יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    יתר לחץ דם: גורמים, אבחון, מניעה וטיפול

    שמירה על מדדי לחץ דם תקינים מסייעת במניעת מחלות

    עודכן לאחרונה:18/05/23

    יתר לחץ דם היא תופעה שכיחה בגיל הזהב, ומכונה "הרוצח השקט", שכן לא מרגישים בה ללא בדיקה מתאימה. מדובר בתופעה שניתן לחיות איתה באיכות חיים טובה תוך כדי טיפול מתאים, אך, במקרים של הזנחה היא עלולה להוביל למחלות רבות ולמוות. התופעה היא תופעה פנימית בגוף בה הדם לוחץ על דפנות העורקים, ובכך עלול לפגוע באיברים שונים בגוף ובמערכת הדם. ככל שלחץ הדם גבוה יותר, או כאשר מזניחים את הטיפול בו, הנזקים הנגרמים לגוף הקשיש מתגברים. יתר לחץ דם עלול להוביל למחלות לב, לדום לב, לבעיות בכלי הדם, או לחסימה או קריעה של כלי דם במוח, בכליות ובאזור העיניים. במקרים נדירים יותר, יתר לחץ דם עלול לגרום לבעיות זיכרון ולסיבוכים נוירולוגיים שפוגעים בתפקוד היום-יומי. בדרך כלל, אצל רוב האנשים שיש להם לחץ דם גבוה, אין סימפטומים ברורים וממשיים גם במקרה שערכי לחץ הדם גבוהים ומסוכנים. לעתים, חולי יתר לחץ דם חשים בכאבי ראש קלים, בסחרחורת, או סובלים מדימומים מהאף.

    איך מאבחנים יתר לחץ דם?

    הדרך הטובה והבטוחה לאבחן יתר לחץ דם היא בדיקה שגרתית שנתית ופשוטה. הבדיקה מתבצעת אצל אחות המרפאה ואינה כואבת. בדיקת לחץ דם פשוטה תוכל לקבוע את מצב לחץ הדם. בגיל הזהב מומלץ לבצע את הבדיקה מספר פעמים בשנה, על מנת למנוע הזנחה.

    יתר לחץ דם – מניעה וטיפול

    הטיפולים הניתנים כיום להורדת יתר לחץ דם הם מגוונים ורבים. במידה והחולה סובל מיתר לחץ דם במצב מתקדם, צוות רפואי מתאים נותן לו באופן קבוע תרופות דרך אינפוזיה, על מנת שיספגו במערכת הדם במהירות האפשרית ויורידו את הלחץ מדפנות כלי הדם. רוב החולים מאובחנים במצב של יתר לחץ דם כרוני. מצב זה הוא פשוט הרבה יותר לטיפול, ומתחיל בראש ובראשונה בשינוי סגנון החיים. מתח, לחץ, תזונה לא בריאה, עישון, ומצב נפשי ירוד, עלולים לגרום ליתר לחץ דם. לכן, חולי יתר לחץ דם חייבים להימנע מעישון, להפחית בצריכת המלח, ולצרוך מזון דל שומן. התזונה הנכונה לחולי לחץ דם מתמקדת בפירות, בירקות, במוצרי חלב מופחתי שומן. כחלק משינוי אורח חיים מומלץ מאוד לעסוק בפעילות גופנית רציפה. לפעילות גופנית קבועה חשיבות רבה במניעת יתר לחץ דם ובטיפול בו. זקנים עם יתר לחץ דם חייבים להתייעץ עם רופא בנוגע לסוג הפעילות ומינונה.

    טיפולים נוספים הניתנים לחולי לחץ דם הם תרופות מסוגים שונים, מכשיר אלקטרוני המאט את קצב הנשימה ובכך מוריד את לחץ הדם, ושילוב של שני אלו גם יחד. לצד הרפואה הקונבנציונאלית, ניתן למצוא טיפולים אלטרנטיביים מגוונים המסייעים להורדת לחץ הדם. טיפולים אלו מתבססים על הנחת יסוד כי הגוף והנפש הם יחידה אחת ומדגישים את נושא שינוי אורח החיים לצד תרופות טבעיות. ניתן לקבל מענה תרופתי וטבעי במסגרת טיפול הומאופתי, רפלקסולוגיה, שיאצו, דיקור סיני, נטורופתיה, ועוד. טיפולים אלו ניתנים במסגרת הפרטית וכן דרך מרפאות מורשות לרפואה משלימה דרך קופות החולים. בכל מקרה של טיפול אלטרנטיבי, מומלץ לוודא כי האדם המטפל אכן הוכשר להעניק טיפול והוא מוסמך לאותה שיטה.

    חשוב לדעת כי מניעה מוקדמת של יתר לחץ דם היא על ידי שמירה על אורח חיים רגוע ומופחת לחצים.

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

     

    (תמונה להמחשה צילום: גיל דור)
    לחץ דם

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן