יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    ירושה – שאלות ותשובות

    מהי ירושה על פי צוואה, מהי ירושה על פי דין, האם חובות עוברים בירושה, והאם מוטל מס על ירושה?

    עודכן לאחרונה:24/05/23

    מהי ירושה?

    חוק הירושה התשכ"ה-1965 מגדיר ירושה כהעברה של רכוש נפטר ליורש על פי דין.


    מהו חוק הירושה?

    חוק הירושה התשכ"ה-1965 מסדיר את כללי הירושה בעקבות מותו של אדם. מטרת החוק היא לסדר את כל דיני הירושה, הצוואות והעיזבונות ולתת מענה לסוגיות השונות בנושאים אלו. הגוף שאחראי על ביצוע החוק הוא משרד המשפטים.


    מהי ירושה על פי צוואה?

    כאשר הנפטר משאיר אחריו צוואה נקראת הירושה ירושה על פי צוואה והיורשים הם מי שמופיעים בצוואה (אנשים/ גופים/ ישויות משפטיות).


    מהי ירושה על פי דין?

    כאשר הנפטר לא משאיר אחריו צוואה הירושה נקראת ירושה על פי דין והיורשים הם קרוביו של הנפטר. במידה ולנפטר אין קרובים שזכאים לרשת אותו על פי חוק, המדינה היא היורשת באמצעות האפוטרופוס הכללי.


    מי יכול לרשת?

    על פי שיטת הירושה בישראל, אשר מבוססת על קשרי דם בין אבות לבנים, יורשיו של נפטר הם קרובי משפחתו הקרובים אליו ביותר – בני זוג (הקרוב היחיד שאינו בעל קרבת דם לנפטר), הורים, צאצאים, קרובים אחרים.

    גם קרובי משפחה שעוד לא נולדו נכללים עם היורשים האפשריים בתנאי שהם נולדים בתוך 300 יום מיום הפטירה.

    כאשר לנפטר אין קרובי משפחה בדרגות הקרבה המוגדרות בחוק המדינה היא היורשת.


    איך מתחלקת הירושה?

    • ירושה על פי צוואה: חלוקת העיזבון נעשית בהתאם לכתוב בצוואה.
    • ירושה על פי דין: חלוקת הירושה היא בהתאם למפתח שקבוע בחוק.


    מהו סדר היורשים?

    כאשר נפטר לא מותיר אחריו צוואה זכות הראשונים בירושה מתחלקת שווה בשווה בין בן הזוג שלו וילדיו. בן הזוג מקבל מחצית מן הירושה, והילדים מתחלקים שווה בשווה במחצית הנותרת. בנוסף למחצית מכלל הרכוש זכאי בן הזוג לרשת גם את המטלטלין ואת מכוניתו של הנפטר, אם הייתה לו כזו. אלמנה זכאית לקבל מן העיזבון גם את דמי כתובתה ותוספת כתובה, ובנסיבות מסוימות היא יכולה גם לדרוש מזונות מן העיזבון.

    • ידועים בציבור: בהיעדר צוואה, זכות הירושה של ידועה בציבור של הנפטר שווה לזו של בני זוג נשואים אך רק אם הידועים בציבור אינם נשואים לאחרים, וכאשר בן הזוג שנותר בחיים מצליח להוכיח שהוא והנפטר חיו כידועים בציבור, קיימו משק בית משותף.
    • ירושתו של נפטר שהותיר אחריו בן זוג אך לא הותיר ילדים מתחלקת שווה בשווה בין בן הזוג ובין הורי הנפטר או אחיו ואחיותיו (בן זוג ואחים מתחלקים 2/3 לבן הזוג ו-1/3 שמתחלק בין האחים).
    • בן הזוג יורש את כל העיזבון רק אם הנפטר לא הותיר אחריו ילדים, אחים או הורים.
    • הורי המנוח, אחיו ואחיותיו מתחלקים בכל העיזבון רק אם הנפטר לא הותיר אחריו בן או בת זוג ולא היו לו ילדים.
    • ירושתו של נפטר שהותיר אחריו ילדים אך לא הותיר אחריו בן או בת זוג מתחלקת שווה בשווה בין ילדיו. אם גם ילדיו של הנפטר אינם בחיים, הירושה מתחלקת בין נכדיו של הנפטר. אם מי מילדי הנפטר מת לפניו חלקו עובר לנכדיו בחלקים שווים ביניהם. אם מי מיורשי הנפטר מת אחריו – חלקו עובר ליורשיו עפ"י צו ירושה/קיום צוואה.
    • ירושתו של נפטר שלא היו לו ילדים ולא הותיר אחריו בן או בת זוג, הורים או אחים, מתחלקת שווה בשווה בין הורי הוריו של הנפטר וצאצאיהם.
    • ירושתו של נפטר ערירי עוברת לניהול האפוטרופוס הכללי ונשמרת מספר שנים כדי לאפשר ליורשים שיתגלו לקבל את הירושה, לאחר שפרק הזמן הקבוע בחוק חולף עובר העיזבון למדינה.


    מי פסול מלקבל ירושה?

    זכאותם של יורשים חוקיים (בהתאם לצוואה על פי דין או חוק הירושה) נפסלת בשני מקרים:

    • אדם שהורשע ברצח או בניסיון לרצח של המוריש. אם המוריש מחל לאדם שהורשע בניסיון לרצוח אותו (בכתב או באמצעות עריכת צוואה לטובתו לאחר ההרשעה) פסילתו מתבטלת.
    • אדם שהורשע בהעלמה, בהשמדה או בזיוף צוואתו האחרונה של המוריש.


    מה זה צו ירושה?

    צו ירושה הוא צו משפטי מטעמו של הרשם לענייני ירושה, אשר מסדיר את חלוקת עזבונו של נפטר שלא ערך צוואה. הצו לא מפרט את אופן חלוקת הרכוש לפרטיו אלא מכריע בשאלת זכויות הירושה והיורשים.


    איך מקבלים צו ירושה?

    על מנת לקבל צו ירושה יש להגיש בקשה לצו ירושה לאחת מלשכות הרשם לענייני ירושה או לאחד מבתי הדין הרבניים.


    מה צריך לצרף לבקשת צו ירושה?

    בקשה לצו ירושה יש להגיש בארבעה סטים (מקור + 3 העתקם) שכוללים את המסמכים הבאים: שני שוברי תשלום ששולמו (בן זוג, הורה, או ילד של מי שנפטר עקב פעולות מלחמה או איבה או בשירות צבאי, פטורים מתשלום האגרה (; טופס בקשה לצו ירושה חתום על ידי המבקש; תעודת פטירה (מקור או העתק נאמן למקור); הודעות לכל היורשים על הגשת הבקשה, באישור ובחתימה של היורשים או בצירוף אישור על שליחת ההודעה בדואר רשום).


    מה קורה כשלנפטר יש חובות?

    לעתים, מתברר שהירושה מביאה עמה חובות אותם צבר הנפטר במהלך חייו, כאשר בחלק מהמקרים החובות לא נרשמים בדרך של עיקולים אלא מתגלים במכתב מעו"ד או כצו עיקול בלשכת הוצאה לפועל.

    חוק הירושה מבחין בין התקופה שקודמת לחלוקת העיזבון של המנוח לתקופה שאחרי חלוקת העיזבון:

    • לפני חלוקת העיזבון: החובות (שלא התבטלו עם פטירת המוריש) חלים על העיזבון בלבד ואינם חלים על יורשיו. כלומר – החובות ישולמו מתוך נכסי העיזבון בלבד גם אם אין בנכסי העיזבון די כדי לכסותם.
    • אחרי חלוקת העיזבון: אם לפני חלוקת העיזבון פורסמה, על פי דין, מודעה שקוראת לנושים להודיע על חוב, ונפרעו החובות הידועים, היורשים לא חייבים לשאת בחובות שהתגלו מאוחר יותר. אם לא פורסמה מודעה והיורשים לא ידעו על החוב, חייב כל אחד מהיורשים לשאת בחוב עד לשיעור החלק שקיבל בעיזבון. אם היורשים ידעו על החוב ולא פרסמו מודעה חייב כל אחד מהם לשאת בחוב עד לשיעור שווי העיזבון כולו.

    כאשר יורש זוכה בנכס מסוים מכוח צוואה הוא לא אחראי על חובות כלליים של העיזבון כל עוד יש בידי הנושה יכולת לגבות את חובו מיורשים אחרים אשר לא קיבלו נכס ספציפי. במידה ויורש זה של נכס ספציפי יחויב בחובות היזון החיוב יהיה רק עד שיעור הכנס הספציפי אותו ירש.

    במקרה של ירושה מכוח צוואה, חלוקת החובות תהיה בהתאם להוראות המוריש שרשאי לחלק את האחריות לחובות באופן שימצא לנכון ואף לפטור חלק מהיורשים מאחריות לחובות.


    האם אפשר 'להסתלק' מירושה?

    לא קיימת חובה לקבל ירושה. גם אם נפטר הותיר צוואה ובה ציין אדם מסוים כנהנה מהירושה האחרון לא חייב לקבלה.

    ניתן 'להסתלק' מעיזבון על ידי הגשת תצהיר בכתב חתום על ידי עו"ד לרשם לענייני ירושה או לבית המשפט. ההסתלקות היא למעשה ויתור על הירושה או חלק ממנה שפוטרת את המסתלק מכל אחריות לעיזבון והוא אינו נחשב כלל ליורש.

    בהודעה, שיש להגיש לפני חלוקת העיזבון, יש לפרט את פרטי הזהות של המסתלק, שיעור ההסתלקות, ולטובת מי הוא הסתלק (ה'הסתלקות' לא מותנית בהסכמת מי שלטובתו 'מסתלקים'). ניתן 'להסתלק' מחלק מסוים מהעיזבון אבל לא מנכס מסוים.

    כאשר מדובר בירושה עפ”י צו ניתן להסתלק ממנה באותו אופן וניתן להסתלק גם מנכס מסוים.


    מה תפקיד רשם הירושות?

    הרשם לענייני ירושות הוא המוסד אשר מקבל את כל הבקשות לצווי ירושה, לצווי קיום ירושה ובקשות נוספות בהתאם לדין. המוסד הוא חלק מאגף האפוטרופוס הכללי ולשכותיו פרוסות במחוזות ירושלים, באר שבע, תל אביב, חיפה ונוף הגליל (נצרת עילית). בעוד בחלק מהבקשות יסתיים ההליך במתן צו ירושה ו/ או קיום צוואה על ידי הרשם, ישנם מקרים בהם הבקשה תועבר לבית המשפט לענייני משפחה.

    במקרים של הסכמה בין הצדדים תהיה לבתי הדין הרבניים סמכות מקבילה.

     

    האם ירושה מתחלקת בגירושין?

    על פי חוק יחסי ממון בין בני זוג, כל רכוש שקיבל אחד מבני הזוג במהלך הנישואין במסגרת צו ירושה הוא רכושו הבלעדי ובמקרה של גירושין לבן זוגו לא תהיה עליו כל זכות.

    עם זאת, ישנם מקרים בהם יגיע הנושא לפתחו של בית המשפט, לדוגמה – נכס שניתן בירושה לאחד מבני הזוג אך שופץ בהשקעה משותפת של שני בני הזוג.

    האם צריך לשלם מסים על ירושה?

    מס ירושה/ מס עיזבון הוא מס שמוטל על כספים ונכסים שעוברים בירושה. סכום המס הוא באחוזים מכלל הירושה והמס מוטל על ירושות בסכום מסוים שנקבע בחוק. בשנת 1981 בוטל בישראל מס הירושה ולא נקבע שוב.

    יש לציין כי מס הירושה אמנם בוטל אך, ישנם מקרים בהם נכסים מסוימים מחויבים במס (לדוגמה מקרקעין שמחויב במס שבח בעת מכירתם).

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי

     

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן