יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    מהי מחלת הפרקינסון?

    פרקינסון הינה מחלה נוירולוגית פרוגרסיבית. עיקר הטיפול במחלה הוא תרופתי אך האתגרים הרבים שהיא מביאה עמה מצריכים שילוב צוותים רב מקצועיים בטיפול

    עודכן לאחרונה:21/11/23

    מחלת פרקינסון הינה מחלה נוירולוגית בעלת אופי פרוגרסיבי (הולכת ומחמירה עם השנים), הנובעת מפגיעה בתאי עצב המייצרים דופמין בגרעיני הבסיס שבמח. לגרעיני הבסיס חלק קריטי בוויסות ובתיאום תנועה רצונית, והם תלויים בדופמין על מנת לעבוד היטב. בנוסף, לדופמין תפקיד בתהליכים מוחיים קוגניטיביים ובהם קבלת החלטות, פתרון בעיות והעברת קשב בין גירויים.

    בין הביטויים העיקריים של המחלה – רעד, נוקשות שרירים, תנועות בלתי רצוניות, הפרעות בשיווי משקל ונטייה לנפילות, דיבור לא ברור ומונוטוני, ירידה בהבעתיות בשרירי הפנים, קשיי בליעה. לצד זה, ייתכנו הפרעות בתפקוד מערכות העיכול, השתן והשליטה בסוגרים. רבים מחולי הפרקינסון מדווחים על ירידה קוגניטיבית לאורך זמן, ועל חרדה ודכאון.

    הטיפול בפרקינסון

    עיקר הטיפול הינו תרופתי, בתרופות המספקות למח דופמין חיצוני או חומרים בעלי השפעה דומה לדופמין. עם זאת, מחלת הפרקינסון מציגה אתגרים רבים למתמודדים עמה, ומצריכה צוות רב מקצועי על מנת לתת מענה שלם לחולים.

    צוותי שיקום נוירולוגי יכולים להציע התערבות טיפולית במגוון מצבים בפרקינסון, בניסיון לשפר תפקוד יום-יומי.

    בין המצבים שניתן לטפל בהם במסגרת טיפול שיקומי:

    1. אי יציבות, קשיי שיווי משקל, נטייה לנפילות.
    2. אטיות תנועה כללית.
    3. ירידה ביכולת תפקוד עצמאית ביום-יום – רעד המקשה על החזקת חפצים יציבה ולמשל משפיע על יכולת אכילה עצמאית וקושי באחיזת סכו"ם.
    4. הפרעות בליעה ודיבור לא ברור.
    5. דכאון וירידה קוגניטיבית.

    מטרת השיקום היא להעצים את המטופל ולעודד אותו לעצמאות ככל הניתן, וכן לשפר את איכות חייו. מטרות הטיפול השיקומי הפרטני נקבעות בשיתוף עם המטופל בהתאם לאופי המחלה שלו, לקשיים עמם הוא מתמודד ולסדרי העדיפויות שלו.

    יעילות השיקום עולה ככל שהתהליך מבוצע על ידי צוות שיקומי מתואם לצד הטיפול הרפואי המתאים לכל חולה.

    רצוי כי אנשים הסובלים מפרקינסון יכירו את טיפולי הבסיס השיקומיים ואת התרומה שיכולה להיות להם לתפקוד ולאיכות החיים עם המחלה:

    1. פיזיותרפיה: פעילות גופנית לשיפור שליטה מוטורית על הגפיים והגו מומלצת לחולי פרקינסון על בסיס יום-יומי. מומלץ להרבות בתרגילי נשימה להגדלת תנועתיות בית החזה, וכן במתיחות ותרגילי גמישות למניעת קיצורי גפיים מהנוקשות. תרגילי חיזוק שרירי והליכה במישורים משתנים מומלצים מאד, וכן תרגול שיווי משקל דינאמי למניעת נפילות ככל הניתן.
    2. טיפול בקלינאות תקשורת: ניתן להתאים תרגילים לחיזוק שרירי הפה, הלשון והבליעה, ויכולת התיאום בין מערכת הנשימה למערכת הבליעה. כיום מומלצים תרגילים משמרים לשמירה על מובנות דיבור וקול חזק. במקרים בהם ישנו קושי באכילה או שתייה, או נטייה לאספירציות (שאיפה לא מכוונת של רוק או חלקיקי מזון לריאות), ניתן ללמוד תרגילים בטיפול זה לשיפור טכניקת הלעיסה והבליעה – כמו שינוי מנח הראש או הגוף, שינוי מרקמי המזון ועוד. כמו כן ניתן לבצע הערכות לירידה ביכולות שפה ותקשורת והתאמת טיפול פרטני.
    3. ריפוי בעיסוק: טיפול הממוקד בשכלול יכולות התפקוד היום-יומי – כמו רחצה, התלבשות, בישול, הליכה, כתיבה, השתתפות בפעילות פנאי ובעבודה. כמו כן ניתן להתאים טיפול להפרעות קוגניטיביות הנובעות מעייפות או מנזקי המחלה. השיקום התפקודי בריפוי בעיסוק מותאם אישית לפי הערכות פרטניות לכל מטופל.
    4. טיפול רגשי-פסיכולוגי: פרקינסון הינה מחלה בעלת אופי פרוגרסיבי, ובכך מהווה איום תמידי המקשה על התמודדות עמו לחולה ולבני המשפחה. חלק משמעותי בתהליך השיקום הוא למידת אסטרטגיות אפקטיביות להתמודדות עם החמרה צפויה זו עם עול המחלה והפגיעה התפקודית אם קיימת.
    5. שיקום מקצועי: מטרת הצוות השיקומי הינה לאפשר (ככל הניתן) למטופל מקסימום עצמאות בחיי היום-יום, כולל בחינה של הקשיים במקום העבודה, התאמה של ציוד או תהליכי עבודה לצרכי המטופל בשיתוף המעסיק, ובאם יש צורך – הסבה מקצועית הולמת.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

     

    (תמונה להמחשה צילום: גיל דור)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן