יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    טיפול בית במסגרת גמלת חוק סיעוד

    כיצד מתמודדים עם בעיות שעשויות להתעורר עם הטיפול האישי הניתן במסגרת גמלת הסיעוד?

    עודכן לאחרונה:31/07/23

    גמלת חוק סיעוד מעניקה לזכאים שירותי סיוע בפעולות היום-יום והשגחה. הזכאות לגמלת סיעוד מוענקת לתושבי ישראל שהגיעו לגיל הפרישה (גבר מגיל 67 ואישה תלוי בתאריך הלידה. למחשבון לחישוב גיל פרישה לחצו כאן), התלויים בעזרת הזולת בפעולות היום-יום ו/ או נזקקים להשגחה. בין השירותים הניתנים במסגרת חוק סיעוד ניתן למנות- שהות במרכז יום, לחצן מצוקה, שירותי כביסה, אספקת מוצרי ספיגה ועזרה של מטפלת בפעולות היום-יום.

    מה עושים כאשר לא מרוצים מהמטפלת או מחברת הסיעוד?

    זקן המשתמש בשירותיה של מטפלת מטעם חוק סיעוד ואינו שבע רצון מאופן עבודתה או מהקשר עם חברת הסיעוד המעסיקה אותה, צריך בשלב ראשון לפנות לחברה המעסיקה את המטפלת ולהציג את תלונתו. במידה ולא חל שיפור או שהחברה אינה מעניקה לזקן מענה מספק, ניתן לפנות לאיש קשר- רכזת הוועדה מטעם המוסד לביטוח לאומי (לרוב עובד סוציאלי או אחות) שאת פרטיו תמצאו על גבי המכתב שקיבל הזקן מהביטוח הלאומי עם קבלת זכאותו לשעות הסיעוד. ניתן לשקול המרה של שעות הטיפול לביקורים במרכז יום (שירות קהילתי במסגרת טיפולית חברתית המותאם לצרכיו של הזקן המבקר בו). ניתן גם לחלק את מכסת השעות שאושרה במסגרת הגמלה לשעות טיפול בבית וימי ביקור במרכז יום.

    מה קורה כשהאדם מאושפז?

    אשפוז בבית חולים: זכאי לגמלת סיעוד שמאושפז בבית חולים כללי – יוכל להמשיך ולקבל את הגמלה בבית החולים במהלך 30 הימים הראשונים לאשפוז בלבד. אם אינך מקבל גמלת סיעוד, ואתה מאושפז בבית חולים או אמור להתאשפז בחודש הקרוב-  תוכל להגיש בקשה לגמלת סיעוד באופן מיידי. לבקשה יש לצרף אישור רפואי מבית החולים הנקרא: "סיכום ביניים".

    אשפוז במוסד סיעודי: אם אתה מאושפז במוסד סיעודי תוכל להיות זכאי לגמלה רק אם אתה שוהה במחלקה לעצמאיים או לתשושים. לא תהיה זכאי לגמלה אם אתה נמצא במחלקה סיעודית, מחלקה לתשושי נפש, בבית חולים גריאטרי, או במוסד בו רוב הוצאות ההחזקה ממומנות על חשבון גוף ציבורי (משרדי ממשלה, רשויות מקומיות וכדומה).

    אם התחלת לקבל גמלת סיעוד ואתה מעוניין להתגורר בבית אבות, עליך למלא טופס אישור על מגורים במוסד ולשלוח אותו לסניף שלך כדי לבדוק את המשך זכאותך לגמלה. 

    המטפלת רוצה שהזקן יחתום על שעות שבהן לא עבדה – מה עושים?

    המטפלת מחויבת להעניק לזקן את כל שעות הטיפול המגיעות לו במסגרת חוק סיעוד. על המטפלת לציין את הימים והשעות בהן עבדה ביומן ועל הזקן לחתום על רישום זה כדי לאשר שאכן כך היה. במידה והמטפלת לא מילאה את מכסת השעות שעליה למלא והיא מבקשת מהזקן לחתום על רישום שעות כוזב, אל לו לחתום עליו. הזכירו לזקן כי הוא זכאי לקבל את שעות הטיפול שלו במלואן וכי הוא קיבל אותן משום שהוא זקוק לכל שעה ושעה.

    המטפלת רוצה תשלום נוסף עבור שירותים שעשתה – מה עושים?

    המטפלת מקבלת את שכרה (ובתוך כך גם החזרי נסיעות וזכויות סוציאליות) מהחברה המעסיקה אותה. הזקן המקבל שעות סיעוד שבועיות זכאי לקבלן בחינם וללא כל תשלום נוסף. במידה והמטפלת מבקשת תשלום נוסף מהזקן, הבהירו לה עובדות אלה. אם היא מתעקשת על כך, או מסרבת להעניק את השירותים אותם היא מחויבת להעניק ללא תשלום נוסף, פנו לחברה המעסיקה אותה. באחריות החברה לטפל במצב, או לבצע השמה של מטפלת חלופית.

    המטפלת מסרבת לנקות את הבית – מה עושים?

    ניקיון ייסודי של הבית לא כלול במסגרת תפקידיה של המטפלת מטעם הביטוח הלאומי, ולא ניתן לדרוש ממנה לעשות זאת. שעות הטיפול שמוענקות לזקן מכוח חוק סיעוד נועדו על מנת לסייע לו בפעולות יום-יומיות ובניהול משק הבית. תפקידיה של המטפלת, בין השאר, הם: סיוע ברחצה, הלבשה, קניות, בישול, ניקיון קל ובסיסי בלבד של הבית.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי.

    פורסם: 29.4.2014

    (תמונה להמחשה)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן