יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    מהי הזנחת צד?

    איך מאבחנים חולים הסובלים מהפרעת הזנחת צד ואיך מטפלים בתופעה?

    עודכן לאחרונה:30/07/23

    הזנחת צד היא תופעה שגורמת לאדם לא להצליח לקלוט גירויים באזורים מסוימים של שדה הראייה שלו. אדם שסובל מהזנחת צד עלול לאכול רק מצד מסוים בצלחת, או להתעלם מקולות וממלים בצד המוזנח. תופעה זו נגרמת בדרך כלל כתוצאה מפגיעה באחת מאונות המוח. אדם שסובל מתופעה זו עלול לא להרגיש ולא להיות מודע לאיברי גוף בצד אחד של גופו. במקרים רבים תופעת הזנחת הצד מלווה בחוסר מודעות לבעיה, אך, התסמינים משתנים בכל מקרה ומקרה. הזנחת צד מופיעה בדרך כלל בצד השמאלי של הגוף, מה שעלול לגרום לאדם להיפגע מחפצים שמונחים לשמאלו בעת הליכה, לדוגמה. החולים בהזנחת צד מקיימים פעולות יום-יומיות פשוטות כמו מקלחת, גילוח, אכילה או מישוש, רק בצד הימני של גופם. במקרים מסוימים ההפרעה יכולה להתבטא גם בקריאה, וגם בדמיון, לדוגמה, כאשר אדם מדמה לעצמו פעילות גופנית רק של צד אחד בגוף. הזנחת צד מבוססת על הפרעת קשב בדרגות שונות ומבחינה רפואית היא נושא מורכב עם מגוון רחב של דרכי טיפול.

    איך מאבחנים הזנחת צד?

    ניתן לזהות אדם שסובל מהזנחת צד על פי יכולתו הגופנית ועל פי תשומת הלב שנדרשת לו לעשיית פעולות שונות, כמו אכילה, כתיבה, או הזזת חפצים, כאשר בכל אלו ניתן דגש על צד אחד. מבחנים מקצועיים שמאבחנים הזנחת צד מתמקדים ביצירת ציור, או בהעתקת ציור בדוגמת שעון. במקרה זה בודקים האם הנבחן מצייר רק צד אחד בציור. אפשר לזהות הזנחת צד גם בתנועות עיניים שמתמקדות בצד אחד בלבד ועל פי משימות מוטוריות נוספות.

    מה הגורמים להפרעה?

    הזנחת צד נגרמת בדרך כלל בעקבות פגיעות נוירולוגיות כמו שבץ או שטף דם במוח, שקשורות בתפיסת המרחב של האדם. הפגם לא קשור לפגיעה בשדה הראייה דווקא, אלא לפגיעה פנימית במוח, אך, במקרים רבים ההפרעה מלווה גם בבעיות בשדה הראייה. חבלות ראש, שבץ מוחי, קרישי דם ובעיות בכלי דם, הם גורמים שכיחים לתופעה. לעתים, הזנחת צד עוברת באופן ספונטני כאשר הגוף מחלים מהפגיעה, ולעתים היא הפרעה כרונית המשפיעה על איכות חייו של החולה בה יש לטפל באופן מקצועי ויעיל.

    דרכי טיפול בהזנחת צד

    טיפול מקצועי וקבוע הניתן על ידי רופאים, מרפאים בעיסוק או קלינאי תקשורת, המתמחים בבעיית הזנחת צד, בדרך כלל במסגרת תהליך שיקום, מאפשר לחולה להתמודד עם הבעיה בצורה אופטימלית ולשפר את יכולת השליטה בתשומת הלב לצד הנזנח ולגוף.

    דרך הטיפול המרכזית בטיפול בהזנחת צד היא עידוד מודעות עצמית של המטופל. הסובבים את האדם שסובל מהזנחת צד מזכירים לו שהוא סובל מהפרעה מוחית ומנסים לעודד אותו לתשומת לב כלפי הצד הפגוע. דרך נוספת לטיפול בבעיה היא בעזרת השמעת צלילים ומלים, קריאה מודרכת והרכבת פאזלים מיוחדים לצד משחקים אחרים. תרגילים אלו מעודדים את החולה להתייחס לשני הצדדים של המרחב שסביבו. ככל שהחולה מודע באופן עמוק יותר למצב שלו, ניתן לעזור לו בצורה יותר משמעותית, ובמקרים רבים להתגבר על הבעיה.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 5.4.2011

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן