יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    זוגיות ומחלות הזיקנה

    בגיל הזיקנה עומדת הזוגיות מול התמודדויות שונות וחדשות. כיצד ניתן לטפל בבן זוג חולה ולשמור על הזוגיות?

    עודכן לאחרונה:24/08/23

    בניגוד לגיל צעיר יותר, זוגיות בגיל מבוגר מתאפיינת פחות ברצון להקמת משפחה וביסוס עצמי, ויותר בכינון חברות, בתמיכה וברצון ליהנות יחד מעמל השנים. אך, בגיל זה אנו גם עלולים למצוא את עצמנו עומדים מול בעיות שונות שישפיעו על יכולותינו ויעמידו את הזוגיות מול התמודדויות חדשות.

    שינויים בזיקנה המשפיעים על המערכת הזוגית

    עם השנים המערכת הזוגית חווה מספר רב של שינויים שמשפיעים עליה בצורות שונות. השינוי הראשון והגדול שמתרחש הוא עזיבת הילדים את הבית. מצב זה מוביל את שני בני הזוג להתפנות לפתע מדאגה יום-יומית לילדים ולעבור לדאגה נוספת– מה לעשות עם הזמן? בהמשך, בני הזוג יעמדו מול היציאה לפנסיה, שעלולה להביא גם שינוי במצב הכלכלי. אך, השינוי המשמעותי ביותר, עליו אין לו שליטה, לרוב, הוא שינוי שעלול חלילה לקרות במצבו הבריאותי של אחד מבני הזוג.

    קשיים במקרה של מחלת בן הזוג

    בנוסף לכאב ולצער על חוסר יכולתו לרפא את בן זוגו, והקושי בלראות אותו חולה, נמצא בן הזוג הבריא במצב בו הוא הופך למטפל העיקרי ולצד הדומיננטי בזוגיות. עכשיו, עליו לקחת על עצמו גם את הטיפול במשק הבית ולדאוג לדברים שאולי לא דאג להם קודם. כך, למשל, אם האישה, שהייתה אחראית על תשלומי חשבונות וניהול כספים, חלתה ולא יכולה לעשות זאת יותר, על הגבר לנהל זאת עכשיו, למרות שהוא אינו מכיר עבודה זו. בצורה זו מצטברים להם עוד דברים קטנים, שעלולים גם להקשות על הטיפול בבן הזוג.

    הזוגיות בזמן המחלה

    אופי הזוגיות בזמן המחלה יהיה תוצאה ישירה של אופי הזוגיות בימי שגרה. במידה והקשר מבוסס על אמון וכבוד הדדי, יהיה לבני הזוג קל יותר לעבור את המשבר מאשר אם יש ביניהם קשר של חשד, תובענות או עוינות.

    עצות לבן זוג המטפל בבן זוג חולה

    מיצוי זכויות חולה – הביטוח הלאומי וחברות הביטוח השונות מעניקים זכויות וקצבאות לחולים ולבני זוגם, על מנת להקל ככל האפשר על הטיפול במחלה. סוג ההקלות (הנחות במסים, עזרה סיעודית וכד') משתנה בהתאם למחלה, אך כדאי מאוד לבדוק מה מגיע לכם, שכן במקרים אלו, כל עזרה תסיר דאגה מראשכם ותפנה אתכם לטיפול.

    שיחה עם בן הזוג – לעתים אנחנו שוכחים, אך, שיחה כנה עשויה להיות פתח לבסיס הטיפול. מכיוון שעצם הטיפול כרוך לעתים בפעולות אינטימיות, מוטב לשאול את בן הזוג אם הוא רוצה שאתם תהיו אלו המטפלים בו כל הזמן. המטופל לא ירצה להרגיש כמי שמהווה נטל עליכם ולכן כדאי לבדוק היכן הוא רואה את הגבולות שלכם כמטפליו. במקרים אלה מומלץ להיעזר בעזרה סיעודית.

    שמירה על שגרה – ההתעסקות במחלה ובטיפול יכולה להיות מתישה וקשה, אך עדיין חשוב לא להפוך אותה למרכז חייכם. במקרים אלה יש לשמור על שגרת החיים שלכם גם כבני זוג, וגם של כל בן זוג בנפרד. המשיכו לצאת עם חברים ולצאת לבילויים האהובים עליכם, כמובן, במידת האפשר, וליהנות מהתחביבים שלכם, גם אם לא עשיתם אותם ביחד. לעתים, דווקא ההפרדה הזמנית בין בני הזוג מסייעת לשניהם לחזור אחד אל השני עם כוחות מחודשים.

    קחו פסק זמן – הטיפול בבן הזוג הוא, כאמור, קשה, פיזית וגם נפשית. לעתים, מתוך רצון לעשות הכל בשביל יקירנו, נשכח את עצמנו ונגמד את חשיבותם של רצונותינו לעומת המצב של בן הזוג. דווקא במקרים אלו יש חשיבות לקחת פסק זמן ולבקש עזרה מקרובי משפחה, מילדים או מחברים, כדי שנוכל לפנות זמן לעצמנו. זמן זה חשוב גם לחיי השגרה שלנו וגם לשמירה על בריאותנו. ניתן להיעזר גם בקבוצות תמיכה וטיפול פרטני.

    הזוגיות, אם כן, עוברת מהמורות רבות במהלך חיינו, ועלולה להתמודד עם מהמורה קשה בגיל מבוגר. אמון, פתיחות וכבוד הדדי בין בני הזוג מתגלים גם בשלב זה כבסיס לזוגיות מוצלחת, שעשוי לסייע בהתמודדות עם הקשיים.

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן