יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    התעמלות בגיל המבוגר

    התעמלות הינה מרכיב משמעותי באיכות חייו ואף בבריאותו של האדם המזדקן

    עודכן לאחרונה:30/07/23

    לאורך השנים חלים בגופנו אין ספור שינויים מבחינה פיזיולוגית ומנטאלית כאחד. בגילים מתקדמים חלים ירידה במסת השריר, עלייה בלחץ הדם, הפחתה בכמות הדם, צמצום נפח הריאות, ירידה בגמישות, עלייה במסת השומן ועוד. פעילות ספורטיבית, מפחיתה באופן ניכר ואולי אף מונעת את התופעות שהוזכרו.

    האם התעמלות בטוחה עבור הוריי?

    ההתעמלות בטוחה עבור מרבית האוכלוסייה המבוגרת שגילה מעל גיל 65, אך, צריכה להנתן על ידי איש מקצוע ולהיות מותאמת לאוכלוסיה זו. גם חולים במחלות כרוניות כמו מחלות לב, לחץ דם גבוהסוכרת ודלקת פרקים, יכולים להתעמל בבטחה. מרבית המצבים הללו אף משתפרים עם ההתעמלות. בכל מקרה לפני תחילת פעילות גופנית יש להתייעץ עם הרופא המטפל.

    מה עליי לבדוק בנוגע לבריאותם של הוריי טרם התחלת פעילות ספורטיבית?

    חשוב להיוועץ עם רופא בטרם ובמהלך הפעילות הגופנית ולהתאים את האימון למצבם הגופני. בין השאלות שעליהן צריך לענות:
    • האם יש  להוריי בעיות לב?
    • האם הוריי חשים כאב בחזה כשהם מבצעים פעילות גופנית?
    •האם הוריי סובלים מכאבי מפרקים או עצמות שעלולים להחמיר עם שינוי הפעילות הגופנית שלהם?
    ועוד שאלות שרופא המשפחה ימצא לנכון.

    איזה סוג התעמלות מתאימה להוריי?

    כאמור, הכי חשוב להתחיל לאט ולהתקדם באופן הדרגתי ומבוקר לעבר פעילות אינטנסיבית יותר.
    ישנם מספר תרגילים שכדאי לעשות. פעילות אירובית למשך 30 דקות במרבית ימי השבוע. למשל: הליכה, שחייה רכיבה על אופניים. בנוסף, חשוב לבצע גם תרגילי התנגדות או כוח יומיים בשבוע. מומלץ להקפיד על תרגילי חימום במשך חמש דקות לפני תחילת ההתעמלות כגון, הליכה אטית ומתיחות וכמו כן לסיים את הפעילות בחמש דקות של מתיחות על מנת להתקרר.

    אם השרירים או המפרקים כואבים ביום שלאחר הפעילות, ייתכן והפעילות הייתה אינטנסיבית מדיי. לפיכך, בפעם הבאה מומלץ לבצע תרגילים בדרגת קושי נמוכה יותר. היה והכאב ממשיך, מומלץ להיוועץ עם רופא.

    מהם הצעדים הראשונים באימון?

    חשוב ללבוש בגדים רפויים, נוחים ומתאימים, ונעליים מוצקות. על הנעליים להיות עם תמיכה טובה לקשת הרגל, ועם כריות באזור העקב על מנת לספוג זעזועים. יש לוודא שהסביבה בטוחה לאימון. אם ההורים אינם פעילים, כדאי לוודא שיתחילו לאט. יש להתחיל עם תרגילים אותם מרגישים נוח לעשות. התחלה אטית מפחיתה את הסיכון שיפגעו בעצמם ומונעת כאבים בגלל "התעמלות יתר". הליכה, למשל, היא פעילות מצוינת להתחלה.

    מה עליי לבדוק בנוגע לבריאותם של הוריי לאחר התחלת פעילות ספורטיבית?

    עם תחילת האימון ובמהלכו יש להיות ערים לתופעות כגון: כאבים או לחץ בחזה, קשיי נשימה או קוצר נשימה קיצוני, סחרחורות, קושי בשיווי משקל ובחילות. אם תופעות אלו אכן מתרחשות מומלץ להפסיק את האימון עד לבירור הנושא עם הרופא.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 18.12.2011

    תמונה להמחשה unsplash

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן