יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    רחוק מהעין קרוב אל הלב

    טיפים לסיוע לבן המשפחה הזקן גם אם אינכם מתגוררים בסמיכות אליו

    עודכן לאחרונה:06/06/23

    הטיפול בבן המשפחה עשוי להיות מאתגר, על אחת כמה וכמה במקרה שבן המשפחה המטפל לא גר בסמיכות לבן המשפחה הזקן בו הוא מטפל. לרוב, המטפל הוא בעל תפקידים נוספים בחייו- הורה, עובד, בן זוג. לכן, שלא כמו בן/ בת הגרים קרוב להורה הזקן ומסוגלים "לקפוץ" אליו ולסייע לו בין מטלותיהם האחרות, על המטפל הגר רחוק מהזקן לתכנן מראש את בואו ולעתים אף לעזוב את שגרת חייו למשך כמה ימים רצופים. לא ניתן להתעלם מהעובדה כי לעתים נסיבות החיים מובילות לכך שאין בני משפחה הגרים בקרבת אזור מגוריו של הזקן, שיהיו מסוגלים לטפל בו באופן רצוף וקבוע. במקרים אלה יש צורך להיערך על מנת לסייע לבן המשפחה גם מרחוק.

    שמירה על קשר

    קשר טלפוני יום-יומי עם בן המשפחה חשוב ואפשרי, ללא תלות במקום המגורים. בני משפחה המתגוררים בחו"ל יכולים אף הם לעשות זאת. שמירה על קשר טלפוני קבוע מעניקה לבן המשפחה את התחושה כי הוא אינו לבדו וכי יש מי שדואג לו, גם אם ממרחק.

    יתרה מכך, ניתן לסייע לזקן אקטיבית ממרחק. כך, לדוגמה, ניתן לערוך עבורו את הקניות בסופרמרקט באמצעות האינטרנט או הטלפון ולשלוח אותן אל ביתו. חשוב גם להקים רשת תמיכה של שכנים ומכרים סביב הזקן ולשמור עמם על קשר רצוף, כך שתוכלו לבקש מהם סיוע במשימות מסוימות ולקבל מידע על מצבו של קרוב המשפחה. תנו לקרובים אלה את מספרי הטלפון שלכם וכתובתכם ובקשו מהם להודיע לכם במקרה שהם מבחינים בבעיה או קושי אצל בן המשפחה, או במידה והם מעוניינים לשאול אתכם דבר מה.

    ארגון הטיפול מרחוק בבן המשפחה הזקן

    לצורך טיפול מיטבי בבן המשפחה הזקן גם ממרחק, חשוב להקפיד על סדר וארגון בכל הנוגע לטיפול. ראשית, החזיקו ברשותכם תמיד את מספרי הטלפון והכתובות של הגורמים החשובים לטיפול ולתמיכה בבן המשפחה– רופאיו, המטפל/ ת שלו, שכנים קרובים המסוגלים להושיט לו עזרה, בית החולים הקרוב, חברי משפחה, ותחנות המשטרה ומכבי האש שבאזור. בנוסף, שאו עמכם רשימה של התרופות שהזקן נוטל בקביעות, כולל מינונים ושעות היום בהן עליו ליטול אותן. במקרה הצורך, בדגש על זקנים הסובלים מבעיות זיכרון, התקשרו להזכיר לקרוב המשפחה ליטול את תרופותיו. באשר לתרופות, כדאי גם לוודא בעת ביקוריכם אצל הזקן כי ארון התרופות שלו מאורגן ומלא, וכי הוא מודע לכל התרופות שעליו ליטול ולאופן נטילתן.

    בדקו זכאות למטפלת במסגרת גמלת סיעוד

    במידה ובן המשפחה זקוק לסיוע בתפקוד היום-יומי, פנו לביטוח לאומי ישירות או בסיוע חברות סיעוד על מנת להגיש תביעה לגמלת סיעוד. במידה ובן המשפחה עונה על הקריטריונים, תאושר לו גמלת סיעוד והוא יהיה זכאי לסל שירותים הכולל, בין השאר, ביקור במרכז יום, מוצרי ספיגה, שירותי טיפול על ידי מטפל/ ת שיגיעו לביתו ויסייעו לו במטלות היום-יומיות, כגון- בישול, קניות סיוע ברחצה. במקרים בהם יש צורך בטיפול צמוד ניתן להגיש בקשה להעסקת עובד זר.

    היעזרו בשירותי הרשות המקומית

    כדאי לעמוד בקשר רצוף עם העובדת הסוציאלית האזורית ולנסות לשלב את הזקן בשירותי "קהילה תומכת", מועדון או מרכז יום לקשיש. כך תדעו שיש עוד גורמים שעוקבים אחר מצבו של הזקן ואף מסייעים לו על בסיס יום-יומי.

    עניינים כלכליים ומשפטיים

    המטפל עלול להתקשות להעלות נושאים כלכליים או משפטיים בפני בן המשפחה עקב רגישותם, אולם, כדאי להקדיש זמן מיוחד לשיחות אודות נושאים אלה. זאת, בייחוד אצל מטפל הגר רחוק מבן המשפחה, כיוון ששיחותיו פנים מול פנים עמו תדירות פחות.

    בין נושאים אלה– כתיבת צוואתו של הזקן וצוואה לחיים בעת הצורך, הענקת ייפוי כוח במידת הצורך למטפל על מנת שיוכל לפעול בשמו של בן המשפחה בנושאים שונים (שותפות בטיפול בחשבון הבנק, לדוגמה), מינוי  אפוטרופוס במידת הצורך (או במידה וחוששים כי הצורך יתעורר) ועוד.

    התארגנות לביקור אצל בן המשפחה

    בטרם צאתכם לביקור, דאגו להיות ברי השגה בהיעדרכם. במקרה שהמשפחה והילדים נשארים בבית השאירו להם מספרי טלפון, כולל המספר אצל ההורה, ובמקרה שהבית נותר ריק, תנו מספרים אלה לשכנים.

    במהלך הביקור עצמו, דאגו להפיק ממנו את המירב. כיוון שהביקורים אינם שכיחים, יש להיערך באופן מחושב לקראתם, על מנת שתספיקו לסייע ככל הניתן בתחומים שונים במהלך כל ביקור. מומלץ לערוך לקראת הביקור רשימה של יעדים/ משימות שאתם מעוניינים להשיג במהלכו.

    לקראת עזיבתכם את בית בן המשפחה, נסו שלא להשאיר עניינים פתוחים. בדקו שהחשבונות משולמים, שהמקרר מלא, שהבית נקי ושהבגדים מכובסים. אם בן המשפחה מתקשה לבשל לעצמו, בשלו לכמה ימים בעת ביקורכם.

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן