יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    הפרעות אכילה – גורמים וטיפול

    הגישה לטיפול בהפרעות אכילה צריכה לכלול היבטים נפשיים ופיזיולוגיים כאחד

    עודכן לאחרונה:15/05/23

    הפרעות אכילה מתבטאות בפגיעה עצמית דרך הגוף ומאופיינות, בין השאר, באימוץ הרגלי אכילה מזיקים, בדימוי גוף ודפוסי חשיבה מעוותים, בעיסוק יתר במשקל וקלוריות ובאכילה המלווה ברגשות אשם וכעס.

    קצת סטטיסטיקה:

    • 45% מהנשים ו-23% מהגברים תופסים את עצמם כבעלי משקל עודף למרות שהם נמצאים ב-BMI תקין.
    • לפחות 20% מהנשים שנמצאות בתת משקל תופסות עצמן כבעלות עודף משקל ושומרות על דיאטה במטרה לרדת במשקל.
    • מחקרים מראים שכמעט כל אישה צעירה וכמחצית מהנשים בגיל העמידה שמרו על דיאטה במטרה לרדת במשקל לפחות פעם בחייהן.
    • תופעת היו-יו של עלייה וירידה במשקל עלולה להעלות את הסיכון למחלות לב ולבעיות בריאותיות נוספות. מחקרים הראו שמעגל יחיד של ירידה ועלייה במשקל מהווה גורם סיכון להתפתחות מחלת לב בהמשך החיים.

    מצוקה נפשית והפרעות אכילה

    מצוקה נפשית מהווה מקור להתפתחות הפרעות אכילה. בשל כך, הגישה לטיפול בהפרעות אכילה צריכה לכלול היבטים נפשיים ופיזיולוגיים כאחד. ברוב המקרים הפרעות האכילה מתפתחות מתוך צורך רגשי בנקודת אחיזה. אירועי חיים שליליים ונקודות משבר מעמידים דרישות גבוהות להתמודדות ובדרך כלל מלווים בחוויה של אובדן שליטה. חוויות של שבר עמוק בהן נדמה שהאדמה נשמטה מתחת לרגליים, מלוות בתחושה של חוסר אונים וחוסר הגיון, עלולות להוביל לחוויה של קריסת העולם הפנימי. מחקרים רבים שנעשו בנושא התפתחות הפרעות אכילה, כמו גם ניסיון קליני של נשות מקצוע, מראים שניתן להבחין במגוון אירועי חיים מלחיצים שמהווים רקע לנטייה מוקדמת להפרעות אכילה, בהם אובדן ושכול, טראומה ופגיעה מינית, כמו גם אישיות בעלת קושי בוויסות רגשי.

    כשהמציאות הופכת להיות מציפה מדי, הנטייה היא להיצמד לפרטים בעלי משנה חשיבות במטרה למנוע התפרקות רגשית. כך גם הנטייה להתעסקות האובססיבית בגוף ובאוכל. במקום לנסות ולהכיל מושגים בלתי נסבלים כמו שכול, נטישה ואיום, הופכת ההתמודדות להיות מעשית יותר, מוחשית יותר. המרחק שמאפשר העיסוק הכפייתי באוכל, בכמויות, בקלוריות, בגוף, במשקל, במספרים, מאפשר נשימה.

    מטופלות המגלות התנגדות לטיפול מעלות חשש ש"יקחו" מהן את הפרעת האכילה. בתהליך ההחלמה מהפרעת האכילה יש תהליך פרידה אותו יש לעשות בהדרגה, בהבנה ועל ידי מציאת אלטרנטיבות מיטיבות, שיוכלו להחליף את הפונקציה אותה היא משרתת. אני מאמינה שכל חוויה ומפגש בחיינו, כמו גם משבר, מכילים בתוכם הזדמנות ליצירת מציאות חדשה.

    דיאטה, דימוי גוף, והתפתחות הפרעות אכילה

    לעתים תכופות דיאטה מהווה גורם סיכון להתפתחות הפרעות אכילה. רבים חווים קושי רב בניסיון לפתח ולשמר גישה בריאה ומאוזנת כלפי דיאטה, פעילות גופנית ומשקל ודימוי גוף. לפעמים נראה שככל שאנו מתאמצים יותר, כך אנו מתנסים בכישלון שעלול ליצור מעגל בעל פוטנציאל הרסני להתפתחות הפרעות אכילה.

    דימוי גוף הוא מושג המתקשר למודעות עצמית, לדימוי ולערך עצמי ואיך אנחנו תופסים את עצמנו בעולם. דימוי הגוף שלנו מושפע מפקטורים רבים, בהם: הורות, מגדר, תרבות, מדיה, חברה, תעשיית היופי ותעשיית האופנה וכן ערך עצמי, תפיסה עצמית ודמיון. לפיכך, דימוי הגוף שלנו לאו דווקא ישקף את המציאות כפי שהיא ניבטת במראה או כפי שהחברה רואה אותנו. אנשים רבים מנסים דיאטות רבות ושונות שלא עובדות כאשר חלקם הגדול שומר על דיאטה בשל דימוי גוף נמוך ולאו דווקא מסיבות בריאותיות. דימוי גוף נמוך בדרך כלל מתקשר לדיאטות או להפרעות אכילה כגון, אנורקסיה נרבוזה, בולימיה נרבוזה ואכילה כפייתית וכן להפרעות נפשיות אחרות כמו דכאון או חרדה.

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    (תמונה להמחשה Unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן