יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    כללי הזהב לבריאות טובה ואריכות חיים של פרופסור רפי קרסו (פרק ה)

    פעילות גופנית מוגזמת יכולה להוות מעמסה על הלב. פעילות גופנית מומלצת היא של כחצי שעה, שלוש-ארבע פעמים בשבוע

    עודכן לאחרונה:21/05/23

    גברים אחרי גיל 40 בדקו לפחות פעם בשנה את בלוטת הערמונית.

    ניתן למנוע את מחלת הידלדלות העצם (אוסטאופורוזיס) בעזרת שלושה דברים:

    פעילות גופנית (ובמיוחד תרגילי התעמלות שנועדו לכך), נטילת טבליות סידן (פעמיים ביום, 500 מיליגרם בכל פעם), ונטילת תחליפי הורמונים.

    נשים לאחר גיל המעבר שלא טופלו קודם בהורמונים יכולות לקחת הורמונים (בכמות קטנה, בזהירות ובפיקוח רפואי בלבד). הדבר עשוי לשפר את הרגשתן הכללית. לצורך שמירה על איזון הורמונלי ובריאות כללית ניתנים לנשים תחליפי אסטרוגן ופרוגסטרון, ולגברים, תחליפי טסטוסטרון. תחליפי הורמונים אלה מקלים על הסימפטומים השונים של גיל המעבר (גברים ונשים כאחד), ומסייעים לעיכוב תהליך ההזדקנות.

    אל תרשו לעשן לידכם. עישון פאסיבי מגדיל את הסיכון לחלות בסרטן ריאות.

    אל תחסכו מעצמכם פעילות גופנית והשתדלו לא להגזים בה.

    פעילות מאוזנת ומושכלת כוללת שחייה קצרה, הליכה קצרה וריצה קצרה, לא יותר משעה ביום. לתשומת לבכם, פעילות גופנית מוגזמת יכולה להיות מעמסה על הלב. פעילות גופנית מומלצת היא כחצי שעה, שלוש ארבע פעמים בשבוע.

    כדאי לרכוב על אופניים. בטיול אופניים כבן שעה ניתן לשרוף עד 500 קלוריות. הרכיבה משפרת את סיבולת הלב-ריאה, מזרזת את חילוף החומרים, משפרת את זרימת הדם ומוסיפה איכות לחיים. המדובר, כמובן, ברכיבה באזור פתוח עם אוויר צח, ולא ברחוב סואן, הומה אוטובוסים ושאר כלי רכב הפולטים גזים רעילים.

    כדאי לצעוד במשך כחצי שעה שלוש פעמים בשבוע, רצוי באוויר הפתוח. אם צריך לבחור בין הליכון ביתי או מכון כושר לבין הליכה בצדי הכבישים, עדיף הליכון.

    כיווץ שרירים בלילה נובע מחוסר אשלגן. מיץ אשכוליות, בננות, מי טוניק או כמוסה בשם  Slowk(באישור רפואי, כמובן) עשויים לפתור את הבעיה. אם התופעה מתרחשת בלילה, קימה מיידית והליכה של צעד או שניים יפתרו את הבעיה.

    אל תתמכרו לתרופות. קשישים נוטים לפתח תלות יתר בתרופות רבות, שלעתים מזיקות יותר מאשר מועילות. רבים מהחולים בחדרי המיון מגיעים בגלל מינון יתר של תרופות.

    המין מצוין לבריאות, הוא מונע מחלות ומעכב הזדקנות.

    אל תכנסו למתח בשל הפרעות שינה. השתדלו לא להתפתות לכדורי שינה. הם אמנם מרדימים, אבל השינה שבאה בעקבותיהם אינה בריאה ואינה מרעננת, ולמחרת מרגישים עייפים. יש המסתפקים בארבע עד חמש שעות שינה ביממה, לכל אחד מכסת שינה משלו. מנוחה רגועה בשכיבה בעיניים עצומות שווה באיכותה לשינה.

    לפני שתשקיעו בשיפוץ הדירה או בהחלפת מודל המכונית, כדאי להשקיע בבריאות.

    עד כאן להפעם, להתראות בפרק הבא והאחרון בסדרה זו.

    שלכם, פרופ` רפי קרסו

    ראו: כללי הזהב לבריאות טובה ואריכות חיים- פרק ו'

    פרופ' רפאל קרסו, פרופ' למדעי המח ומערכת העצבים במחלקה לפסיכולוגיה, אוניברסיטת בר אילן. מנהל מחלקה נוירולוגית ומרפאת כאב במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה 

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 26.4.2010

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן