יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    מהי רפואה גריאטרית?

    הרפואה הגריאטרית מאפשרת טיפול כוללני בזקן, אשר במקרים רבים סובל במקביל ממספר מחלות

    עודכן לאחרונה:06/03/24

    גריאטריה הינה תחום ברפואה המתמקד במחלות שאופייניות לגיל הזהב. תחום זה התפתח בעקבות העלייה בתוחלת החיים, שהביאה לגידול במספר הזקנים בני ה-80 ומעלה וצפויה עוד לעלות.

    הרפואה הגריאטרית מאפשרת טיפול כוללני בזקן, אשר במקרים רבים סובל במקביל ממספר מחלות הדורשות תרופות שונות שעלולות לסתור זו את זו. כאשר לגריאטר יש תמונת מצב כוללת על מצבו הגופני והנפשי של החולה, הוא יכול להעניק לו את הטיפול הטוב והמתאים לו ביותר. כך, למשל, יודע הרופא המתמחה בקשישים לאבחן האם הבלבול שממנו סובל הקשיש נובע מהתדרדרות במצבו המנטאלי, או מבעיה אורגנית אחרת (כמו, למשל, בעית לב) שאף היא עלולה במצבים מסוימים להוביל להתנהגות דומה.

    מחלות בגיל הזיקנה

    הזדקנותו של הגוף מלווה במקרים רבים בהופעתן של מחלות המאפיינות את גיל הזהב, לרבות מחלות רגילות התוקפות גם את יתר האוכלוסייה. בין מחלות ותופעות הזיקנה האופייניות ניתן למנות בין השאר: ירידה בתפקוד המנטאלי, פרקינסון, דמנציה, אלצהיימר, אי שליטה על הסוגרים, אוסטיאופורוזיס, בעיות בשיווי משקל, דיכאון, נפילות חוזרות, פצעי לחץ, סרטן ועוד.

    הערכה גריאטרית

    מחקרים מגלים כי קשישים שעברו הערכה גריאטרית מקיפה, לרבות מעקב צמוד אחר מצבם, תפקדו יותר טוב ונזקקו פחות לאשפוז במוסד סיעודי. כמו כן, מעידים המחקרים כי קשישים אלה פנו פחות לחדר מיון וסבלו פחות מחבלות ומפגיעות כתוצאה מנפילות.

    הערכה גריאטרית כוללת את אבחון מצבו הרפואי של הקשיש, הערכת מצבו הקוגניטיבי והתפקודי, בדיקת המצב התזונתי שלו, התייחסות למצבו הנפשי, ובדיקת הרשת החברתית של הזקן (מי עוזר לו בהתמודדות עם משברי הזיקנה). לאור האבחנה נקבעות דרכי טיפול, תרופות שעליו ליטול ויכולתו לעקוב אחר הטיפול המוצע. הערכה כוללת זו, הלוקחת בחשבון את מצבו הגופני, הנפשי והחברתי של החולה, מאפשרת שיפור בתפקודו של הזקן, מונעת בחלק מהמקרים ריתוק לבית, ומפחיתה את הדיכאון אצל קשישים.

    הייחודיות במחלקה גריאטרית בבית חולים

    המחלקות הגריאטריות בבתי החולים מתמחות בטיפול בבעיות רפואיות שונות האופייניות לגיל הזיקנה. הטיפולים הניתנים בבית חולים גריאטרי הם בהתאם למצבו הפיזי והנפשי של הקשיש. ישנם טיפולים תרופתיים, טיפולי מניעה, טיפולי שיקום לאחר פציעה, שבר או ניתוח, טיפולים להקלה מכאב, פיזיותרפיה, טיפולים סיעודיים לקשישים עם מוגבלויות, וכד'.

    במחלקות הגריאטריות דואגים גם למשפחותיהם של החולים, על ידי תמיכה והכוונה לקראת שחרור החולה הזקן. הכוונה זו מאפשרת למשפחה להסתגל למצבו החדש של החולה, להיות מודעים לשירותים רפואיים וסיעודיים שמגיעים להם וכדומה. במחלקות הגריאטריות ניתן למצוא תחת קורת גג אחת צוות רפואי וסיעודי המתמחה בכל הקשור לגיל הזהב, עובדים סוציאליים, פיזיותרפיסטים, קלינאי תקשורת, דיאטנים, מרפאים בעיסוק ופסיכולוגים. הראייה הבין-תחומית עוזרת בהתמודדות עם האופי הרב ממדי של מחלות הזקנה והגורמים להן.

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן