יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    מסייעים להורים בניהול הכספים

    מהן נורות האזהרה שעשויות להעיד על קושי בניהול הכספים, ומה ניתן לעשות?

    עודכן לאחרונה:05/04/22

     מה משמעות "אובדן השליטה על ניהול הכספים"?

    אובדן השליטה על ניהול הכספים הוא מצב בו הוריכם יבצעו פעולות שונות וחריגות עם כספם, בין אם אלה פעולות של שיכחת כסף, בזבוז כספים או לחלופין חשדנות ונטייה לומר שאין להם כסף, גם אם יש להם. מצבים אלה עלולים לגרום לכך שהוריכם ימצאו עצמם כמטרה נוחה לניצול כלכלי ע"י גורמים שונים, שינצלו את בדידותם וחולשתם כדי "להפיל אותם בפח" ולגרום להם לתת את מספר כרטיס האשראי שלהם. אובדן השליטה על הכסף עשוי להעיד על ירידה בזכרון שמתבטאת בקושי להתנהל כלכלית. לכן עלינו לפקוח עיניים לנורות אזהרה שונות על מנת "להקדים תרופה למכה".

    נורות אזהרה

    כאמור, מצבי אובדן השליטה שונים זה מזה, אולם, ישנן נורות אזהרה רבות שניתן לשים לב אליהן.

    • תיבת דואר מלאה ודואר לא פתוח– סימנים אלה עשויים להעיד כי הוריכם שוכחים לפתוח או לבדוק את הדואר שהם מקבלים. מכיוון שכיום כבר לא נשלחים הרבה מכתבים מחברים בדואר הרגיל, המכתבים הללו יהיו לרוב חשבונות שונים שעליהם לשלם או הודעות מהבנק. אי תשלום חשבונות או חוסר מעקב אחר הודעות הבנק עלול לגרום להפסדים כספיים נוספיים (קנסות וכד'), שערנותכם יכולה למנוע.
    • ארנק ריק– מובן שלא נפתח את ארנקיהם של הורינו, אך נסו לשים לב מה קורה כשתצאו עם הוריכם לטיול או מסעדה. מתוך רצונם להיות בשליטה הם ירצו להזמין את בני המשפחה או לקנות משהו לעצמם, אך ייתכן שלפתע יגלו משהו לא נעים- או שאין להם כסף בארנק, או ששכחו את ארנקם בבית. נכון, דבר כזה יכול לקרות גם לנו, אך בגיל מבוגר, אם פעולה זו חוזרת על עצמה ו/ או נלווים לה סימנים נוספים, יש בה כדי להעלות חשש לאובדן שליטה ואולי להתפתחותה של מחלה.
    • ניצול כלכלי– מכיוון שרוב תופעות הניצול הכלכלי מתבצעות דרך חשבון הבנק או כרטיס האשראי, מומלץ "להעיף מבט" גם בחשבונות אלו ולראות האם יש פעולה שנראית חריגה. בנוסף, שימו לב אם הוריכם מספרים לכם על השקעה חדשה או תרומה שתרמו לאגודה מסוימת שנשמעת לכם קצת חשודה.
    • קניות ותחביבים חדשים– אין ספק שאחרי שנים של עבודה קשה מותר להוריכם לקנות מה שהם רוצים ולהינות בכל מחיר. לאנשים מסוימים יש נטייה להתפרע ולעשות את כל מה שלא הספיקו לעשות במהלך חייהם- לנסוע לטייל, להמר, לקנות מוצרים יקרים וכד'. נורות האזהרה ידלקו במידה והטיולים או התחביבים החדשים מתגלים כיקרים מדי והמוצרים שהם קנו לא נמצאים בשימוש אלא מונחים בקופסה על הרצפה. דבר זה יראה אולי כי להוריכם נטייה לבזבזנות ויעלה חשד לגבי יכולת השיפוט שלהם.
    • תלונות על חוסר כסף– הוריכם יכולים לסרב לפתע לצאת אתכם לארוחות משפחתיות או אפילו לבוא לארוחה בביתכם. מצבם הכלכלי עלול להיות קשה עד כדי כך שהם לא רוצים להוציא כסף בחוץ ולא רוצים אפילו לבזבז כסף על דלק כדי לנסוע אליכם או אל חבריהם. לחילופין, ייתכן ובכלל לא קיימת מצוקה כלכלית אמיתית ומדובר בתחושה סובייקטיבית של הוריכם, בכל מקרה יש להתיחס למצב הזה במידה ומתעורר ולבדוק את המצב הכלכלי לאשורו. בנוסף, להורים רבים נטייה להימנע מתיקון תקלות בבית בשל עלותם הגבוהה וכך נפגעת איכות חייהם.

    מה עליי לעשות במידה וזיהיתי את נורות האזהרה?

    במידה ונורות האזהרה הנ"ל הדליקו אצלכם ולו נורה אדומה אחת, עליכם לקחת יוזמה ולברר את הדברים לעומק. לדבר עם ההורים על נושא זה אינו דבר קל, אך הוא עשוי למנוע בעיות רבות בהמשך . בנוסף, חשוב לזכור כי נורות אלו לא מעידות רק על אבדן שליטה כלכלית אלא גם אולי על קיומן של מחלות שונות. לכן, במקרים בהם מבחינים בירידה בזכרון, מומלץ לפנות לגריאטר להתייעצות.

    (תמונה להמחשה unsplash)
    כספים

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן