יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    העשרה תזונתית בגיל הזיקנה

    מתי צריך להוסיף מזון רפואי ומזון נוזלי לתפריט האדם הזקן?

    עודכן לאחרונה:23/08/23

    למרות השכיחות הגבוהה של עודף משקל בגילים מתקדמים, התופעה העומדת על סדר יומם של החוקרים והמטפלים בגיל השלישי היא תת תזונה בגיל הזיקנה. תופעה זו נקשרת לירידה במשקל, לירידה בתאבון, ולאי יכולתו של הגוף לספוג אל תוכו חומרים חיוניים לתפקוד תקין. במשך שנים הוגדרה תת התזונה בזיקנה כתופעת לוואי למחלות שכיחות אחרות ורק בשנת 1968 הגדיר חוקר בשם מורלי את המושג "האנורקסיה של הזיקנה". מורלי מצא כי ככל שבני האדם מתבגרים, כך פוחת בהדרגה ובאופן טבעי הצורך שלהם למזון (בכ- 30% בממוצע מגיל 20 ועד 80). הפיחות בצריכת המזון נובע מירידה בפעילות ובהוצאת אנרגיה בגיל הזיקנה, ובעקבות התנזרות מכוונת משומנים העלולים להחמיר מחלות נפוצות.
    מחקרים נוספים בנושא מעידים כי אצל אחוז ניכר מהקשישים, הכנסת האנרגיה עדיין נמוכה מהוצאתה, כך שבפועל קיימת ירידה במשקל.

    האמצעים להתמודדות עם תת-תזונה:

    הכלים המקובלים להתמודדות עם תת-תזונה הם:

    • בניית תפריט עם דיאטנית.
    • תוספי מזון מתאימים.
    • תחליפי מזון ותוספי תזונה נוזליים.
    • זריקות, עירויים, והזנה תוך ורידית (TPN)

    בנוסף, במקרים מסוימים, תת-תזונה יכולה להעיד על צורך בטיפול אינטנסיבי יותר במחלה.

    בתחום הזיקנה הבעיה העיקרית היא ירידה בצריכת מזון ובמוטיבציה לאכול. הזיקנה נקשרת לירידה בתיאבון, לירידה בצריכת אנרגיה וחלבון, ולירידה במשקל אחרי גיל 70. תופעת הירידה במשקל בזיקנה הוסברה כתופעת לוואי של רבות מהמחלות הכרוניות בגיל זה.

    העשרה תזונתית

    כיום ישנם פתרונות רבים להתמודדות עם מצבים של ירידה במשקל ותת תזונה. בהתייעצות עם רופא או דיאטנית ניתן לשקול שימוש בפורמולות שמטרתן העשרה תזונתית. פורמולות המופיעות בצורת נוזל, מוכנות לשתייה ולרוב ניתן להשיגן בטעמים שונים. חלק מאותן פורמולות מספקות הזנה מאוזנת ומושלמת הבאה כתוספת לצריכת המזון הרגילה וחלקן מהוות צריכת מזון בלעדית.

    ישנן גם פורמולות המופיעות בצורת אבקה אשר ניתן להוסיפן למזונות כמו לבן, יוגורט, חלב, דייסה, מרק או למשקאות כמו מיץ. פורמולות אלו אינן תמיד מאוזנות ומכילות לעתים רק רכיב תזונתי בודד (לדוגמה – אבקת חלבון).

    התחליפים נמכרים גם ללא מרשם רופא, אך, אין להשתמש בתחליף כולל לתזונה ללא התייעצות עם רופא. בחלק מקופות החולים התחליפים נמכרים בהנחה לחולים. במחלות מסוימות או במצבים רפואיים מסוימים (לרבות במקרים של מחלת קרוהן קשה), התחליפים עשויים להיות מוכרים כתרופה (מזון רפואי) ונכללים בסל הבריאות, כשניתן לרכוש אותם בהנחה משמעותית בהשתתפות עצמית לפי תקרה קבועה.

    מתי מומלץ להשתמש בהעשרה תזנותית?

    • תחליפי מזון ותוספי תזונה נוזליים מקלים במקרים רבים על הסבל מהתקף קשה ומקלים על ההחלמה.
    • תחליפי מזון מבטיחים תזונה מאוזנת המכילה את כל הנחוץ לגוף וזאת בצורה נוחה לעיכול המאפשרת ספיגה טובה יותר של מרכיבי המזון באנשים עם מערכת עיכול חולה.
    • במקרים כמו היצרות או דלקת קשה במערכת העיכול – אכילה של מזון מוצק היא קשה עד בלתי אפשרית (גורמת להקאות ולחסימות או לא מתעכלת), ומזון נוזלי עובר בקלות רבה יותר את החלקים החולים במערכת העיכול, בדומה למים ונוזלים אחרים.
    • בחלק מהתחליפים הוכנסו תוספים נוגדי דלקת שנמצאו במחקרים כי הם מסייעים להחלמה מהמחלה.

    האם יש סכנות בשימוש בתוספי מזון?

    חולים לאחר ניתוח או עם דלקת קשה במערכת העיכול עלולים להתקשות לעכל את תחליפי ותוספי המזון, זאת בשל הכמות המרוכזת של מרכיבי מזון, הקלוריות הרבות והשומן הנמצא בחלק מהם. במקרה כזה מומלץ לצרוך את התחליף במנות קטנות (כחצי עד שליש מהמנה הרגילה) מהולות במים ביחס של 1-1, ולהתייעץ עם הרופא המטפל.

    מה ההבדלים בין תוספי המזון הקיימים וכיצד ניתן לבחור?

    תחליפי מזון ניתנים בשתי צורות:

    • תוסף – בכדי להביא את הגוף למצב מאוזן תזונתית, בעיקר בזמן מחלה או אשפוז ממושך. תוספים מכילים בדרך כלל אחוז שומן גבוה והרבה קלוריות, בנוסף לאבות המזון, במצב נוח לעיכול.
    • תחליף למזון מוצק – כלומר במקום כל תזונה אחרת, במקרים של קשיים באכילה או כשרוצים להקל על מערכת העיכול. תחליפים אלה הם בדרך כלל של מזון מפורק לרכיביו הבסיסיים על מנת להקל על הגוף את הספיגה ("תזונה אלמנטלית"). צורת טיפול זאת מחייבת מעקב רפואי של רופא ו/ או דיאטנית.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 14.12.2010

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן