה הגריאטרית המקיפה, יכולה לסייע לזקן עצמו ואף לבני משפחתו בקביעת המשך הטיפול האופטימלי בו. המשך המעקב של הגריאטר עשוי להיות חיוני לשימור

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 22.7.2015

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן