יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    מטפל עיקרי – שאלות ותשובות

    מיהו מטפל עיקרי, מה קורה כשמטפל עיקרי נאלץ לעזוב את עבודתו כדי לטפל בקרוב משפחתו, והאם מותר להעסיק בן משפחה כמטפל במסגרת גמלת חוק סיעוד?

    עודכן לאחרונה:24/05/23

     מיהו מטפל עיקרי (caregiver)?

    מטפל עיקרי (בן משפחה מטפל) הוא בן משפחה (בן זוג, ילד) שלוקח על עצמו את האחריות לטיפול בבן משפחה אחר, שזקוק לסיוע ברוב הפעילויות היום-יומיות שלו בשל פגיעה בתפקודו העצמאי על רקע גיל או מחלה.

    באיזה פעולות מסייע המטפל העיקרי למטופל?

    המטפל העיקרי מעניק למטופל סיוע במכלול הפעולות הקשורות לחיי היום-יום שלו (טיפולים רפואיים, סיוע בניהול הבית, תמיכה רגשית, התנהלות מול הרשויות).

    האם מותר להעסיק בן משפחה כמטפל סיעודי לזקן במסגרת גמלת חוק סיעוד?

    זכאים לגמלת סיעוד יכולים להעסיק בני משפחה (כולל מדרגה ראשונה) כמטפלים במסגרת גמלת הסיעוד. העסקת בן משפחה תתאפשר דרך חברות כוח אדם שעובדות עם המוסד לביטוח לאומי ובתנאי שהמטפל מדווח על שעות עבודתו במערכת רישום נוכחות מרחוק.

    האם מטפל עיקרי שעובד זכאי לנצל ימי מחלה שצבר עבור טיפול בקרוב משפחתו?

    על פי חוק, עובדים זכאים לנצל חלק מימי המחלה שעומדים לרשותם לטובת טיפול בקרוב חולה.

    • היעדרות לצורך טיפול בבן זוג: עובדים רשאים להיעדר מעבודתם עד ששה ימים בשנה בעקבות מחלה של בן זוגם. כאשר מדובר במחלה ממארת של בן הזוג זכאים עובדים להיעדר מעבודתם 60 ימים בשנה לצורך טיפול בבן הזוג. כאשר בן הזוג תורם איברים להשתלה יכול בן הזוג להיעדר מעבודתו לצורך טיפול בבן הזוג התורם עד שבעה ימים בשנה. בכל אחד מהמקרים ינוכו ימי היעדרות מימי המחלה שנצברו לזכות העובד.
    • היעדרות בשל מחלת הורה: עובד רשאי להיעדר מעבודתו בשל מחלת הורה או הורה של בן זוגו (שגילו מעל 65) ששה ימים בשנה על חשבון ימי המחלה שצבורים לזכותו. במקרה של הורה שתרם איברים להשתלה יכול העובד להיעדר שבעה ימים בשנה, על חשבון ימי המחלה שצבורים לזכותו.

    חשוב! עובד לא יקבל ימי מחלת הורה במקרים הבאים:

    1. במידה ובן הזוג נעדר אף הוא באותו זמן מהעבודה לשם טיפול בהורה וקיבל הכרה בימים אלה כימי מחלה על רקע מחלת הורה.
    2. אם אחד מאחיו נעדר מעבודתו באותו זמן לצורך הטיפול בהורה וקיבל הכרה על ההיעדרות בימים אלה כימי מחלת הורה.
    3. אם ההורה מאושפז במוסד סיעודי.
    • היעדרות בשל מחלת ילד: עובד רשאי להיעדר מעבודה עד שמונה ימים בשנה לצורך טיפול בילד עד גיל 16 (הורה יחיד זכאי לעד 16 ימים היעדרות בשנה). כאשר מדובר בילד עם צרכים מיוחדים זכאי ההורה ל-18 ימי היעדרות בשנה, ללא תלות בגיל (הורה יחיד זכאי ל-36 ימי היעדרות בשנה). במקרה של ילד, עד גיל 18, שחולה במחלה ממארת, זכאי ההורה להיעדר מעבודתו 90 ימים בשנה לצורך טיפול (הורה יחיד ל-110 ימים בשנה).

    אם ההורה ניצל את מלוא ימי המחלה שעמדו לרשותו אך זקוק לימי היעדרות נוספים הוא יוכל לנצל את ימי החופשה שצבר ולא ניצל (המעסיק אינו רשאי לסרב לבקשת עובד לצאת לחופשה במועד שיבקש) או להגיע עם המעסיק להסכם על היעדרות ארוכה יותר על חשבון ימי מחלה או חופשה עתידיים. כמו כן יכולים הצדדים להסכים על יציאה לחופשה ללא תשלום.

    מה קורה כשעובד מתפטר לצורך טיפול בבן משפחה?

    במקרה בו עובד מתפטר מעבודתו מתוך רצון לטפל בבן משפחה שמתמודד עם בעיה רפואית תיחשב ההתפטרות כפיטורין בכל הנוגע לזכויות ולפיצוים. המצב נכון גם ביחס לעובד שבשל מחלת בת זוגו מתפטר מעבודתו לצורך טיפול בתינוק לאחר לידה, אימוץ, פונדקאות.

    חשוב: עובד שהתפטר בנסיבות אלו יכול לפנות בתביעה לקבלת דמי אבטלה ולקבלם ללא עיכוב או הפחתת ימים.

    איזה זכויות יש לבני משפחה שמטפלים בקרוב משפחתם?

    • קבלת הבטחת הכנסה ללא התייצבות בלשכת התעסוקה: המוסד לביטוח לאומי מעניק קצבת הבטחת הכנסה למי שאין לו הכנסה או שהכנסתו נמוכה. קבלת הקצבה מותנית בהתייצבות בשירות התעסוקה. מטפל עיקרי בהורה חולה שזקוק להשגחה מתמדת, שמתגורר עם ההורה החולה באותה דירה ומטפל בו רוב שעות היום לתקופה של 45 ימים לפחות לפני הגשת התביעה, עשוי להיות פטור מהתייצבות בלשכת התעסוקה. הזכאות היא לתקופה של עד חצי שנה ועשויה להיות מוארכת במידה ומדובר בטיפול באם חולה מגיל 60 ומעלה או אב חולה מגיל 65 ומעלה.
    • נקודות זיכוי ממס:
    1. הורה לילד או בוגר שעונה על ההגדרה "נטול יכולת" זכאי ל-2 נקודות מס. הזיכוי הוא עבור משכורת אחת של ההורים, אך במקרים בהם ההורים פרודים ואינם מנהלים משק בית משותף, כל אחד מהם יקבל את נקודות הזיכוי. במקרים בהם ההורים אינם מתפקדים מפאת מצבם הרפואי או גילם, או כאשר ההורים אינם בחיים, זכאי לקבל את נקודות הזיכוי הללו אח שמונה לאפוטרופוס "גוף ורכוש".
    2. בני זוג ללא הכנסה: עובד שלבן זוגו אין הכנסה זכאי לנקודת זיכוי אחת, בתנאי שבן זוגו עיוור, הגיע לגיל הפרישה או שנקבעה לו נכות מעל 90%, ובתנאי שהם נשואים (ההטבה אינה ניתנת לידועים בציבור).
    • פטור מתשלום למלווה של אדם עם מוגבלות: במקומות ציבוריים בהם ניתן שירות ציבורי, המלווה של בעל המוגבלות רשאי לקבל גם הוא פטור מתשלום במידה והוא מלווה ילד או בוגר עם מוגבלות שכלית או על הספקטרום האוטיסטי, בוגר עם לקות נפשית או שמקבל קצבת שירותים מיוחדים או גמלת סיעוד. במקום ציבורי, שבו נדרשת הקצאה של מקום נוסף עבור המלווה, הוא יידרש לתשלום. למימוש הזכאות יש לדרוש לציין בתעודת הנכה "פטור מהמתנה בתור ופטור מתשלום עבור מלווה".

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי.

     

    פורסם: 30.8.2020

     (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן