יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    כיצד לסייע למטפל עיקרי?

    המטפל העיקרי (caregiver) הוא מעין "סופרמן טיפולי". עליו לדאוג לכל היבט שבחייו של בן המשפחה הזקן ולספק פתרונות

    עודכן לאחרונה:06/06/23

    כאשר בן משפחה זקן הופך להיות תלוי בתפקודו בעזרת הזולת, בדרך כלל בן משפחה אחר לוקח על עצמו את עיקר הטיפול, והוא מי שהספרות המקצועית מכנה "המטפל העיקרי" ("caregiver").
    המטפל העיקרי הוא מעין "סופרמן טיפולי". עליו לדאוג לכל היבט שקשור לחייו של בן המשפחה הזקן ולספק פתרונות. עליו לדאוג לצרכים הביתיים, שכוללים- קניות, סידור הבית וכד'; לצרכים הרפואיים, שכוללים קניית תרופות, ביקורים אצל רופאים, רחצה, טיפול בפצעי לחץ ותזונה נכונה; להליכים הביורוקרטיים שקשורים לקצבאות המוסד לביטוח לאומי ולזכויות השונות שמגיעות לבן המשפחה הזקן וכמובן, לשמש עבורו משענת נפשית וחברתית.

    מי יהיה המטפל העיקרי?

    במידה ולבן המשפחה הזקן יש בן זוג, ברוב המקרים הוא יהיה זה שישמש כמטפל עיקרי  (caregiver). אך במידה וגם בן הזוג סובל ממצב בריאותי לקוי או לא מסוגל לדאוג לכל הדברים, התפקיד עובר בדרך כלל לאחד מילדיו. חשוב לשמור על הטיפול בתוך המשפחה על מנת להקנות תחושת יציבות ואחווה, על אף שטיפול בבן משפחה חולה כרוך במעורבות רגשית גדולה ובתחושת עומס ושחיקה.

    כיצד ניתן להקל על המטפל העיקרי?

    העובדה שאחד מבני המשפחה לקח על עצמו את עיקר הטיפול בבן המשפחה החולה אינה "משחררת" את שאר בני המשפחה. מומלץ מאוד לבני המשפחה להתגייס ולהיות גם הם מעורבים בטיפול. רצוי אף להסדיר זאת בחלוקת תפקידים או בבניית לוח תורנות.
    כמו כן, מומלץ לעשות סדר ולהכין לוח זמנים מפורט ומסודר שיתחשב בצרכיו של בן המשפחה אך גם ברצונותיו של המטפל. יש לאפשר למטפל לשמור על זמני ארוחות קבועים, על שינה טובה וגם על זמן פנוי לפעילויות האהובות עליו ולמפגשים עם שאר בני המשפחה וחבריו. במילים אחרות– חשוב לאפשר לבן המשפחה המטפל לנסות לשמור ככל האפשר על השגרה.

    ניתן למצוא מסגרות מתאימות למטופל על מנת לאפשר למטפל העיקרי זמן לעצמו. מסגרות כגון: מרכז יום לקשיש, מטפל (ישראלי או עובד זר)  ונופשון יוכלו להקל על בני המשפחה המטפלים.

    איפה ניתן להשיג עזרה למטפלים העיקריים (caregivers)?

    בנוסף להשתתפות בנטל הטיפול מצד שאר בני המשפחה, עזרה נוספת עשויה להגיע ממקור חיצוני, בדמותה של קבוצת תמיכה למטפלים. במקום זה יוכל המטפל להיפגש עם אנשים הנמצאים במצבו וחווים כמוהו את הקושי והבדידות שבטיפול. שם הוא יוכל לשתף מרגשותיו ולשמוע על דרכים אחרות להתמודדות עם המצב הקשה.

    מפגשים של קבוצות תמיכה כאלו מתקיימים במסגרת עמותות שונות (כמו- "עמדא", "נאמן", "איל", "עמך"). בנוסף, מתקיימים מפגשים כאלו במסגרות של בתי חולים, לשכות לשירותים חברתיים (רווחה) ועמותות לזקן ביישובים השונים.

    מי שמתקשה להגיע פיזית למפגש כזה, יכול להשתתף בקבוצת תמיכה וירטואלית שעתידה להיפתח בעמותת "עמדא" .

    "להיות מטפלת עיקרית"- הסיפור האישי של מירי פטנקין

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן