יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    יציאה לחופש בזמן שיקום באשפוז

    לפני היציאה לחופש במהלך אשפוז כדאי לתאם ציפיות עם בני המשפחה בנוגע לצרכיו של המטופל

    עודכן לאחרונה:16/05/23

    אם אתם או אחד מהקרובים לכם מאושפזים במסגרת שיקום בוודאי נתקלתם בסוגיה של יציאה לחופש. במידה והמצב הרפואי מאפשר זאת, כדאי להתנסות טרם השחרור בהגעה הביתה או לבית אחר מותאם (בית שמאפשר התניידות נגישה ובטיחותית מותאמת לצרכים. לדוגמה – פתח דלת רחב ואופציה לשהות ולשינה במפלס אחד ללא מדרגות עבור מי שמתנייד על כיסא גלגלים).

    למעשה, היציאה לחופש טרם השחרור היא שלב חשוב וחלק בלתי נפרד מתהליך השיקום. היתרון המרכזי הוא האפשרות להתנסות לזמן קצר באזור הביתי, לחזור למסגרת השיקום עם תובנות לגבי קשיים והצלחות ולקבל מהצוות המטפל משוב וכלים שתוכלו לתרגל וליישם עד הפעם הבאה.

    בכדי להתכונן ליציאה הביתה ממסגרת השיקום צריך תחילה לקבל את האישור הרפואי לכך בשיחה עם הצוות הרפואי. צוות האחיות ינחה אתכם בנוגע לתרופות שעליכם ליטול וייתן מענה לגבי טיפול רפואי או עזרה שתזדקקו לה גם בבית. לאחר מכן, צוות המרפאות בעיסוק יעביר לכם הדרכה של שמירה על בטיחות אישית בסביבה הביתית. ההדרכה כוללת תרגול והכוונה בהתאמה לתנאי הבית שאליו יוצאים (כיצד להיכנס באופן בטיחותי לרכב? כיצד להימנע מהחלקה במקלחון? ועוד).

    אם יש חששות מפני היציאה ניתן גם לשקול לצאת תחילה לכמה שעות ורק לאחר מכן לצאת ללילה מחוץ לשיקום.

    טרם היציאה הביתה יכולות להיות ציפיות לתחושת הקלה, לאוורור, לחזרה למוכר ולאהוב, למפגש נעים עם האנשים הקרובים. כל אלה יכולים להתקיים אך, צריך להכיר בכך שאתם שבים הביתה לאחר שלא הייתם בבית זמן מה, טרם סיימתם את תהליך השיקום ואתם עדיין מוגבלים בתפקוד. אנשים שחוו חזרה הביתה עם מגבלה מעידים כי החוויה יכולה להיות לא פשוטה. ייתכן שתגלו כי כרגע הצרכים שלכם שונים מאלו של לפני הפגיעה. למשל – ייתכן שהמיטה האהובה שחלמתם לחזור אליה תהיה נמוכה מדי מכדי שתוכלו לבצע בעצמכם מעבר לכיסא גלגלים; ייתכן ואתם אוהבים מאד ארוחות משפחתיות ומפגש עם חברים, אך כשתגיעו הביתה לראשונה תשימו לב שאתם זקוקים גם לשקט ולמנוחה; או אם אתם גרים לבד וזקוקים לפרטיות, ביציאה הביתה תשימו לב שאתם רוצים שיהיה איתכם אדם קרוב שיסייע לכם בהכנת ארוחות.

    המפגש עם הבית יכול לעורר רגשות שונים, שיכולים גם להתקיים בו זמנית. טבעי מאוד לחוש אכזבה מחוסר היכולת לתפקד עצמאית, חוסר סבלנות ורצון לשקט וחשש מהעתיד ובמקביל לחוש התרגשות גדולה ושמחה מהמפגש עם הקרובים ורצון להיות עטופים ואהובים ועוד.

    כדאי לתאם ציפיות עם המשפחה או הקרובים בנוגע לצרכים שלכם כרגע.

    לסיכום, אפשרו לעצמכם לחוות את החוויה של היציאה הראשונה בסלחנות ובאהבה לעצמכם והיו קשובים לעצמכם ולצרכים המשתנים שלכם. ייתכן כי בפעם הבאה שתצאו הביתה הדברים יראו לכם אחרת.

     

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן