יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    כשאין כוח לאכול – הפרעת בליעה על רקע סרקופניה

    ירידה בתפקוד, שכיבה ממושכת או אשפוז עלולים לגרום לירידה במסת שריר, בתפקוד ובכוח השריר וכתוצאה מכך להפרעת בליעה

    עודכן לאחרונה:15/05/23

    כאשר המטופל ש.ב, בן 68, הגיע אלינו למחלקת גריאטריה שיקומית לטיפול תזונתי הוא כמעט ולא היה מסוגל לבלוע מזון מוצק. ביקשתי להבין את הסיבה להפרעה בבליעה וש.ב גולל בפניי את סיפורו בחצי השנה האחרונה וסיפר שמאז שהתגלתה אצלו מחלה אוטואימונית המתאפיינת בקרישיות יתר של הדם הוא מאושפז בבית חולים כללי, עם תאבון ירוד עד לכמעט הפסקת אכילה. כאשר הפניתי אותו לקלינאית תקשורת הוא היה חלש, לאחר ירידת משקל גדולה של 20 ק"ג בפחות מחצי שנה, ומאוד רצה להתחיל לאכול כדי לקדם את שיקומו אך לא הצליח לאכול יותר מביס או שניים וגם הם במרקם טחון.

    בעקבות סיפורו של ש.ב הגעתי לחיפוש מידע על הפרעת בליעה מסוג שונה, שנובעת מירידת מסת שריר וכוח או תפקוד שריר שאינה ספציפית לאזור מסוים בגוף ועל כן כאשר הירידה במשקל גדולה ייתכן שגם שרירי הבליעה יושפעו.

    מהי הפרעת בליעה על רקע סרקופניה?

    פעמים רבות אנו עדים למטופלים אשר מגיעים לשיקום לאחר אשפוז בן שבוע או יותר (לעתים עקב זיהום בדרכי השתן/ דרכי הנשימה) וסובלים מקשיים בבליעת מוצקים או נוזלים.

    מדובר בהפרעה בבליעה הנובעת מירידה בתפקוד, שכיבה ממושכת, אשפוז וכדומה. בשפה המקצועית נקראת הפרעת בליעה זו Sarcopenic Dysphagia או הפרעת בליעה על רקע סרקופניה.

    במחקרים מוגדרת סרקופניה כירידה במסת שריר, ירידה בתפקוד ובכוח השריר, כאשר בגיל השלישי מספיק מספר ימים של אשפוז כדי לגרום להפרעת בליעה מסוג זה.

    סרקופניה הנגרמת עם העלייה בגיל ואורח חיים יושבני נקראת סרקופניה ראשונית בעוד שסרקופניה שניונית קשורה לחוסר פעילות, מחלות שונות ותזונה לקויה. ש.ב סבל משתיהן ואכן ניכר כי הפרעת הבליעה ממנה סבל נבעה מאיבוד כללי של מסת שרירי השלד וכוח שריר, המשפיעים גם על תפקוד ראש-צוואר ולכן יכולים לפגוע גם בבליעה.

    אבחון הפרעת בליעה על רקע סרקופניה

    ישנם מספר סימפטומים המופיעים בהפרעות בליעה:

    • חנק ואספירציות (חדירה של מזון, רוק או חומצות קיבה לדרכי הנשימה) עקב ירידה ביכולת הבליעה.
    • התייבשות ותת תזונה עקב בליעה לא יעילה.
    • דלקות ריאה חוזרות ואשפוזים חוזרים.
    • החמרת הסרקופניה, יותר מחלות ותמותה, צורך בשיקום ממושך וקושי להשתקם.

    האבחון של הפרעת בליעה על רקע סרקופניה כולל מספר בדיקות (כמו DEXA   ו- TUGT Time Up and Go Test))(, אך כבר כשרואים שקיימת ירידה משקלית גדולה בזמן קצר ניתן להניח שקיימת גם ירידה במסת השריר. במבט על האדם ניתן להבחין בשקעים בשרירים הטמפורליים (בצדי העיניים) ובליטה של עצם הבריח.

    טיפול בהפרעת בליעה על רקע סרקופניה

    טיפול תזונתי בהפרעת בליעה על רקע סרקופניה צריך להיעשות לאחר התייעצות עם דיאטנית, אשר תקבע בהתאם למצב התזונתי והרפואי של המטופל את התפריט המתאים, תוך שימת דגש על מזונות מועשרים קלורית וחלבונית והתאמת מרקמי המזון בהתאם ליכולת הבליעה של המטופל. במידת הצורך יופנה המטופל לקלינאית תקשורת לקביעת מרקם המזון והשתייה המתאימים. לעתים, בהתאם למצב התזונתי של המטופל וליכולת הבליעה שלו, נדרשת הזנה חלופית (כגון זונדה) להבטחת הצרכים התזונתיים המלאים.

    ישנם מחקרים רבים המדברים על תוספות של חומצות אמינו וויטמין D  במצבים של סרקופניה, אך אין הוכחה חד משמעית לגבי יעילותם וההנחה היא שאכילה מותאמת תסייע בשיפור מצב המטופל.

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן