יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    טיפול בסוכרת בגיל הזיקנה

    סוכרתיים עם סוכרת מסוג 2 זקוקים, בדרך כלל, לטיפול בדיאטה, לפעילות גופנית, ולעתים גם לתרופות ואף לאינסולין

    עודכן לאחרונה:23/08/23

    סוכרת הנה הפרעה בחילוף החומרים הגורמת לעלייה ברמת הסוכר בדם. הלבלב הוא האיבר בגוף האדם המייצר אינסולין, שתפקידו לשמור על איזון רמת הסוכר בדם. במקרה של סוכרת, הלבלב ממשיך לייצר אינסולין, אך מסיבות שונות נפגמת יכולת הגוף להשתמש בסוכר ויש פגיעה חלקית ביכולת הלבלב להפריש אינסולין.

    שני סוגים עיקריים של סוכרת:

    סוכרת מסוג 1– בעבר נקראה סוכרת נעורים.

    סוכרת מסוג 2– סוכרת מבוגרים. בסוכרת מסוג 2 הסימפטומים בד"כ קלים מאוד. המחלה מתפתחת באטיות, ואפשר לחיות שנים מבלי לדעת כלל שיש סוכרת. לרוב, סוכרת מאובחנת באמצעות בדיקות דם או בדיקות שתן.

    סימפטומים של מחלת הסוכרת:

    • עייפות מתמשכת.
    • איבוד משקל.
    • הטלת שתן תכופה.
    • פצעים שאינם מגלידים.
    • רעב תמידי.
    • ראייה מטושטשת.
    • חוסר תחושה או לחילופין הרגשת עקצוץ בכפות הרגליים ובידיים.
    • צימאון רב.

    גורמים למחלת הסוכרת

    הסיבות העיקריות למחלת הסוכרת הן שינויים פיזיולוגיים בזיקנה, צריכת מזון עשיר בסוכר, שומנים רוויים ושתייה מרובה של קפאין, עודף משקל, וגורמים סביבתיים כגון: שינוי בהרגלי החיים, מצבי לחץ ועוד.

    1. תורשה – סוכרת היא מחלה תורשתית. לפיכך, אחד מן הגורמים המרכזיים הגורמים להתפתחות מחלת סוכרת הוא הגורם הגנטי.
    2. השמנה – השמנה גורמת לאי סבילות התאים לאינסולין. 80% מן החולים שאובחנו כחולי סוכרת מסוג 2 היו בעלי משקל עודף.
    3. תזונה לקויה מאיצה את התפתחותה של מחלת הסוכרת. מדובר בתזונה עשירה בשומנים ובפחמימות מזוקקות, אך דלה בסיבים תזונתיים. לפיכך, אחת מן הדרכים להתמודדות עם סוכרת ולמניעת התקדמותה תלויה בהכרח במשטר דיאטטי מאוד מוקפד.
    4. חוסר פעילות גופנית – מחקרים מוכיחים כי חוסר פעילות גופנית גורם לצמצום הרגישות לקליטת האינסולין בתאים ומגביר את הסיכוי לחלות בסוכרת.
    5. גיל – לקראת זיקנה פוחתים תאי הבטא בגוף, עובדה הגורמת לייצור מועט יותר של אינסולין בגוף, מה שמזרז את התפתחותה של מחלת סוכרת.

    מניעת התפתחות הסוכרת

    1. את מחלת סוכרת המבוגרים ניתן למנוע לחלוטין אם וכאשר היא תאובחן בזמן, כמצב של טרום סוכרת, ותטופל ע"י תזונה נאותה המכילה סיבים תזונתיים מירקות ופירות, פעילות גופנית ובעיקר הימנעות מפחמימות ריקות, מסוכרים מיותרים, ממשקאות קלים, מהמתקת משקאות וממזונות בסוכר לבן וחום, מדבש, פירות מתוקים מאוד, מאלכוהול, מאורז לבן, מתפוחי אדמה, מתירס, מדברי מאפה מקמח לבן.
    2. רצוי לאכול כל שלוש-ארבע שעות ולא פעמיים-שלוש ביום, מצב הגורם לאינסולין לעלות בדם לרמות גבוהות ובבת אחת. במצב של ארוחות תכופות עליית האינסולין מתונה ובכך גם מתאפשרת ירידה במשקל. רצוי לאכול יותר דגי ים ממים עמוקים וקרים. פירות חצי מתוקים עדיפים על השימוש בסוכר הלבן.

    טיפול במחלת הסוכרת

    סוכרתיים עם סוכרת מסוג 2 זקוקים, בדרך כלל, לטיפול בדיאטה, לפעילות גופנית, ולעתים גם לתרופות ואף לאינסולין. כמו כן, חובה להיות במעקב אינטנסיבי אצל רופא המשפחה או אנדוקרינולוג.

    לקבלת הטיפול המתאים יש לפנות לרופא המטפל.

    שירותים ספציפיים לחולים

    הסוכרת מוכרת על ידי המוסד לביטוח לאומי ומופיעה בתקנות לקביעת אחוזי נכות  בהתאם לחומרתה אשר נקבעת על פי רמות האיזון של ערכי הסוכר, הטיפול שהיא מחייבת (דיאטה, תרופות, אינסולין בזריקות או משאבה) והסיבוכים להם היא גורמת.

    עמותות

    האגודה הישראלית לסוכרת, שמטרותיה הן סיוע לחולי סוכרת בקיום אורח חיים תקין ככל שניתן בפן האישי, המשפחתי והכללי, נותנת מידע לציבור החולים על אפשרויות הטיפול במחלה, ופועלת להעברת מידע לציבור אודות מחלת הסוכרת.

    חולים במחלת הסוכרת יכולים לפנות לאגודה ולקבל ממנה המלצות טיפוליות לדרכים להתמודד עם המחלה.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פרסום: 6.4.2011

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן