יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    השלכות נפשיות וחברתיות של פעילות גופנית בזיקנה

    עיסוק בפעילות גופנית משפר אצל זקנים יותר מכושר פיזי בלבד

    עודכן לאחרונה:01/08/23

    השתתפות בפעילות גופנית מסוגים שונים משפרת את הכושר הגופני. עבור האוכלוסייה הזקנה המשמעות המיידית היא שיפור יכולתם לתפקוד פיזי תקין. עיסוק מבוקר בספורט, המתאים ליכולותיו הפיזיות של הזקן, הוכח כמשפר משמעותיות את בריאותו, תורם ליכולותיו הקוגנטיביות והמוטוריות, לחיזוק השרירים והיציבה ועוד.
    לפעילות גופנית ישנן השלכות חיוביות על בריאותו הנפשית של הזקן, תפקודו החברתי ויכולת השיקום שלו.

    הפחתת מתח וחרדות באמצעות פעילות גופנית

    מחקרים מראים כי לעוסקים בפעילות גופנית סיכוי קטן יותר לחוות דכאון ולסבול מחרדות. הדבר קריטי במיוחד עבור האוכלוסייה הזקנה, שאחוזים ניכרים מתוכה סובלים מתופעות אלה. פעילות גופנית מפחיתה מתחים, מגבירה את רמת האנרגיה ותורמת לשיפור מצב הרוח, הזמן שהזקן מקדיש לה מהווה עבורו הסחת דעת מלחצים וחרדות יום-יומיים.
    הסיבות להשפעות חיוביות אלה הן בין היתר חיזוק הקשרים החברתיים (אם מדובר בספורט חברתי), הגברה בתחושת השליטה, שינויים ביוכימיים וביולוגיים במוח המשפרים את מצב הרוח, תחושת סיפוק והנאה כתוצאה מהצלחות בתחום, ועוד.

    השפעת פעילות גופנית על הפרעות נפשיות

    לצד הפחתת דכאונות וחרדות, הוכח כי לפעילות גופנית השפעות חיוביות על אוכלוסייה הסובלת ממחלות והפרעות נפשיות. בקרב חולים אלה, פעילות גופנית הפחיתה כעס, דכאונות ואגרסיות, הגבירה את הערנות ושיפרה את מצב הרוח. בהתאם לכך, פעילות גופנית היא טיפול המשולב כיום עם טיפול תרופתי אצל הסובלים מהפרעות נפשיות, והוכח כי הוא מפחית את התלות בתרופות. עבור האוכלוסייה הזקנה, שעשויות להופיע בה  דמנציה ואלצהיימר, הפוטנציאל הגלום בפעילות גופנית הוא משמעותי.

    פעילות גופנית כאמצעי התמודדות עם שינויים הורמונאליים בזקנה

    בגיל הזיקנה חלים שינויים גופניים ונפשיים מקיפים, כתוצאה מירידה ברמות הורמוני המין בגוף. פעילות גופנית תסייע בהשמנה שחלה עם הגיל והאטת חילוף החומרים, כמו גם על הטלטלות במצבי הרוח הנובעות מהשינויים ההורמונאליים. בנוסף, פעילות גופנית מסייעת במניעה והאטה של בריחת הסידן שנובעת גם היא משינויים הורמונליים תלויי גיל.
    עוד מהפן ההורמונאלי, הוכח כי פעילות גופנית משחררת הורמונים משככי כאבים ומרגיעי שרירים טבעיים, דבר העשוי לסייע לכאבים הגופניים השכיחים בזקנה. כאמור, ההשפעה החיובית על מצב הרוח נובעת בין היתר משחרור הורמונים מסויימים, כגון: אנדורפין, דופאמין וסרוטונין.

    פעילות גופנית ככלי טיפול ושיקום

    זקנים רבים עוברים ניתוחים או פגיעות פיזיות, שלאחריהם עליהם לעבור שיקום. לפעילות הגופנית חלק חשוב בתהליך הטיפולי ושיקומי, זאת מכמה טעמים עיקריים:

    • פיתוח היכולות הגופניות כתוצאה מספורט נטול לחצים, משקם את הבטחון העצמי של הזקן המשתקם. לכך מצטרפת תחושת המסוגלות שמתפתחת בזכות שבירת המגבלות הפיזיות שפעילות גופנית מביאה איתה.
    • כאמור, פעילות גופנית משפרת קשרים חברתיים, ואף מחזקת את יכולתו של הזקן לסמוך ולהישען על אחרים, החיונית לתהליך השיקומי.
    • חיזוק השרירים והיציבה הזקופה תורמים לשיפור דימוי הגוף של הזקן.
    • בתהליך השיקומי כרוכים טיפולים נפשיים רבים, ריפוי בעיסוק ופעילויות נוספות העשויות להקצין את תחושת החריגות והלקות של הזקן. העיסוק בספורט מחזק מנגד את תחושת הנורמטיביות של הזקן המשתקם, שכן הדבר מהווה חלק משגרת חייהם של מרבית בני האדם.

    פעילות גופנית ידועה כמשפרת את התפקוד הפיזי של העוסקים בה, אולם, כפי שראינו, היא בעלת השפעות נוספות, בייחוד על האוכלוסייה הזקנה. השיפור במצבם הנפשי וההורמונאלי, ובדימוי העצמי של זקנים העוסקים בפעילות גופנית הופך אותה לחשובה ביותר בגיל הזיקנה. חשוב לזכור להתאים את סוג הפעילות ליכולותיו ולמגבלותיו של הזקן, ולעסוק בה בסביבה שאינה מלחיצה ותחרותית, אלא מרגיעה וידידותית.

    פעילות גופנית לזקנים המרותקים לבית

    אשל ג'וינט ישראל ועמותת "עזר מציון" מפעילים תכנית הנקראת "קשר בתנועה". התכנית מיועדת לקשישים המרותקים לבית ונועדה להקל את העומס של בני המשפחה המטפלים בקשישים מרותקי בית, ולתרום לשיפור מצבם הפיזי והקוגניטיבי של הזקנים. הרעיון הוא להכשיר ולהקנות מיומנויות לבני משפחה המטפלים בזקנים מרותקי בית לתקשורת ולפעילות גופנית משותפת. המטרות הן יצירת חוויה של קשר חיובי בין הזקן ובן משפחתו (בני זוג, צאצאים בוגרים ונכדים ), שיפור ברמת התפקוד היום-יומית של הזקן המרותק לבית, יציקת תוכן חדש נוסף לזמן בילוי משותף של בן/ בת משפחה מטפל וזקן מרותק בית, באמצעות פעילות גופנית מכוונת לפעילות יום-יומית.

    ישנה אפשרות להצטרף גם לפעילות מקוונת , פרטים נוספים ניתן למצוא כאן.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 29.10.2014

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן