יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    לגור עם ההורים

    האם מגורים משותפים של הורים מזדקנים עם ילדיהם מקלים על הטיפול בהם ותורמים לשיפור איכות החיים של כל בני הבית?

    עודכן לאחרונה:24/08/23

    ילדים להורים מזדקנים בוחנים לעתים את האפשרות למגורים משותפים עם ההורים, כדרך להבטיח את איכות הטיפול בהוריהם ובנוסף, להפחית את העומס המוטל עליהם. צעד כזה עשוי, עם הכנה נכונה, להיות פתרון אידיאלי לטיפול בהורים מזדקנים, שממנו ירוויחו הוריכם, אתם וגם ילדיכם. הוריכם, אולי יוכלו לעזור בשמירה על הנכדים, יוכלו לתרום כלכלית לאחזקת הבית וייהנו מההיכרות והחברה של נכדיהם, הנכדים ייהנו מהיכרות מעמיקה עם הסבים באופן שלא הרבה זוכים לו. כמו כן, כמטפלים עיקריים אולי תקל עליכם העובדה שהוריכם נמצאים לידכם, שלא תצטרכו לרוץ לביתם ותהיו פנויים ליהנות מחיי משפחה עשירים יותר ללא הטרדות הכרוכות בניהול משק הבית של הוריכם בנוסף לשלכם. בנוסף, ניתן לצפות לאפשרות שצעד זה יפחית לכם את הוצאות הטיפול בהוריכם.

    אולם, מאחר וזהו צעד מאוד משמעותי לכל המעורבים ויהיה קשה לעשות שינוי ולהחזיר את הגלגל לאחור, מומלץ לשקול אותו בכובד ראש, לדון בו ארוכות עם בני זוגכם וכמובן עם הוריכם, עם אחיכם ועם ילדיכם, במידת האפשר.

    להלן מספר נקודות למחשבה בעניין:

    בדקו היטב את תגובת הוריכם לרעיון המגורים המשותפים

    למרות היתרונות שהוזכרו וההקלה שהמעבר עשוי לתת לכם כמטפלים עיקריים, קחו בחשבון שצפוי שלהוריכם עשויה להיות נקודת מבט שונה על הרעיון. הוריכם עשויים לראות במעבר למגורים ביחד עם הילדים צעד ראשון בדרך לאיבוד עצמאותם וסימן להזדקנותם המתקדמת ולדחות את הרעיון.

    במידה ומדובר על מעבר ההורים לדירתכם או לדירה אחרת, הורים מזדקנים עשויים להתקשות לוותר על סביבת מגוריהם המוכרת, על השכנים, על המכרים, על קופת החולים הקרובה לבית, על בית הכנסת ועל המועדון אליהם הם היו רגילים.

    במידה והתכנון הוא לעבור עם משפחתכם לבית הוריכם, קחו בחשבון שזו בעצם חדירה למרחב האישי של הוריכם, הם יצטרכו לסדר מחדש את ביתם, אולי להיפרד מחפצים ורהיטים שהם קשורים אליהם על מנת לפנות מקום לכם ולמשפחתכם. גם שינוי כזה הוא משמעותי ועשוי להיות קשה עבורם. עליכם להיות רגישים וקשובים מאוד לרגשותיהם ולכבד את רצונם גם אם פירושו טרחה וטרדה עבורכם.

    האם אתם מסתדרים היטב עם הוריכם?

    כמו בכל מקרה של מגורים משותפים עתידים להיווצר חיכוכים בינכם לבין הוריכם. לפני קבלת ההחלטה חשוב שתבדקו עם עצמכם האם אתם מסתדרים עם הוריכם, האם בעבר נתקלתם בקונפליקטים ופתרתם אותם בהצלחה, האם קיימים ביניכם לבין הוריכם משקעים שעשויים להעיב על החיים המשותפים. זכרו שלמרות השיקולים הרבים בעד המעבר למגורים עם ההורים, זה לא פתרון שמתאים לכל משפחה ולכל מערכת יחסים, קיימות משפחות רבות שמעט מרחק בין המשפחה הפרטית למורחבת הופך את האווירה ביניהם ליותר נוחה והטיפול בהורים הוא יותר יעיל ופחות טעון.

    קחו בחשבון שהוריכם, לא משנה באיזה מצב בריאותי, תפקודי או נפשי, הם נמצאים, עדיין רואים את עצמם כהורים שלכם ואתם כילדים שלהם וירצו לעזור ולהיות מעורבים בניהול הבית ואף בטיפול בילדים במידת יכולתם. מעורבות זו, שהיא חיובית, תורמת רבות לדימוי העצמי של ההורה וחיונית לחיזוק הערך העצמי ולתחושת השייכות והחשיבות שלו. זו מעורבות שחשוב לאפשר אותה ואף לעודד אותה. מאידך, חשוב שתבדקו עם עצמכם עד כמה אתם "בנויים" למעורבות הזו, לעוד זוג עיניים וידיים שיסתובבו לכם בבית. במידה ויש סיכוי שזה עשוי להפריע לכם, ייתכן שמגורים משותפים עם ההורים זה לא הפיתרון האידיאלי עבורכם.

    בדקו האם בני משפחתכם מוכנים למגורים המשותפים

    מעבר למגורים משותפים עם ההורים, בפרט אם הוא כרוך בכך שתעברו דירה, ישפיע באופן משמעותי על כל בני המשפחה הפרטית שלכם. מגורים עם ההורים- הסבא והסבתא זו ההזדמנות בשבילכם לחנך את ילדיכם לערכים של כיבוד הורים, מחויבות ואחריות. זו הזדמנות נדירה לילדיכם להכיר את הסבים באופן שלא היו זוכים להכיר בשום דרך אחרת. עם זאת, חשוב מאוד שתבדקו עד כמה בני זוגכם וילדיכם מוכנים למעבר, לנוכחות של סבים מזדקנים במצב תפקודי משתנה, ועם עצמכם עד כמה אתם פנויים למעבר, עד כמה ילדיכם עדיין תלויים בכם. חשוב שיהיה תיאום ציפיות ביניכם לבין בני המשפחה וההורים לגבי מידת העזרה שתתבקש מהם, במידה וזה אפשרי.

    בדקו  את הצרכים של הוריכם

    בדקו היטב את מצבם הבריאותי, הנפשי והתפקודי של הוריכם, נסו להתעניין בהרגלי התזונה שלהם ובהרגלי השינה שלהם, נסו לראות עד כמה אתם ערוכים לעזור להם במידה ועם הזמן מצבם יחמיר.

    נסו לצפות בעיות שעשויות להיווצר במקרים של ירידה קוגניטיבית, בעיות שכחה והתמצאות של ההורים כאשר הם כבר גרים איתכם: האם הבית בטוח עבורם, האם יש אפשרות להשגחה יותר צמודה, האם בני המשפחה, הילדים, יוכלו לעמוד במצבים של מצבי רוח משתנים, חשדנות וכעסים העשויים להתעורר אצל אנשים הסובלים מירידה בזיכרון.

    בדקו עם עצמכם עד כמה אתה יכולים ומעוניינים להכניס עזרה עבור ההורים לבית שלכם, האם תוכלו לאפשר למטפל אישי לבוא הביתה, ובעתיד האם תוכלו לאפשר מגורים של עובד זר בביתכם שיעמוד לרשות הוריכם.

    במידה והוריכם חולים במחלה כרונית לימדו היטב על המחלה ועל הפרוגנוזות שלה גם בתסריט הפחות אופטימי שלה. ככל שתהיו מוכנים ותדעו לקראת מה אתם הולכים ומה צפוי להיות בעתיד, המעבר יהיה יותר קל ומוצלח לכל המעורבים.
    לפני המעבר חישבו על כל בני משפחתכם ועל ההשפעה שתהיה למעבר הזה על חייהם, חישבו עד כמה אתם רוצה לבקש מבני זוגכם ומילדיכם שיעזרו בטיפול בהוריכם והאם הם מסוגלים לכך.

    חשוב מאוד שתשאלו את עצמכם מה תעשו במקרים של החמרה במצב ההורים.

    התכוננו היטב לקראת המעבר למגורים משותפים

    במידה והחלטתם בשיתוף עם הוריכם ובני המשפחה שלכם לעבור לגור ביחד, בדקו היטב מהם האפשרויות למגורים המשותפים. התכוננו היטב למעבר. מבחינה כלכלית, ערכו תיאום ציפיות עם הוריכם, דונו באופן פתוח בחוקי הבית שלכם בהבדלים ביניהם לבין חוקים ומנהגים הנהוגים בבית הוריכם, ולסיום  דברו מראש על "תכנית מגירה" למקרה שהסידור הזה לא יעבוד.

     

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן