יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    חרדת ביצוע והברווזון המכוער

    דימוי עצמי, תחושת מסוגלות עצמית ויכולת הרגעה עצמית, הם שחקנים משמעותיים במשחק האהבה

    עודכן לאחרונה:21/05/23

    חרדת ביצוע היא מצב בו הגבר או האישה מרגישים חשש, לחץ, מתח ואי נוחות כלפי היכולת שלהם לבצע ולתפקד ביחסי מין. פרופ' רפי חרותי, מנהל המרפאה לשיקום וטיפול מיני בבית חולים שיקומי רעות תל אביב, מכנה את חרדת הביצוע "תסמונת הברווזון המכוער". אז מה באמת הקשר בין חרדת ביצוע לברווזון המכוער?

    הברווזון המסכן בקע מהביצה הגדולה אחרון. אפרוח מוזר ואפור, כהה משאר האפרוחים. מלידתו הוא נדחה, ננשך, נדחף וצחקו עליו, לא רק על ידי משפחתו, אלא על ידי כל החיות. אביו ואמו התרשלו בתפקידם ההורי. אמו הברווזה חשבה לעצמה "לא נורא הוא ישתנה", זאת במקום לקבל את השונות שבו, להעצים אותו ולאהוב אותו ללא תנאי. אביו, שפקפק במסוגלות של בנו לשחות בנהר, נדהם מכיעורו מרגע לידתו ואת תחושת האכזבה והכישלון דאג לציין לפניו מרגע בקיעתו מהביצה. הברווזון המסכן, שלא היה מסוגל לשאת את הפגיעה הקשה, הוצף ברגשות קשים שהתקשה להרגיע, בחר להימנע מהסיטואציה הסוערת והחליט לעזוב את משפחתו לעד.

    שחקנים מרכזיים במשחק האהבה

    שלושה מוטיבים שמסתתרים בסיפור – דימוי עצמי, תחושת מסוגלות עצמית ויכולת הרגעה עצמית, הם שחקנים משמעותיים במשחק האהבה. בלעדיהם חרדת הביצוע עולה, הזקפה יורדת והלחלוח הנרתיקי מתמוסס.

    אנחנו לומדים מי אנחנו דרך היחסים עם האחרים המשמעותיים, התגובות שמקבלים מאמא ואבא והשוואה לאחרים (אחים). דרך העיניים של האחר אנחנו מתבוננים על עצמנו ומבינים מי אנחנו. התגובות מהסביבה משפיעות ומעצבות את הדימוי העצמי שלנו לטוב ולרע. דימוי עצמי גבוה יתפתח עם נחווה אהבה, קבלה והתפעלות.

    תחושת מסוגלות עצמית היא הדרך בה אנו תופסים את היכולת שלנו לבצע התנהגות. תחושת מסוגלות גבוהה משמע אני מעריך שאני יכול להתמודד בהצלחה עם המשימה. המסוגלות העצמית תתעצם כאשר ההורה יגיד לך שאתה מסוגל ואתה תאמין בזה.

    שחקן  אחרון במערכה הוא הרגעה עצמית. אנו לומדים הרגעה עצמית מינקות. בהתחלה אמא או אבא מרגיעים, לאט לאט אנו לומדים מהם להרגיע את עצמנו בשעת לחץ וסערה רגשית.

    במרחב המיני אנחנו נתפקד במיטבנו אם נגיע עם דימוי עצמי גבוה, נאהב את עצמנו, על כל חלקינו המצטיינים והמאכזבים, ונאמין כי האחר יקבל אותנו כפי שאנחנו, ולא ידחה, ילעג או ינטוש.  נתפקד אם נאמין שאנחנו מסוגלים, כי האמינו בנו מאז שהיינו קטנים, הצמחנו בתוכנו עמוד שדרה יציב וחזק. אף שהחרדה תתעורר לעתים בחדר המיטות נצליח להרגיע את עצמנו בצורה מיטבית, ננשום עמוק, נמשיך הלאה ולא נתמוטט.

    תפקיד הרגשות והמחשבות ביחסי המין

    סקס הוא מעבר לתגובה פיזית גופנית. גם לרגשות ומחשבות יש תפקיד משמעותי במרחב המיני. כאשר המוח מוטרד מדאגות קיים קושי להתרכז בסקס והגוף לא יכול להתרגש, להתמסר וליהנות. הדאגות הן, לדוגמה: האם גופי מושך ואטרקטיבי? האם היא תאהב אותי אם אכשל? לא אצליח לספק את הפרטנר המיני, האם הפין יעמוד במשימה? האם אשלוט בשפיכה שלי? דאגות, דאגות ועוד דאגות, תוסיפו לזה קושי בהרגעה עצמית – הגוף מתחיל לשחרר הורמוני לחץ כמו נוראדרנלין ואדרנלין, שמצמצמים כלי דם ומפחיתים את זרימת הדם לאיבר המין, עתה קשה לזקוף והרטיבות הנרתיקית דועכת.

    כאשר אנו מרוכזים בדאגות אנו לא מתרכזים במשחק האהבה ומפספסים את כל הכיף ובדרך מייצרים כישלון שמאכיל את עצמו, החרדה מתחזקת ונוצר מעגל קסמים שמוביל להימנעות, מחשש לכישלון.

    טיפול מיני לניהול פחד וחרדה

    בטיפול המיני נחקור את הדימוי העצמי, תחושת המסוגלות העצמית ויכולת ההרגעה. נלמד לאהוב את עצמנו ולקבל את כל החלקים שלנו המצטיינים והמאכזבים. נתחיל להאמין בעצמנו ונדע שגם אם נכשל אנו אהובים ולא ננטש. נלמד טכניקות ודרכים לניהול הפחד והחרדה.  נחקור טכניקות הרפיה, כמו תרגילי נשימה ודמיון נפשי, שיסייעו בהרגעה עצמית. הברווזון המכוער היה צריך בסוף הסיפור לוותר על כיעורו ועל השונות שבו כדי להתקבל באהבה ובכבוד מול האחר. אנחנו נלמד בטיפול כי המטופל/ ת אהוב/ ה ורצוי/ ה בקשר בדיוק איך שאת/ ה.

    פעם אחת לפני שנים רבות הייתה אמא ברווזה שדגרה על ארבע ביצים. מהביצים בקעו שלושה אפרוחים דומים ואפרוח אחד שונה. האפרוח הרביעי, למרות שהיה שונה משאר האפרוחים, היה אהוב על הוריו. כאשר גדל בחווה וכל החיות צחקו עליו ואחיו לעגו לו, הוריו ניחמו, הרגיעו וחיזקו. הם אהבו את כל חלקיו והתפעלו ממעשיו. הברווזון יצא למסע לגלות את מקומו בעולם. הוא נדד כל החורף ובאביב הגיע לאגם, שם הוא ראה קבוצת ברבורים יפהפייה. הוא ביקש להצטרף אליהם, הוא ניגש בביטחון, האמין בעצמו ולא חשש. הברבורים ראו את יופיו, כפי שהוא ראה את יופיו שלו וקיבלו אותו כאחד משלהם. הוא הפך לברווזון היפה בין הברבורים היפים.

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    (תמונה להמחשה Photo by Nina Hill on Unsplash)

    פורסם: 5.5.2020

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן