יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    טיפול בחולים המאושפזים במחלקת סיעוד מורכב

    תפקיד בני המשפחה המטפלים בחולה המאושפז במחלקת סיעוד מורכב

    עודכן לאחרונה:02/08/23

    מחלקת סיעוד מורכב היא מחלקה המטפלת בחולים שהוגדרו "סיעודיים" מבחינת רמת התפקוד שלהם וזקוקים להשגחה רפואית ולטיפול. האשפוז במחלקת "סיעוד מורכב" הוא בד"כ ממושך ולעתים כרוני.

    המעבר מאשפוז קצר ואינטנסיבי בבית החולים למחלקה כרונית קשה לחולה ולמשפחתו. ה"קצב" במחלקה כרונית משתנה והופך אטי בהשוואה לשאר המחלקות והיעדר תאריך שחרור קרוב יוצר לעתים בלבול ותחושת ייאוש אצל החולה ובני משפחתו. בני המשפחה המטפלים בחולה המאושפז במחלקה זו "נקרעים" בין התחושה ש"הזמן והחיים נעצרו" לבין השיגרה והמשימות היום-יומיות בחייהם. בהתאמה, גם אופי הטיפול והתמיכה בחולה המאושפז משתנים. לדוגמה- בני משפחה שהקפידו ללוות ולהשגיח על החולה 24 שעות ביממה עד סוף האשפוז במחלקה בבית החולים הרגיל, במחלקת סיעוד מורכב הדבר קשה מאוד ולרוב לא אפשרי.

    במחלקת סיעוד מורכב מטרת הטיפול והתמיכה של הצוות הרפואי ובני המשפחה היא בעיקר שמירה ושיפור איכות החיים של החולה.

    מהו תפקיד בני המשפחה במהלך האשפוז במסגרת מחלקה לסיעוד מורכב?

    • מעקב וטיפול רפואי: חשוב להיות עם "היד על הדופק" לגבי מצבו הרפואי והתפקודי של החולה, להיות בקשר רציף עם הצוות הרפואי, להיות ערים לשינויים בטיפול הרפואי או במצבו של החולה. כמו כן חשוב להיות רגישים למצבו הנפשי של החולה. המעבר למחלקת סיעוד מורכב הוא לרוב מעבר משברי וחשוב לגלות רגישות, להיות ערניים לסימנים של מצוקה ולבקש סיוע מקצועי של הצוות המטפל במקרה הצורך.
    • זמן איכות עם החולה: רצוי לנסות למלא ב"תוכן" את הביקורים אצל החולה. מומלץ לתכנן מראש מה לעשות במהלך הביקור, אולי להביא תמונות של הנכדים או אפילו סרטונים ביתיים מצולמים. מומלץ להתייעץ בצוות המטפל לגבי תרגילים מומלצים לתרגול עם החולה כדי לשמור על רמת התפקוד שלו. במידה ומצבו הרפואי של החולה מאפשר, כדאי להתייעץ עם הצוות הרפואי לגבי האפשרות להוציא את החולה מהמחלקה או אף מבית החולים למספר שעות.
    • קבלת תמיכה: האשפוז המתמשך, השהות במחלקה בזמן הביקורים, החשיפה למכשירים רפואיים ולמצבי חולי מורכבים הם קשים גם עבור בני המשפחה המבקרים. בעת הצורך כדאי לפנות לעובדת הסוציאלית במחלקה לייעוץ ותמיכה להתעניין לגבי השתתפות בקבוצות תמיכה קיימות.
    • יצירת שגרה חדשה: למרות שטיפול בחולה המאושפז במחלקה כרונית נראה כמשימה אין-סופית, חשוב לפנות זמן ולנסות לנהל שגרה גם מחוץ לבית החולים. מומלץ להיות מתוכננים ולחלק את הביקורים בין כל בני המשפחה.

    בן/ בת הזוג של חולה המאושפז במחלקה כרונית

    הקשיים הכרוכים בטיפול בחולה המאושפז במחלקה כרונית גדלים כאשר מדובר בבן זוג מטפל. התחושה העיקרית שמלווה את בני הזוג המטפלים, ברוב המקרים, היא שהחיים נעצרו. לאחר שנים ארוכות של זוגיות וחוויות משותפות, קשה מאוד לבני הזוג לבנות לעצמם חיי שגרה ולהמשיך בפעילויות חברתיות כאדם יחיד. בני הזוג, ברוב המקרים, מנהלים את סדר יומם סביב ביקורים ממושכים יום-יומיים בבית החולים.

    חשוב להיות ערניים ולגלות רגישות גם למצבם וצורכיהם של בני הזוג. מומלץ מאוד לנסות לבנות איתם סדר יום הכולל פעילויות נוספות מלבד הביקור הקבוע בבית החולים, לעודד אותם לנהל שגרה "בריאה" במקביל לביקורים ולהמשיך לקחת חלק בחיי חברה ומשפחה.

     

    פורסם: 28.4.2015

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן