יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    טיפול במוסיקה בבית חולים שיקומי

    פעילות מוסיקלית משפרת קשרים בין אזורים במוח האחראים על השפה, הזיכרון והרגש

    עודכן לאחרונה:16/05/23

    טיפול במוסיקה הוא מקצוע אקדמי מבוסס מחקרית הנלמד לתואר שני, ונשען על ידע מתחומי המוסיקה, הפסיכולוגיה והפיזיולוגיה. בטיפול, התרפיסט משתמש במוסיקה כדי להביא לשיפור במצבו הפיזי, הקוגניטיבי, הרגשי, התקשורתי והחברתי של המטופל. כמו כן, המוסיקה היא הכלי באמצעותו מתבסס הקשר בין המטפל למטופל והשימושים שעושה בה המטפל, ביחד עם המטופל, משתנים בהתאם למטרות ולתכנית הטיפול הספציפית המותאמת לכל מטופל באופן אישי.

    מה כולל טיפול במוסיקה?

    טיפול במוסיקה יכול לכלול אלתורים מוסיקליים של המטפל והמטופל, שירת שירים מוכרים, כתיבת שירים, נגינה, האזנה למוסיקה מוקלטת, עבודה קולית וכן שיחות. הטיפול יכול להתקיים באופן פרטני, זוגי, או קבוצתי.

    כל אדם יכול לקבל טיפול במוסיקה ולא דרוש כל נסיון מוסיקלי מוקדם מצד המטופל.

    למה דווקא מוסיקה?

    מחקרים המתמקדים בקשר בין מוסיקה למוח מראים כיצד פעילות מוסיקלית, פאסיבית או אקטיבית, מניעה, משפרת ויוצרת קשרים בין אזורים שונים במוח האחראים על שפה, זכרון, רגש, תחושה, קשב, מוטוריקה, מוטיבציה ועוד. במסגרת טיפול במוסיקה אנו משתמשים בידע המחקרי לטובת שיקום תפקודים שנפגעו אצל המטופל, כמו גם לסיוע בהתמודדות עם מצבו הנפשי.

    מהו מקום המוסיקה בטיפול?

    • מוסיקה כטיפול – במקרים בהם המטופל אינו מילולי, התקשורת עמו תתקיים דרך אמצעים מוסיקליים בלבד, כגון שירה משותפת של שירים המוכרים לו, תרגילים קוליים ונגינה משותפת של המטפל והמטופל. המטרה היא ליצור קשב משותף עם המטופל לאורך זמן וכן לייצר איתו קשר ותקשורת עוקפת מילים (נפוץ בעבודה עם מטופלים לאחר אירוע מוחי הסובלים מאפזיה – קושי בהפקה ו/ או בהבנת שפה, עם מטופלים עם פגיעות ראש במצבי הכרה שונים וכן עם מטופלים שאינם דוברים עברית או כאלה שמעדיפים שלא לדבר אלא לבטא עצמם באופן עקיף באמצעות המוסיקה).
    • מוסיקה בטיפול – בעבודה עם מטופלים בעלי יכולת מילולית גבוהה, השימוש במוסיקה בטיפול יתקיים לצד המילים, כאמצעי המקדם שיחה מילולית בין המטפל למטופל, המסייע למטופל בעיבוד רגשי, בהתמודדות עם חרדה ודכאון, בהסתגלות לתהליך השיקומי ובהתמודדות עם מצבו לאחר הפגיעה (נפוץ למשל בעבודה עם מטופלים שיכולותיהם הקוגניטיביות לא נפגעו, מטופלים עם פגיעות אורתופדיות, תסמונת כאב, מונשמים בהכרה מלאה ועוד).

    טיפול במוסיקה בשיקום – מטרות:

    • שיקום תפקודים פיזיולוגיים: חיזוק המוטוריקה, שיפור שיווי המשקל, התנועה והקואורדינציה, ייצוב מדדים פיזיולוגיים והפחתת כאב.
    • שיקום תפקודים קוגניטיביים: שיקום יכולות זיכרון, קשב ריכוז, קריאה, הפקת שפה במקרים של אובדן יכולת הדיבור, עידוד לתגובתיות אצל מטופלים במצב הכרה מינימלי.
    • שיקום התפקוד הרגשי-נפשי: הפחתת דיכאון, חרדה ומתח. המוסיקה בטיפול מסייעת למטופל להציף רגשות שהודחקו ולעבדם באופן מילולי עם המטפל ועל ידי כך להשיב את תחושות הבטחון והמסוגלות שפחתו בעקבות הפגיעה.
    • שיקום תפקודים תקשורתיים-חברתיים: בטיפול במוסיקה קבוצתי המתקיים בבית החולים, האינטראקציה המוסיקלית שמובילה לאינטראקציה מילולית בין המטופלים עשויה לסייע בהפגת הבדידות ובחיזוק תחושת ערך עצמי. כך גם מתחזק הקשר של המטופל עם אנשי הצוות במחלקה, שנחשפים, במסגרת הקבוצה, לפן נוסף שלו, אליו הם אינם נחשפים בסיטואציות יום-יומיות.

    חשוב לדעת:

    • טיפול במוסיקה משתייך לתחום הטיפול באמנויות (מוסיקה, אמנות, דרמה, פסיכודרמה, תנועה וביבליותרפיה) ונלמד לתארים שני ו/ או שלישי באוניברסיטאות חיפה, בר אילן ובמכללות דוד ילין ולוינסקי.
    • כאשר בוחרים מטפל במוסיקה, חשוב לבדוק כי הינו בעל הכשרה אקדמית ומעשית ממוסד המוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה.

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן