יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    השכלה בגיל מבוגר

    כדי להפעיל את המוח ולשמר את גמישותו בגיל הזהב יש לצאת מהשגרה ככל האפשר ולחפש דרכים להפעיל את הראש, לדוגמה על ידי השתתפות בתכניות לימוד והעשרה

    עודכן לאחרונה:30/07/23

    פרופ' שלמה ברזניץ אומר שמחקרים רבים מצביעים על קשר בין השכלה גבוהה לשמירה על הכושר הקוגניטיבי. הוא מסכם שכדי להפעיל את המוח ולשמור על גמישותו יש לצאת מהשגרה ככל האפשר ולחפש דרכים להפעיל את הראש.

    הלימודים בגיל המבוגר אינם בבחינת "שריפת זמן" אלא תוספת איכותית ומעשירה לחיים. עם זאת, אין להתעלם מכך שעם ההתבגרות והזיקנה חלה האטה גם ביכולת הקוגניטיבית והקצב משתנה. לכן, המבוגרים חייבים לדעת שהם יקלטו הכול אך בקצב אטי יותר מאשר בצעירותם. הם ילמדו טוב יותר אם לא יילחצו בזמן, כי הם לא חשים בנוח במצבים של תחרות והשוואה בינם לבין לומדים אחרים. חשוב לזכור כי יכולת הלמידה נשמרת עד סוף החיים (כל זמן שאין מדובר במחלה מוחית), אך יש להתאים את רמת הציפיות למצב החדש.

    פרופ' שלמה ברזניץ אומר שמחקרים רבים מצביעים על קשר בין השכלה גבוהה לשמירה על הכושר הקוגניטיבי ומסכם שכדי להפעיל את המוח ולשמור על גמישותו יש לצאת מהשגרה ככל האפשר ולחפש דרכים להפעיל את הראש.

    עלינו, כילדים להורים מבוגרים, לקחת את המושכות ולספק להורים:

    1. הכרה בכך שהם יכולים וצריכים ללמוד, בדיוק כמו האוכלוסייה הצעירה יותר. דבר זה צריך להיעשות על ידי שיחות ו/ או חשיפה למאמרים כגון זה.
    2. הוכחה שאכן ישנם מקומות לא מעטים בהם מלמדים את האוכלוסייה המבוגרת מגוון נרחב של קורסים ושיעורים באוניברסיטאות, במכללות, במתנ"סים ובמקומות אחרים (כפי שמוצג בהמשך הכתבה).
    3. עזרה בהנחיה של צורת לימודים נכונה: בחירת נושא מתאים, סדר וארגון החומר, סיוע במתן פתרונות לשאלות ענייניות (כפי שמציגה הפסקה הבאה).
    4. סיוע מקסימלי בנושא האדמיניסטרציה שמסתבר כחלק הקשה והמסובך ביותר עבורם. ההתנהלות מול רשויות, אוניברסיטאות ומכונים שונים, העיסוק בנושא הכספים, תנאי הקבלה וההרשמה עצמה, המעקב אחר ביטול שיעורים ואפילו ההתנהלות השגרתית בעדכונים המתבצעים לא פעם דרך האינטרנט שאינו מרחב מוכר להם כמו לנו.

    מהם התנאים ללימוד מוצלח של אנשים בגיל המתקדם?

    1. יש לוודא שהסביבה נעימה ונינוחה.
    2. ראוי להקציב זמן ארוך ללמידה ולא להתמרמר אם לוקח זמן רב יותר ללמוד נושא מסוים ביחס לעבר.
    3. חשוב שיהיה למי לפנות בשאלות.
    4. הלימוד צריך להיות עם כמות של חומר שניתן להתמודד עמה בנינוחות.
    5. מומלץ להקפיד על הפסקות שחלקן תיקבענה מראש וחלקן בהתאם למצב הקיים (עייפות, חוסר ריכוז ועוד).
    6. את המידע והחומר הנלמד כדאי לשנן ולחזור עליו שוב בכדי לזכור אותו לפני שעוברים לנושא חדש.
    7. הלימוד הוא הנאה ולא חובה או הכרח, לכן יש לבחון את המשיכה לנושא הנלמד גם לפני וגם במהלך הלימוד.
    8. סדר בחומר הנלמד הוא כלי הכרחי. יש לארגן מראש מה לומדים מתי ולכתוב במחברת מסודרת תאריכים, סיכומים ושאלות.

    מסגרות לימוד לאוכלוסייה המבוגרת

    המוסדות להשכלה גבוהה מפעילים תכניות לימודים לאוכלוסייה המבוגרת, לדוגמה:

    תכנית בר אילן ברוקדייל –  תכנית שקיימת כבר 30 שנה ומאפשרת לבני +50 לבחור קורסים אוניברסיטאיים שונים כאוות נפשם ולהשתתף בהם כסטודנטים במעמד "שומע חופשי". יתרה מכך, באוניברסיטה קיים גם מרכז לימוד לבני הגיל השלישי ובו מבחר קורסי העשרה שהותאמו במיוחד לאוכלוסייה המבוגרת.

    קיימים ארגונים ומוסדות שונים המפעילים תכניות לימוד והעשרה לאוכלוסייה המבוגרת כמו:

    אסכולות– בית הספר ללימודים רב תחומיים של האוניברסיטה הפתוחה. בית הספר מציע מגוון של יותר מ-200 קורסים, סדנאות וסיורים ברחבי ישראל. בחסות בית הספר מתקיימים לימודי בוקר לגמלאים בתל-אביב וכן בחיפה ובירושלים. בית הספר מוביל בתחום לימודי העשרה ופנאי ומקיים קורסים במגוון תחומים: אמנויות (מוזיקה, קולנוע, אמנות פלסטית), מדעי החברה והרוח, תרבויות ועוד.

    באתר של "אשל" קיים מאגר מידע אודות מכללות לגמלאים וקורסי העשרה שונים. הלימודים מתקיימים במסגרות מגוונות: אוניברסיטאות, מכללות ומכונים שונים.

    פורסם: 31.8.2011

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן