יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    התמודדות עם בעיות בהליכה

    פעולת ההליכה דורשת שילוב מאוזן של תהליכים פיזיולוגיים. ההתדרדרות הפיזיולוגית בזיקנה מובילה גם להפרעות הליכה

    עודכן לאחרונה:30/07/23

    ההליכה היא האופן העיקרי בו נעים בני אדם על פני הקרקע באופן עצמאי (ללא כלי תחבורה). להבדיל מריצה, הליכה מוגדרת כתנועה בה אחת הרגליים נמצאת באוויר בעוד השנייה נוגעת בקרקע. פעולת ההליכה, פשוטה וטריוויאלית ככל שתיראה, היא תפקוד מורכב של גוף האדם. הנעת הגוף קדימה ושמירה על יציבותו בעת ובעונה אחת, דורשות שילוב של תפקוד מערכות פיסיולוגיות רבות.

    המנגנונים האחראיים על הליכה

    כמו תפקודים רבים של הגוף, גם ההליכה מורכבת משלושה שלבים עיקריים– קליטה, עיבוד ופעולה.

    בשלב הקליטה, החושים השונים, כגון הראייה והשמיעה, מספקים למוח מידע אודות הסביבה המקיפה את האדם. כך, למשל, בשלב זה החושים קולטים מכשולים בדרך העלולים להפריע לתהליך ההליכה המתוכנן.

    בשלב העיבוד, המוח ומערכת העצבים מפענחים את הנתונים שהתקבלו מהחושים השונים, ו"מתכננים" לאורם את ההליכה והיציבה הנכונה, תכנון שמתבטא בפקודות עצביות לחלקי הגוף שלוקחים חלק בשלב הבא, שלב הפעולה.

    בשלב הפעולה מערכת השריר-שלד ומערכת העצבים מביאות לידי ביטוי את הפקודות שקיבלו ומבצעות את פעולת ההליכה.

    כיצד נוצרת בעייתיות בהליכה בגיל הזיקנה?

    הירידה, ההדרגתית בד"כ, בתפקוד מרבית המערכות הפיזיולוגיות שגורר תהליך ההזדקנות, מובילה, בין היתר, לפגיעה בשלושת המוקדים האחראיים על תהליך ההליכה. עם ההזדקנות חלה ירידה בתפקוד החושים השונים והם נעשים רגישים יותר למחלות ולפגיעות. גם רמת הערנות יורדת בעקבות תופעות לוואי של שימוש בתרופות מסוימות שנועדו לטיפול במחלות השכיחות בקרב האוכלוסייה הזקנה וכן כתוצאה מתשישות כללית. כתוצאה מכך ניכרת פעמים רבות ירידה ביכולתו של הזקן לקלוט מידע אודות סביבתו ולעלייה בזמן התגובה שלו למתרחש סביבו. בנוסף, בתהליך ההזדקנות חלה ירידה בתפקודי המוח, שמאטה ומקשה על הזקן לעבד את הנתונים הסביבתיים שנקלטו. גם מערכת השריר-שלד נפגעת מאוד בגיל הזיקנה כתוצאה ממחלות אופייניות לגיל זה, כגון אוסטיאופורוזיס וכתוצאה משינויים שונים נוספים בגוף.

    כיצד מתבטאת הבעייתיות בהליכה בקרב הזקנים?

    הפגיעה בתפקודן של המערכות האחראיות על פעולת ההליכה מובילה, כאמור, להפרעות הליכה. אלה מתבטאות אצל הזקן בהליכה בצעדים קטנים יותר, בהטיית פלג הגוף העליון קדימה, בחוסר יציבות, בקואורדינציה לקויה ובתנועות גפיים מקוטעות ולא מתוכננות.

    מהם הפתרונות הקיימים?

    הפרעות הליכה כתוצאה מהזדקנות הן תופעה שכיחה שעד כה לא נמצא לה מרפא. אולם, ניתן לשפר את מידת עצמאותו ואת בטחונו האישי של זקן הסובל מהפרעות הליכה. השיפור יושג באמצעות שימוש באביזרי הליכה (מקלות הליכה, הליכונים, רולטורים וכיו"ב) והקפדה על שימוש במכשירי העזר הדרושים לראייה ולשמיעה (משקפיים, מכשירי שמיעה). זקן שהפרעת ההליכה שלו מונעת ממנו ללכת לבדו, יכול להסתייע באדם נוסף- בן משפחה, מטפל/ ת שניתן לקבל באמצעות פנייה לביטוח הלאומי האחראי על הפעלת חוק הסיעוד או באמצעות עובד קבוע, בד"כ עובד זר, במקרים של אבדן תפקודי קיצוני יותר.

    ניתן לנסות ולשפר או לעכב את ההתדרדרות בהפרעת ההליכה של הזקן באמצעות שיטות פרא-רפואיות כמו פיזיותרפיה, כירופרקטיקה, דיקור והידרותרפיה. עיסוק בפעילות גופנית תורם אף הוא לחיזוק השרירים והעצמות. חשוב להקפיד על נעילת נעליים אורתופדיות ונוחות, שתשפרנה את מידת יציבתו ושיווי משקלו של הזקן.

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 25.4.2010

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן