יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    מדריך למניעת מחלות זיקנה על פי הרפואה הסינית

    הרפואה הסינית מגדירה מחלה כיציאה מאיזון אנרגטי ומציעה דרכים למניעתן

    עודכן לאחרונה:21/05/23

    מהי בריאות? ומהי מחלה?

    הסינים הגדירו בריאות כמצב שבו יש איזון בין חמשת התנועות בגוף (= יסודות האדמה, מתכת, אש, מים ועץ) ובזרימה בין איין וייאנג (= אנרגיות מנוגדות). במקום שהצ'י (=אנרגית החיים) תקוע יש כאב, ובמקום שיש כאב הצ'י נתקע.
    על פי הרפואה הסינית- מחלה הינה מצב של יציאה מאיזון אנרגטי בו אין איזון בין חום לקור – ואחד מן השניים משתלט, מצב בו אין איזון בין יובש ולחות- ונוצרות בצקות או יובש בעניים בפה ובגרון, מתערער האיזון בין שינה לערנות  והשינה מופרת בקלות, בין שמחה לשלוות נפש, והרגשות לא זורמים אלא נתקעים.
    עפ"י התפיסה של הרפואה הסינית ניתן לאפיין את המחלות עפ"י מספר קטגוריות: מחלות המערבות חום או קור, יובש או לחות, כאב.

    דוגמאות למחלות נפוצות בקרב הזקנים על  פי הרפואה הסינית

    מחלת חום– שמירה על חום גוף בגיל הזיקנה היא משימה לא פשוטה, כאשר אין איזון בגוף והחום משתלט, האדם הזקן יסבול מסימפטומי חום כגון– גלי חום, דלקות המלוות באודם נפיחות אדמומיות וכאב. ייתכנו דימומים פנימיים.
    אז הטיפול יהיה תזונה מתאימה דיקור צמחי מרפא סינים.

    הרבה פעמים חום יוצר סימפטומי יובש– מתבטא בתחושת יובש שלא מוקלת בשתייה, יובש בעניים ובפתחי הראש, יובש במערכת העיכול וכן עצירויות וצואה יבשה וקשה להוצאה.
    טיפול ומניעה יהיה בעיקר עם דגש של תזונה מזינה בעלת אופי קריר.

    • על מנת לאזן את במצב הפנימי יש לאכול אוכל הכולל טופו (ניתן להשיג בכל סופר במחלקת מוצרי החלב והמעדנים) הטופו הינו חלבון המופק מן הצומח ואיננו מכיל לקטוז (הוא לא חלבי) הוא חסר טעם ולכן יש להוסיפו לתבשיל קיים.  לדוגמה לחתוך את הטופו לקוביות ולהוסיף אותו למלית של פלפל ממולא, או לסלט ירקות, או לירקות מוקפצים ברוטב סויה.
    • יש לשלב אוכל אשר בושל במים (כגון אורז, ירקות, כוסמת, דוחן, חיטה ועוד..)  ובכך ללחלח את הגוף, ולא לאכול רק אוכל יבש כגון קרקרים, פריכיות וכד'.

    • שתיית משקאות עם אנרגיה קרירה כגון מיץ לימון טרי ונענע.

    • מיץ עשב חיטה.

    • וירקות מאודים.

    • יש להימנע מתיבול חריף ומאוכל מטוגן.


    מחלות הנובעות מחולשה

    – האוכלוסייה המזדקנת סובלת מחולשה יחסית לאוכלוסיות צעירות יותר וכן מחולשת המערכת החיסונית ולכן תהיה חשופה למחלות חוזרות ונשנות הצטננויות, חולשת אנרגיה כללית ועייפות צניחת איברים פנימיים רקטום רחם הרניה ובקעים מסוגים שונים.
    הטיפול והמניעה יהיו באמצעות בחירת מזון בעל ערך תזונתי גבוהה.

    • יש להעדיף מזון אורגני אשר בעל איכויות מזינות פי עשרת  מונים מאוכל רגיל.

    • תירגול צ'י קונג* (= אומנות לחימה רכה לחיזוק האנרגיה הפנימית) באופן מסודר ותדיר עם קבוצה או לבד.

    • יש להוסיף לתפריט היומי קינואה (להשרות במים לפני הבישול ולבשל כמו אורז) , כן יש להוסיף לתפריט היומי בטטה, גזר או דלעת- אלו מאכלים המחזקים את הצ'י של מערכת העיכול על פי הרפואה הסינית.

    מחלות המערבות כאב דומיננטי

      על פי הרפואה הסינית היכן שיש כאב יש חסימה של אנרגיה. לכן צריך להניע ולהוסיף תנועה לגוף. כתף קפואה, סיאטיקה, כאבי גב, ברכיים, מגרנות ועוד מצבים רבים המערבים כאב- יש צורך בתנועה בין אם טיול בפארק, הנחיה למתיחות מתאימות , טווינא * (= פיזיותרפיה סינית עיסוי סיני), דיקור לצורך הנעה וצמחים המותאמים למצב.

    הטיפול והמניעה יהיו באמצעות חימום האזור הכואב.

    • יש לעסות  את האזור באופן ממושך במשחה מחממת (  -red tiger balm לדוגמה) או בשמן זית, העיסוי והמשחה יוצרים תנועה באזור-ומזרימים דם וצ'י לאזור.
    • יש להניח כרית חימום על האזור הכואב.
    • יש לבצע מתיחות ארוכות, איטיות ועדינות של השרירים הגידים והרצועות. המתיחות מניעות ומשפרות את זרימת הדם והצ'י לאזור וכך מפיגות כאב.
    • יש להניע את הצ'י והדם בגוף באמצעות טיול והליכות בפארק במקום פתוח וירוק.

    הרופא בכפר הסיני

    נהוג לספר, שרופא הכפר הסיני היה מקבל את שכרו מהאנשים רק כשהיו בריאים!!!!  ואילו אם חלו, לא היה מקבל פרוטה!!!

    כשהאנשים בריאים- אזי הרופא מילא את תפקידו כהלכה במניעת מחלות ואילו כשהאנשים חולים- אזי הרופא לא טיפל בהם כראוי ולא מנע הידרדרות מחלה.

    מכך אנו מסיקים שהרפואה הסינית הינה ביסודה רפואה מונעת.

    אז איך שומרים על הבריאות?

    בכתבה לעיל הובאו מספר טיפים- רצוי וניתן ליישם אותם בקלות- בעיניי הם מפתח ואבן דרך לטיפול טוב ולפעמים מהווים פריצת דרך בטיפול. מומלץ ונכון יהיה להיוועץ במטפל מוסמך לצורך אבחנה נכונה והדרכה צמודה.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פרסום ראשון: 5.9.2012

    (תמונה להמחשה unsplash)
    רפואה סינית

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן