יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    כלים לשיפור התקשורת עבור המטפל העיקרי בזקן

    כיצד נשפר כמטפלים את התקשורת עם בן המשפחה הזקן על מנת שנוכל להגיע לפתרונות יעילים המקובלים על שני הצדדים?

    עודכן לאחרונה:24/08/23

    תקשורת פתוחה ויעילה היא אחד הכישורים החשובים ביותר עבור בן המשפחה המטפל בהורה הזקן. רבים יסכימו שהבעיות הגדולות ביותר במערכות יחסים הן בעיות של תקשורת. חשוב לפתח ערוץ תקשורת איכותי עם הזקן, עם בני המשפחה האחרים ועם נותני השירותים, כגון: מטפלים ועובדים זרים, אנשי מקצוע רפואיים ונציגי משרדים ממשלתיים (ביטוח לאומי, משרד הבריאות). תקשורת כזו תקל על בן המשפחה המטפל ועל הזקן. בל נשכח כי אנשים זקנים הם בעלי מחשבה עצמאית ורעיונות משל עצמם לגבי האופן בו הם מעוניינים לחיות את חייהם.

    טיפים ועצות לשיפור כישורי התקשורת של בן המשפחה המטפל:

    1. מוטב מוקדם ממאוחר– מוטב לטפל בבעיה שמתעוררת ולמנוע החרפה והשלכה שלילית של הבעיה על תחומי חיים אחרים. כך, לדוגמה, אם אתם מבחינים שהוריכם סובלים מבעיות ראייה או שמיעה, דברו איתם על העניין בהקדם, שכן אי טיפול במצב עלול לסכן את שלומם ולגרום חלילה לאסונות כגון: תאונת דרכים.
    2. דברו על זה– במידה ומתעוררות בעיות, גשו להוריכם, שוחחו עמם אודות מצבם, ושאלו אותם לדעתם, לרצונם. אם הוריכם מכירים בבעיה, שאלו אותם מה לדעתם יהיה פתרון מוצלח. אם הם אינם מכירים בקיומה של בעיה, הציגו בפניהם דוגמאות שיתמכו בהשערה שלכם.
    3. נשמו כמה נשימות עמוקות בטרם תפתחו בשיחה– נשימה היא דרך טובה להירגע ולארגן את המחשבות. כשהשיחה נעשית קשה או טעונה רגשית, עצרו וקחו מספר נשימות עמוקות נוספות כדי להירגע ולהתרכז.
    4. בעת השיחה, עצרו לבחון מחדש את התיאוריה שלכם והקשיבו לדבריו של בן המשפחה. אפשרו כמה דקות של שתיקה, שיעניקו לבן שיחתכם אפשרות לעכל את דבריכם ולחשוב על תגובה. המנעו מלשוחח על כל הסוגיות הבעייתיות בשיחה אחת. קצב אטי יאפשר לכם ולבן המשפחה לחשוב על הדברים וימנע קצרים בתקשורת.
    5. במהלך השיחה, דברו עם הוריכם בגובה העיניים. לעתים, כשילד מטפל בהורה,יש נטייה לדבר אל ההורה כמו אל ילד, זכרו שאתם משוחחים עם אדם מבוגר. דיבור מתנשא יגרום להורה המבוגר להיכנס למגננה ולהסיק שאינכם מכבדים אותו. שימו את עצמכם בנעליהם של הוריכם וחשבו איך הייתם מעוניינים שיפנו אליכם במצב כזה.
    6. דברו בבהירות ובאופן מפורש.
    7. בחרו זמן שיחה נוח. בו אתם פנויים להקשיב. אל תבצעו משימות אחרות בעת השיחה כגון הכנת ארוחות, כביסה, ואל תזמו שיחה רצינית בעת שאתם מלווים את ההורה לרופא. קל ונוח לדבר בזמנים האלה, אך מוטב שתקדישו זמן מיוחד לשיחה. הדבר יחסוך זמן בטווח הארוך, כיוון שהקדשת תשומת לב מלאה לשיחה תצמצם אי הבנות. אם אדם חש כי מטים לו אוזן קשבת ולא פונים אליו כלאחר יד, סביר יותר שיספר אודות דאגותיו ובעיותיו, אולם אם הוא חש כי האדם המשוחח איתו ממהר ולא באמת מעוניין לשמוע, הוא יסתיר אותן.
    8. הקשיבו לדבריו של בן המשפחה והשוו אותם להתנהגותו. האם הם תואמים? היו מודעים לכך שזקנים רבים חוששים להודות בבעיות מסויימות שיובילו לאובדן עצמאות נוסף.
    9. השתמשו בשפת גוף על מנת לשפר את התקשורת, כגון: קשר עין, מחוות, מרחק או קרבה, על מנת לשפר את התקשורת, והביטו בעיניו של בן שיחתכם.
    10. צחוק והומור ברגעים המתאימים בשיחה עשויים לשחרר מתחים ולהקל על שיחה טעונה. סביר להניח שיהיה לכם קל למצוא נקודות הומור משותפות במצבים מסוימים עם בן משפחתכם אותו אתם מכירים שנים כה רבות.\
    11. במהלך השיחה אל תתווכחו עם בן המשפחה. הקשיבו ונסו להבין את חוויותיו ובעיותיו. זכרו שמדובר בחייו שלו והתמקדו במענה לצרכיו ולא בעימות בין גישותיכם.
    12. נסו למצוא פתרונות שתורמים לחיזוק העצמאות של בן המשפחה ומדגישים את כוחותיו. לדוגמה: זקן שזקוק לעזרה לפעילויות ביתיות יום-יומיות-  נסו למצוא פתרונות שיסייעו לו להישאר בביתו ולא יגבילו אותו או יגרמו לו לחוש נכות.
    13. לבסוף, בקשו עזרה מאנשי מקצוע . מרבית הבעיות הכרוכות בהזדקנות יכולות להיפתר באמצעות מתן התמיכה שהוריכם זקוקים לה על מנת לשמר את עצמאותם.
    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן