יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    לאיזה רופא כדאי לפנות לצורך אבחון וטיפול בהורים מזדקנים?

    לאוכלוסייה המזדקנת צרכים בריאותיים ייחודיים. מהם ומיהו הגורם המאבחן והמטפל?

    עודכן לאחרונה:03/08/23

    האוכלוסייה המזדקנת הולכת וגדלה בקצב מסחרר. רוב האנשים בגילאי 65 ומעלה מתגוררים בקהילה והנם הצרכנים העיקריים של שירותי הבריאות. לאוכלוסייה זו צרכים מיוחדים ובעיות ספציפיות שלעתים קרובות אינם מאובחנים כראוי ולפיכך אינם מקבלים את הטיפול המתאים.

    למה לפנות לגריאטר?

    אבחון וטיפול באנשים מבוגרים מזדקנים שונה במידה רבה מהתערבות מקצועית באנשים מבוגרים צעירים. זאת משום שאנשים מזדקנים סובלים יותר מבעיות רב מערכתיות, כולל בעיות מנטאליות ונפשיות, מירידה ביכולת התפקוד היום-יומית ומריבוי תרופות (שהוא גורם סיכון משמעותי בעצמו), ונמצאים בסיכון מוגבר יותר לתחלואה עם  פניות רבות לחדרי מיון, לאשפוזים חוזרים בבתי חולים ולהתדרדרות במצב הבריאותי והכללי. מצבים אלה לעתים קרובות כרוכים בסבל רב ומעלים צורך להתערבות מקצועית מקיפה, המביאה בחשבון את המרכיבים הביו-פסיכוסוציאליים. כלומר, התפיסה היא שבעיה בריאותית לא מתבטאת רק בבעיה גופנית בתפקוד מערכות הגוף אלא גם (ואולי קודם כל) בקשיים בתפקוד היום-יומי, בתפקוד של האדם במשפחה, בחברה. לכן, על מנת להבין את בעיית הבריאות צריך להתייחס לתמונה המלאה- גורמים ביולוגיים, פסיכולוגיים וחברתיים.

    גישה אבחנתית (זיהוי בעיות רב תחומיות ורב מערכתיות)

    גישה אבחנתית (זיהוי בעיות רב תחומיות ורב מערכתיות) וטיפולית באדם זקן שונה באופן משמעותי מהגישה הרפואית הסטנדרטית המקובלת היום במערכות הבריאות לאוכלוסייה מבוגרת. כאשר מדובר באדם מבוגר מזדקן חשוב מאוד לדעת לאבחן מצבים הקשורים לתהליך הזדקנות תקין, ולהבדיל ביניהם ובין מחלות שכיחות יותר בגילים האלה, שמתבטאות בדרך כלל באופן מאוד לא טיפוסי, ולעתים שונה לחלוטין, ממחלות דומות אצל אנשים צעירים יותר.

    בגלל השכיחות הגבוהה מאוד של בעיות רב-תחומיות עם השפעה הדדית ביניהן אצל אנשים זקנים, עולה צורך בהערכה גריאטרית מקיפה, כוללנית, לעתים רב-תחומית, על ידי צוות של אנשי מקצוע מיומנים, הכולל- רופא מומחה ברפואה גריאטרית, אחות מוסמכת עם הכשרה בתחום גריאטריה, מרפאה בעיסוק ועובדת סוציאלית עם התמקצעות בתחום אבחון וטיפול באוכלוסייה מבוגרת/ קשישה, תזונאית קלינית, קלינאית תקשורת, פיזיותרפיסטית, פסיכולוגית קלינית. זאת, כדי לענות על הצרכים הנוכחיים והעתידיים של הפונים להערכה ולתת את התמיכה המקסימאלית האפשרית למטפלים העיקריים שלהם (כגון: קרובי משפחה, אנשים אחרים המעורבים בטיפול כמו- מטפלים אישיים, צוותים מקצועיים בקופות חולים).

    רפואה גריאטרית מונעת

    כל הנקודות שנזכרו כאן נכונות גם כלפי רפואה גריאטרית מונעת. במטרה לשמור על הזדקנות מוצלחת המדיניות המומלצת היום על ידי איגודים מקצועיים שונה מההמלצות המקובלות לרפואה מונעת לאוכלוסייה צעירה. התאמה אישית של ההמלצות במסגרת רפואה מונעת לאנשים מזדקנים/ קשישים מתבססת אף היא על הערכה גריאטרית רב תחומית ע"י צוות רב מקצועי.

    אילו שירותים ניתן לקבל במסגרת מרפאה גריאטרית רב מקצועית?

    • הערכה גריאטרית קלינית כוללנית (רפואית, קוגניטיבית–תפקודית, נפשית, פסיכו-סוציאלית)  לצורך מתן ייעוץ כיצד להתמודד בצורה הכי טובה עם  הטיפול הכוללני.
    • הערכה גריאטרית קלינית כוללנית (רפואית, קוגניטיבית–תפקודית, נפשית, פסיכו-סוציאלית) לצורך מתן ייעוץ כיצד להתמודד בצורה הכי טובה עם הטיפול הכוללני באדם מבוגר–מזדקן עם מספר רב של מחלות כרוניות.
    • אבחון– הערכה רב מקצועית במצבי ליקוי קוגניטיבי, כולל בעיות זיכרון והפרעות קוגניטיביות אחרות/ נוספות, המשפיעות על התפקוד והתנהגותו היום-יומית של אדם זקן. המלצות לטיפול מתאים ואפשרות לליווי מקצועי ממושך.
    • אבחון וטיפול בבעיות/ הפרעות במצב נפשי (דיכאון, חרדה, בעיות מצב רוח), הפרעות שינה אצל אנשים זקנים.
    • הערכה פסיכוגריאטרית מקצועית לצרכי אבחון קליני וייעוץ טיפולי, וגם לצורך המלצה לסידורים שונים (כולל סידור מוסדי, מתן עזרה סיעודית, צרכים משפטיים כולל מינוי אפוטרופסות, וכדומה).
    • הערכה וייעוץ לטיפול תרופתי אופטימלי ומניעת ריבוי תרופות (polypharmacy).
    • הערכה במצבי חוסר שליטה בהטלת שתן והמלצות מפורטות במסגרת תכנית טיפולית.
    • אבחון וטיפול במצבים המלווים בהפרעות תנועה/ בעיות ניידות/ חוסר יציבות ונטייה לנפילות חוזרות.
    • הערכה והתערבות טיפולית רב מקצועית במצבי תת-תזונה והפרעות אכילה אצל אדם זקן.
    • בניית מערכת תמיכה ביתית, ייעוץ לבני משפחה מטפלים ומיצוי זכויות.

    כיצד מגיעים למרפאה גריאטרית?

    ניתן לבקש הפניה למרפאה גריאטרית מרופא המשפחה, במסגרת קופת חולים. קיימות כיום גם מרפאות פרטיות אליהן ניתן לפנות.

    (תמונה להמחשה צילום גיל דור)

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פרסום ראשון: 15.12.2015

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן